Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,933
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,909
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه کارکردهای اجرایی دانش آموزان دارای اختلال خواندن با دانش آموزان عادی

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 60

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر کارکردهای اجرایی شامل سازمان دهی, تصمیم گیری- برنامه ریزی و بازداری را در کودکان نارساخوان و عادی مقایسه می کند.روش: در این پژوهش علی- مقایسه ای از میان 70 دانش آموز دوره ابتدایی, بر اساس نمونه گیری تصادفی, دو گروه 30 نفره نارساخوان و 40 کودک عادی انتخاب و مقایسه شدند. داده ها با استفاده از آزمون های تشخیصی خواندن, آزمون عصب روان شناختی و شخصیتی کولیج و نیزآزمون هوشی وکسلر به دست آمد.یافته ها: داده ها با استفاده از آزمون t مستقل تحلیل شدند. نتایج نشان داد که کودکان نارساخوان در کارکردهای اجرایی سازمان- دهی, تصمیم گیری- برنامه ریزی و بازداری با کودکان عادی تفاوت دارند. کارکرد اجرایی دانش آموزان نارساخوان پسر در خرده مقیاس های سازمان دهی و بازداری به طور معناداری بهتر از دانش آموزان نارساخوان دختر بود, اما در کارکرد اجرایی کلی و خرده مقیاس تصمیم گیری- برنامه ریزی بین دانش- آموزان نارساخوان پسر و دختر تفاوت معناداری مشاهده نشد.نتیجه گیری: کارکرد اجرایی شامل سازمان دهی, بازداری و تصمیم گیری- برنامه ریزی دانش آموزان نارساخوان ضعیف تر از دانش آموزان عادی است. تشخیص بموقع اشکال در کارکردهای اجرایی و مداخله صحیح در پیشگیری و درمان اختلال خواندن تاثیرگذار است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

امینایی، فرشته، و موسوی نسب، سیدمحمدحسین. (1393). مقایسه کارکردهای اجرایی دانش آموزان دارای اختلال خواندن با دانش آموزان عادی. تازه های علوم شناختی، 16(3 (مسلسل 63))، 53-60. SID. https://sid.ir/paper/480312/fa

Vancouver: کپی

امینایی فرشته، موسوی نسب سیدمحمدحسین. مقایسه کارکردهای اجرایی دانش آموزان دارای اختلال خواندن با دانش آموزان عادی. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1393؛16(3 (مسلسل 63)):53-60. Available from: https://sid.ir/paper/480312/fa

IEEE: کپی

فرشته امینایی، و سیدمحمدحسین موسوی نسب، “مقایسه کارکردهای اجرایی دانش آموزان دارای اختلال خواندن با دانش آموزان عادی،” تازه های علوم شناختی، vol. 16، no. 3 (مسلسل 63)، pp. 53–60، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/480312/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا