نتایج جستجو

11901

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

1191

انتقال به صفحه



فیلترها/جستجو در نتایج    

فیلترها

سال

بانک‌ها




گروه تخصصی











متن کامل


مرکز اطلاعات علمی SID1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    27-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2172
  • دانلود: 

    1003
چکیده: 

زمینه و هدف: سلامت به عنوان یکی از متاپارادایم های اصلی نظریه های بهداشتی در کنار مفاهیم انسان و محیط قرار دارد. سلامت دارای ابعاد عینی و ذهنی است که متاسفانه به بعد ذهنی آن کمتر توجه شده است. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان احساس ذهنی بهزیستی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان انجام گرفته است.مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی است که روی 314 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، که به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند، انجام شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه بهزیستی ذهنی است که خود دارای پرسشنامه استاندارد رضایت از زندگی و مقیاس عاطفه مثبت و منفی است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS21 استفاده گردید.یافته ها: میزان احساس ذهنی بهزیستی در دانشجویان در بعد شناختی بالا و در بعد عاطفی پایین می باشد و بین عاطفه مثبت با نیمسال تحصیلی دانشجویان رابطه منفی معناداری وجود دارد (p<0.05). از طرف دیگر، بین عاطفه منفی و جنسیت و بین وضعیت تاهل و رضایت از زندگی نیز رابطه معناداری وجود دارد(p<0.05) .نتیجه گیری: به طور کلی میزان احساس ذهنی بهزیستی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان متوسط است. این در حالی است که احساس ذهنی بهزیستی مناسب در ابعاد شناختی و عاطفی برای نقش آفرینی آن ها ضرورتی انکارناپذیر است. بنابراین، توجه به ابعاد شناختی و عاطفی احساس ذهنی بهزیستی و عوامل موثر بر آن در این قشر مهم و آینده ساز از اهمیت شایانی برخوردار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2172

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1003 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3 (مسلسل 13)
  • صفحات: 

    207-213
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2939
  • دانلود: 

    2035
چکیده: 

مقدمه: توجه به احساس بهزیستی یا رضامندی افراد و رابطه آن با خلاقیت امری ضروری است. موفقیت فعالیت های دانشجویان نیز می تواند تا حد زیادی به دارابودن احساس رضامندی از کیفیت زندگی شان و نیز خلاقیت آنها بستگی داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین خلاقیت و بهزیستی ذهنی در دانشجویان دانشگاه الزهرا (س) انجام شد.روش: این پژوهش همبستگی روی 300 نفر از دانشجویان دانشگاه الزهرا (س) که در سال 1388 به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند، انجام شد. برای ارزیابی خلاقیت از پرسش نامه خلاقیت عابدی و برای سنجش بهزیستی ذهنی از پرسش نامه بهزیستی ذهنی بزرگسالان که ابعاد هیجانی، روان شناختی و اجتماعی بهزیستی ذهنی را ارزیابی می کند، استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام با نرم افزار SPSS 13 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: میان خلاقیت و بهزیستی ذهنی (r=0.46؛ p<0.01) رابطه معنی داری در جهت مثبت وجود داشت. در تحلیل رگرسیون گام به گام از میان مولفه های خلاقیت، سیالی به همراه انعطاف پذیری در مجموع %25 واریانس بهزیستی ذهنی را به خود اختصاص دادند. سایر مولفه های خلاقیت نقش مهمی در پیش بینی بهزیستی ذهنی و ابعاد آن نداشتند.نتیجه گیری: داشتن روحیه ای شاد و رضایت از شرایط زندگی می تواند بر ایجاد اعمال و بینش های نو و اصیل تاثیر مهمی داشته باشد. همچنین هیجان های مثبت خود می توانند از همین اعمال و بینش های نو خلق شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2939

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2035 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    31
  • صفحات: 

    113-150
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1332
  • دانلود: 

    1258
چکیده: 

این مقاله به طراحی مدل سنجش ابعاد اجتماعی بهزیستی ذهنی پرداخته و با مطالعه مبانی نظری موجود و مرتبط با موضوع تلاش شده تا به درکی مناسب از این بعد و شاخص ها و معرفهای آن ناائل گردد و در گسترش دانش پایه موجود در این خصوص نقشی در خور ایفا نماید. با توجه به ابهام مفهومی موجود در این حوزه ابتدا مترادف ها و تعاریف مختلف مورد بررسی قرار گرفتند. برای دستیابی به مدل ابعاد اجتماعی بهزیستی ذهنی علاوه بر مطالعه اسنادی با صاحبنظرانی که در این حوزه فعالیت نموده اند مصاحبه به عمل آمده و از نظرات آنان در ساخت مدل استفاده گردد. در نهایت شش شاخص برای سنجش این بعد در نظر گرفته شد که عبارتند از امنیت اجتماعی، عدالت اجتماعی، پذیرش اجتماعی، شکوفایی اجتماعی، مشارکت اجتماعی، یکپارچگی اجتماعی. سپس مدل در بین 700 نفر از دانش آموزان شهر تهران اجرا شد. پس از حذف معرف هایی که بارعاملی آنها کمتر از 0.4 بود، سه شرط ذیل برقرار گردید: 1- بارهای عاملی معرف ها همگی مثبت و هماهنگ است. 2- بارهای عاملی همه معرف ها از 0.4 بیشتر هستند. 3- بارهای عاملی به دست آمده در مرتبه پایین تر بزرگتر از مرتبه بالاتر هستند. نهایتا سنجه ای با 89 گویه برای سنجش بعد اجتماعی بهزیستی ذهنی بدست آمد. جهت وضوح بیشتر تحلیل مدل، متغیرهای پنهان به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفتند. ضریب اعتماد ترکیبی متغیرهای مرتبه بالاتر نیز قابلیت مدل و مولفه های آن را تایید می نماید و نقطه برش بالاتر از 0.7 را نشان می دهد: عدالت اجتماعی (0.907)، یکپارچگی اجتماعی (0.884)، شکوفایی اجتماعی (0.831)، پذیرش اجتماعی (0.876)، مشارکت اجتماعی (0.829)، امنیت اجتماعی (0.806)، بهزیستی ذهنی (0.954). اعتبار ممیز در سطح عامل و استفاده از شاخص فورنل و لارکر بیانگر آن است که بارعاملی عامل های مرتبه پایین که ریشه دوم AVE است از تمام ضرایب سطر و ستونی که در آن قرار گرفته بالاتر و بیانگر اعتبار ممیز مدل کلی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1332

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1258 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    35-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1870
  • دانلود: 

    1270
چکیده: 

شناسایی عوامل مرتبط با بهزیستی روانی سالمندان، یکی از موضوعات مورد علاقه ی حوزه ی روان شناسی سالمندی است. بنابراین هدف این پژوهش، بررسی نقش حمایت اجتماعی، بهزیستی معنوی و خودکارآمدی در پیش بینی بهزیستی ذهنی سالمندان بود. این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه ی آماری را کلیه ی سالمندان شهر شیراز تشکیل می-دادند. در این مطالعه 350 سالمند بالاتر از 60 سال شهر شیراز به روش نمونه گیری خوشه ای از مناطق مختلف شهری جهت شرکت در پژوهش انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه های حمایت اجتماعی (وینفیلد، وینفیلد، و تیگمان، 1992)، بهزیستی معنوی (پالوتزین و الیسون، 1982)، خودکارآمدی (شرر و همکاران، 1998) و بهزیستی ذهنی (کیس و ماگیارمو، 2003) استفاده شد. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که رابطه ی دو متغیری بهزیستی ذهنی با حمایت اجتماعی، بهزیستی معنوی و خودکارآمدی، مثبت و معنی دار است (P£0.001). نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که 85 درصد از واریانس بهزیستی ذهنی سالمندان از طریق حمایت خانواده و دوستان، بهزیستی مذهبی، بهزیستی وجودی و خودکارآمدی قابل پیش بینی است. نتایج این پژوهش تلویحات مهمی در خصوص اهمیت متغیرهای مستقل در حفظ بهزیستی هیجانی، روانشناختی و اجتماعی سالمندان داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1870

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1270 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حبیب پور گتابی کرم

نشریه: 

رفاه اجتماعی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    86
  • صفحات: 

    9-53
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    132
  • دانلود: 

    44
چکیده: 

مقدمه: با عنایت به ناکامی رویکرد عینی در سنجش بهزیستی جوانان و چرخش گفتمانی سیاست اجتماعی به سمت بهزیستی ذهنی، مقاله حاضر پس از مفهوم سازی بهزیستی ذهنی، به ارزیابی وضعیت آن در بین جوانان ایرانی می پردازد. روش: مقاله حاضر با روش تحلیل ثانویه کمّی روی داده های «پیمایش ملی وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی جامعه ایران» (1395) در بین جوانان 18 تا 29 ساله ساکن در سرتاسر کشور انجام شده است. یافته ها: اولاً وضعیت بهزیستی ذهنی جوانان در هر دو سنجه و بسیاری از مؤلفه های سازنده، نامساعد بوده و در سطح پایینی قرار دارد. ثانیاً بهزیستی ذهنی جوانان نسبت به دیگر گروه های سنی (30 تا 49 سال و 50 سال و بالاتر) نامساعدتر و نامطلوب تر است؛ به طوری که در قیاس با سایر شهروندان جامعه، جوانان ایرانی ارزش بالاتری برای ترجیحاتی مانند مال و ثروت، پُست و مقام، و مشهوربودن قایل اند؛ اعتقاد کم تری به وجود عدالت قضایی و شغلی دارند؛ ارزیابی منفی تری نسبت به وضع رفاهی جامعه دارند؛ وضع زندگی در گذشته را منفی تر و وضع آینده را مثبت تر ارزیابی می کنند؛ آزادی، شادی، امنیت، و تعلق و عِرق ملی کم تری احساس می کنند؛ اعتقاد کم تری به رواج قانون گرایی و تحقق شهروندی در جامعه دارند؛ موافق تغییر اساسی وضع فعلی جامعه اند. بحث: یافته ها بر این دلالت دارند که گرچه سطح پایین بهزیستی ذهنی در بین جوانان، الگویی فراگیر با سایر گروه های سنی است، اما سطح پایین تر آن در قیاس با بقیه، حکایت از وضع نامطلوب بهزیستی ذهنی در این گروه دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 132

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 44 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    45-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1721
  • دانلود: 

    836
چکیده: 

زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس بهزیستی ذهنی در دانش آموزان بود.روش کار: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. بدین منظور تعداد 400 نفر (200 پسر و 200 دختر) از دانش آموزان مدارس متوسطه شهر قم به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و به ابزارهای بهزیستی ذهنی و شادکامی آکسفورد پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل عاملی، ضریب آلفای کرونباخ و همبستگی پیرسون استفاده شد.نتایج: یافته های تحلیل عاملی نشان داد که این مقیاس از چهار عامل تشکیل شده است. علاوه بر آن نتایج همبستگی پیرسون نشان داد، بهزیستی ذهنی با شادکامی (r=0.27)، نمره انضباط (r=0.11) و پیشرفت تحصیلی (r=0.28) رابطه مثبت و معنی داری در سطح p<0.01 دارد. همچنین اعتبار پرسشنامه بهزیستی با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 0.87 و هر کدام از خرده مقیاس ها شامل ارتباط با مدرسه 0.69، لذت از یادگیری 0.85، اهداف آموزشی 0.73 و کارآمدی تحصیلی 0.78 بدست آمد که نشان از قابلیت بالای ابزار بود.نتیجه گیری: یافته های پژوهش بیانگر این است که نسخه فارسی پرسشنامه بهزیستی ذهنی از خصوصیات روانسنجی قابل قبولی برخوردار است و می توان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهش های روانشناختی استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1721

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 836 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    137-154
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1628
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پژوهش حاضر به منظور ارائه یک ابزار معتبر برای سنجش کیفیت زندگی و تبیین رابطه بین کیفیت زندگی و بهزیستی ذهنی و تاثیرات متقابل آن ها بر یکدیگر انجام شده است. طرح حاضر از نوع پژوهش های علی مقایسه ای است. شرکت کنندگان پژوهش شامل 500 نفر از معلمان تهرانی بودند که به شیوه نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب و پرسشنامه های کیفیت زندگی و سلامت روان شناختی را تکمیل نمودند نتایج نشان داد که بین زیرمجموعه های کیفیت زندگی (ملزومات زندگی، داشتن سلامت بدنی، معنی داشتن در زندگی) و رضایت از زندگی به عنوان زیرمجموعه بهزیستی ذهنی رابطه معنادار وجود دارد، ولی بین کیفیت زندگی و سلامت ذهنی رابطه معناداری یافت نشد. این نتایج نشان می دهد که برخورداری از کیفیت زندگی خوب، به معنی داشتن بهزیستی ذهنی نیست، چرا که داشتن کیفیت مناسب زندگی می تواند منجر به رضایت زندگی شود که تنها یکی از مولفه های بهزیستی ذهنی است و نه تمام آن. این یافته ها تلویحات مهمی در طراحی برنامه های مناسب برای ارتقای کیفیت زندگی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1628

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    73
  • صفحات: 

    146-170
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    991
  • دانلود: 

    827
چکیده: 

هدف: هدف این مطالعه بررسی رابطه معنای شغلی و بهزیستی ذهنی با میانجیگری رضایت شغلی بود. روش: این پژوهش از نوع پژوهش های توصیفی بود. در این پژوهش 280 نفر از کارکنان شرکت پالایش نفت اصفهان به روش نمونه گیری سهمیه ای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه های معنای شغلی (ورزسنیسکی، 1999)، بهزیستی ذهنی (مولوی و همکاران، 1387) و رضایت شغلی (ویسوکی و کروم، 1994) بود. داده ها از طریق مدل یابی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد معنای شغلی امرارمعاش بر بهزیستی ذهنی اثر مستقیم و منفی معنادار(05/0 < P) و معنای شغلی مسیر پیشرفت بر بهزیستی ذهنی اثر مستقیم و مثبت معنادار داشت. (001/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 991

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 827 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (مسلسل 37)
  • صفحات: 

    54-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    1661
  • دانلود: 

    753
چکیده: 

مقدمه و هدف: بهزیستی ذهنی یکی از شاخص های مهم سنجش وضعیت بهداشت روان است. غربالگری مشکلات بهداشت روان در عموم جمعیت از جمله دانشجویان ضروری است. لذا مطالعه ای با هدف بررسی بهزیستی ذهنی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی کاشان در سال 1387 انجام شد.روش کار: در این مطالعه مقطعی 161 نفر به شیوه طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. داده ها با استفاده از Q-LES-QSF و پرسشنامه ای مشتمل بر عوامل مرتبط احتمالی جمع آوری گردید. وضعیت بهزیستی ذهنی در مقیاس 0-100 مشخص و حدود آن با %95 اطمینان در جامعه مورد نظر برآورد گردید. اطلاعات بوسیله SPSS-16 و با استفاده از آماره های من ویت نی یو، کروسکال والیس و آنالیز رگرسیون خطی چند متغیره به روش گام به گام تجزیه و تحلیل شد.نتایج: نمره بهزیستی ذهنی (%95 CLM= 54.07-60.01) 57.04±19.17 بود. بین میزان علاقه به رشته تحصیلی و بهزیستی ذهنی رابطه معنی دار مشاهده شد (P=0.006). تاثیر ابتلا به بیماری نیز تایید شد (P=0.000). آنالیز رگرسیون خطی گام به گام نشان داد %44.1 از واریانس مشاهده شده در بهزیستی ذهنی توسط 3 متغیر بیماری، میزان علاقه به رشته تحصیلی و شماره ترم تحصیلی تبیین می شود (P=0.000، F=29.153)؛ و ابتلاء به بیماری به تنهایی %34 واریانس را توجیه می کند.نتیجه نهایی: سطح بهزیستی ذهنی در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی کاشان پایین است. بنظر می رسد معرفی رشته های تحصیلی به دانشجویان قبل از ورود به دانشگاه و توجه بیشتر به وضعیت سلامت جسمی و روانی آنها بالاخص در سال های اول تحصیل به ارتقاء سطح رضایت و لذت از زندگی کمک نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1661

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 753 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    4 (پی در پی 20)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2542
  • دانلود: 

    1191
چکیده: 

زمینه و هدف: مهمترین علل اختلافات زناشویی، انتظارات زن و شوهر از نقش یکدیگر در خانواده است. زن و شوهر با پیش فرض ها و تعصبات گوناگونی درباره موضوعات عاطفی و فعالیت های زندگی تن به ازدواج می دهند که این موضوعات عاطفی و رضایت، همگی زیرمجموعه بهزیستی ذهنی است. هدف این مطالعه، تعیین همبستگی بهزیستی ذهن و کیفیت زناشویی در زوجین می باشد.روش بررسی: این مطالعه به صورت توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. تعداد 50 زوج (100 نفر) از شهر سیرجان در سال 1387 به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از بین مراجعین مراکز بهداشتی - درمانی شهری انتخاب و بررسی شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق مقیاس استاندارد وضعیت زناشویی (Rast-Glombok) جهت سنجش کیفیت زناشویی، مقیاس پاناسPanas) ) برای سنجش عاطفه مثبت و منفی و پرسشنامه استاندارد رضایت از زندگیDiner  (سال 1985) جهت ارزیابی بهزیستی ذهنی، جمع آوری شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های آماری همبستگی و رگرسیون صورت گرفت (p<0.05).یافته ها: در این بررسی، بین کیفیت زناشویی و رضایت از زندگی به میزان 0.435 (p<0.001)، کیفیت زناشویی و عاطفه مثبت به میزان 0.322 (p<0.05)، رضایت از زندگی و عاطفه مثبت به میزان 0.754 (p<0.001)، همبستگی مثبت وجود داشت، ولی بین عاطفه مثبت و منفی به میزان -0.205 (p<0.05)، کیفیت زناشویی و عاطفه منفی به میزان -0.036 (p<0.05)، همبستگی منفی بود.نتیجه گیری: با توجه به یافته های مذکور، تقویت بهزیستی ذهنی زوجین به عنوان یکی از روش های مناسب برای بهبود و ارتقای رضایت زناشویی و کیفیت زناشویی زوجین مورد مطالعه، پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2542

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1191 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
litScript