Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    6
  • بازدید: 

    2226
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2226

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نویسندگان: 

داورپناه محمدرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    17-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1565
  • دانلود: 

    812
کلیدواژه: 
چکیده: 

این پژوهش با روش تحلیل استنادی چگونگی روابط میان رشته ای سیزده رشته علوم انسانی شامل: اقتصاد، بازرگانی، تاریخ، جغرافیا، حسابداری، حقوق، روانشناسی، علوم اجتماعی، علوم تربیتی، علوم سیاسی، فلسفه، کتابداری و اطلاع رسانی و مدیریت را بررسی تا میزان اتکای هر رشته به متون خود و متون سایر رشته ها مشخص گردد. جامعه آماری پژوهش مقاله های تالیفی فارسی مجله های علمی- پژوهشی حوزه علوم انسانی در فاصله سال های 1376-1380 می باشد. از این میان 3829 استناد مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان دهنده آن است که رشته های مورد بررسی بین 15 تا 50 درصد متکی به متون سایر رشته های علوم انسانی یا غیر علوم انسانی هستند. به علاوه در شکل گیری محتوای هر یک از رشته های علوم انسانی رشته های مختلفی دخیل هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1565

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 812 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    37-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    818
  • دانلود: 

    588
چکیده: 

پژوهش حاضر به منظور بررسی دیدگاه مسوولان بخش های مختلف کتابخانه های مرکزی دانشگاه های تحت پوشش وزارت علوم در مورد وظایف، دانش و مهارت های مورد نیاز آن ها انجام گرفت. جامعه این پژوهش را که به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه انجام گرفت 245 نفر تشکیل می دهد که از این تعداد 152 نفر (62.04 درصد) به پرسشنامه ها پاسخ دادند. به منظور پاسخ به سوال های پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون ANOVA و آزمون t دو نمونه مستقل) استفاده شد. پس از تحلیل داده های بر گرفته از پرسشنامه ها، سیاهه ای از وظایف، دانش و مهارت های عمومی و تخصصی احراز مسوولیت های بخش های مختلف کتابخانه های مرکزی دانشگاه ها به دست آمد. همچنین میزان تناسب برنامه های آموزش کتابداری و اطلاع رسانی با شرایط احراز مسوولیت ها، مورد بررسی قرار گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 818

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 588 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    61-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1236
  • دانلود: 

    786
چکیده: 

مقاله حاضر به بررسی رابطه بین مصرف اطلاعات، توسعه ملی و تولید اطلاعات می پردازد. روش تحقیق همبستگی است. جامعه آماری شامل کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه که دارای بالاترین و پایین ترین تولید ناخالص ملی هستند می باشد. نمونه آماری شامل 47 کشور دارای بالاترین شاخص های توسعه ملی و ایران است. رابطه همبستگی بین سرانه تولید ناخالص ملی با چند شاخص توسعه ملی (شمارگان کتاب، شمارگان روزنامه، تعداد اتصالات اینترنتی، تعداد باسوادان و تعداد دانشجو) بررسی شده است. نتایج نشان می دهند که بین سرانه تولید ناخالص ملی با شمارگان کتاب، شمارگان روزنامه، تعداد اتصالات اینترنتی، با سوادان و تعداد دانشجو رابطه مثبت و معنادار (به ترتیب با r=0.825، p=0.01؛ r=0.866، p=0.01؛ r=0.608، p=0.01؛ r=0.616، p=0.01؛ r=0.616، p=0.01؛ r=0.667، (p=0.01 وجود دارد. همچنین  بررسی رابطه بین سرانه تولید ناخالص ملی با تعداد مقالات نمایه شده در مجموع سه بانک مورد بررسی، همبستگی مثبت و معنا دار (p=0.01, r=0.702) را نشان می دهد. شاخص های توسعه یافتگی در اکثر کشورهای اسکاندیناوی بالا، و تولید و مصرف اطلاعات در این کشورها نسبت به دیگر مناطق، بیش تر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1236

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 786 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

پریرخ مهری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    79-103
تعامل: 
  • استنادات: 

    6
  • بازدید: 

    1804
  • دانلود: 

    936
چکیده: 

در دورانی که سواد اطلاعاتی به عنوان سرمایه ای برای کسب قدرت و رقابت با سایر توانمندان به شمار می رود، مشخص نیست استفاده کنندگان از اطلاعات تا چه میزانی به مهارت های سواد اطلاعاتی نیاز دارند، کدام یک از مهارت ها باید به آن ها آموزش داده شود و کارگاه های آموزشی سواد اطلاعاتی چه ویژگی هایی باید داشته باشند. برای پاسخگویی به این سوال ها، پژوهشی تجربی با همکاری 33 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رشته های علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد که با روش نمونه گیری طبقه ای و بر اساس جدول نمونه گیری کوهن انتخاب شدند، صورت گرفت. این پژوهش با استفاده از پیش آزمون و پس آزمون به سنجش نیاز برای فراگیری سواد اطلاعاتی و میزان اثر بخشی کارگاه های سواد اطلاعاتی پرداخت. ابزار نیاز- سنجی پرسشنامه ایست که بر اساس نظریه ها، تجربه ها و نیز استانداردهای سواد اطلاعاتی طراحی شد. نتایج به دست آمده نشان داد که، به طور تقریب، تمام دانشجویان به مهارت های سواد اطلاعاتی نیاز دارند. تفاوت معنی داری بین مهارت های سواد اطلاعاتی آنان قبل از شرکت در کارگاه ها و بعد از آن دیده شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1804

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 936 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

نوروزی علیرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    105-119
تعامل: 
  • استنادات: 

    14
  • بازدید: 

    1867
  • دانلود: 

    698
چکیده: 

ضریب تاثیر گذاری وب، ابزاری برای ارزیابی، رتبه بندی، مقایسه و طبقه بندی وب سایت های مختلف در سطح حوزه های ملی مانند (ir) و یا برای مقایسه وب سایت ها در سطح بین المللی است. در این نوشته به بررسی سیر تاریخی و تعریف ضریب تاثیر گذاری وب و برخی از مزایا و معایب آن پرداخته خواهد شد. همچنین کاربردهای فرا پیوندها و ضریب تاثیر گذاری وب در نمایه سازی وب - نمایه سازی پیوندی - و تفاوت های روش ضریب تاثیر گذاری وب با ضریب تاثیر گذاری مجله ها نیز به اختصار توضیح داده خواهد شد. به عنوان نمونه وب سایت 15 دانشگاه ایرانی به منظور محاسبه ضریب تاثیر گذاری وب انتخاب شده اند و نتایج نشان می دهد که به دلایلی از جمله زبان فارسی و فقدان منابع اطلاعاتی مناسب برای جذب پیوند، دانشگاه های ایرانی نتوانسته اند میزان پیوندی را که مستحق آن هستند دریافت کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1867

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 698 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 14 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    121-143
تعامل: 
  • استنادات: 

    6
  • بازدید: 

    2237
  • دانلود: 

    725
چکیده: 

شبکه جهانی وب به عنوان رسانه ای کار آمد به منظور تبادل اطلاعات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... محسوب می شود. وب سایت های هر کشور به عنوان دروازه های اطلاعاتی اشاعه دهنده اطلاعات آن کشور و بیانگر میزان حضور اطلاعاتی آن کشور در شبکه جهانی می باشد. در این پژوهش، وضعیت وب سایت های ایرانی بر اساس معیارهای عمومی ارزیابی شامل: سازمان پشتیبانی کننده، نوع، هدف، زبان، نحوه دسترسی، موضوع، روزآمدی، نوع قلمرو، پیوندها و ارائه خدمات و امکانات به منظور شناخت و آگاهی از حضور اطلاعاتی ایران در شبکه وب، بررسی شده است. تحقیق به روش پیمایشی انجام گرفت. 265 وب سایت به صورت تصادفی از 5 ابزار (سه موتور جستجو، راهنمای وب Iran Digest، و کتاب "راهنمای وب سایت های مشهور ایرانی و سایت های مشهور خارجی بر روی وب") انتخاب شدند و داده ها توسط سیاهه ارزیابی محقق ساخته، جمع آوری شد. نتایج نشان داد که اکثر وب سایت ها تحت مالکیت مراکز دولتی در تهران می باشند. اکثر وب سایت ها در ارائه موضوعاتی نظیر موضوعات علمی، فرهنگی، و همچنین در ارائه اطلاعات توسط پایگاه های اطلاعاتی و منابع الکترونیکی، بسیار ضعیف عمل کرده اند. بیش از 80 درصد آن ها به تاریخ روزآمدی و بیش از نیمی از آن ها به بیان اهداف خود، توجهی نداشته اند. به طور کلی می توان گفت در ارائه و اشاعه اطلاعات از طریق وب سایت ها برنامه ریزی مشخص و مدونی وجود نداشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2237

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 725 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    145-164
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1116
  • دانلود: 

    652
چکیده: 

در این مقاله ابتدا با استفاده از روش تحلیل محتوا، وب سایت های خدمات تحویل مدرک جهان بررسی شده و سپس با استفاده از روش تحقیق پیمایشی، خدمات تحویل مدرک ایران، مورد مطالعه واقع می شود. در بخش نخست وب سایت های خدمات تحویل مدرک جهان (107 وب سایت) از لحاظ ویژگی های ساختاری و محتوایی مورد ارزیابی قرار گرفتند. وب سایت های مورد مطالعه در یک مدت زمان معین (اردیبهشت 1382) به رایانه شخصی منتقل گردیده و در پایگاهی از قبل تهیه شده در نرم افزار صفحه گسترده Excel، داده های مربوط به هر سایت، وارد و مورد شمارش واقع شدند. سپس پر بسامدترین ویژگی ها شناسایی شده و به عنوان ویژگی های غالب در طراحی ساختاری و محتوایی وب سایت های خدمات تحویل مدرک جهان گزینش شدند. از آنجایی که هنگام اجرای این تحقیق در ایران سایت های خدمات تحویل مدرک اندکی وجود داشت، اطلاعات مربوط به خدمات تحویل مدرک ایران با روش پیمایشی و از طریق پرسشنامه گردآوری شد. در پایان، با توجه به نتایج حاصل از تحلیل ساختاری و محتوایی وب سایت های خدمات تحویل مدرک جهان و مطالعه پیمایشی خدمات تحویل مدرک ایران و در نظر گرفتن شرایط خدمات تحویل مدرک در ایران، طرح تهیه وب سایت خدمات تحویل مدرک ایران، پیشنهاد گردیده و نمونه آن طراحی و ارائه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1116

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 652 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    165-187
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1009
  • دانلود: 

    614
چکیده: 

استفاده از ابر برچسب ها یکی از راه کارهای مهم برای معرفی محتوای اطلاعاتی مجلات الکترونیکی برای موتورهای کاوش وبی و در نتیجه ایجاد قابلیت جست و جوی این مجلات و گامی در راستای استاندارد سازی آن ها است. از این رو، در این تحقیق میزان استفاده از ابر برچسب ها در مجلات الکترونیکی فارسی مورد بررسی قرار گرفته است. 97 مجله الکترونیکی فارسی جامعه پژوهش این تحقیق را شکل داده اند. برای بررسی میزان استفاده از ابر برچسب ها در این مجلات، از روش پیمایش توصیفی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که میزان استفاده از ابر برچسب ها در مجلات الکترونیکی فارسی برابر با 26.9 درصد است. مجلات الکترونیکی فارسی که نام دامنه آن ها شبکه (net) بوده است، با 20.83 درصد، بیشترین میزان استفاده از ابر برچسب ها را به خود اختصاص داده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1009

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 614 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

HASHERNZADEH M.J.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    189-207
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    321
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The article literature on Information Storage and Retrieval in library and information science having application of Informatics is studied for the period of twenty years from 1981to 2000. Ranking of journals and their contributions are described. The paper examines the linear scatter of articles, application of Bradford's law, nature of bibliography and the core journals in the area. The linear regression analysis on the data implies the extent of literature coverage in the bibliography of the subject area. The study also describes the growth rate of journals and articles with the analysis of most productive journals.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 321

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button