این مطالعه با هدف مقایسه حافظه فعال در کودکان نارساخوان و عادی انجام شد. روش این پژوهش، توصیفی از نوع علی - مقایسه ای است. نمونه پژوهش شامل 30 دانش آموز نارساخوان و 30 دانش آموز بدون اختلال بود که بر اساس بهره هوشی، سن جنسیت همتاسازی گردیدند. به منظور شناسایی و دانش آموزان نارساخوان از آزمون آگاهی واج شناختی و برای سنجش حافظه فعال از خرده مقیاس حافظه فعال نسخه چهارم آزمون هوشی وکسلر کودکان استفاده گردید. یافته های این پژوهش نشان داد که بین حافظه فعال دانش آموزان دارای اختلال خواندن و دانش آموزان بدون اختلال تفاوت معنادار وجود دارد و حافظه فعال دانش آموزان با اختلال در خواندن در سطح قابل ملاحظه ای پایین تر از کودکان به هنجار می باشند بنابراین دانش آموزان نارساخوان در حافظه فعال، با مشکلات جدی روبرو هستند.