Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

حکومت اسلامی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پیاپی 68)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1080
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

چکیده فارسی:بر مبنای فقه شیعه هیچ کس بر دیگری حق حاکمیت و ولایت ندارد، مگر اینکه شارع مقدس، ولایت را برای او تنفیذ کرده باشد. شارع، یکی از شرایط این تنفیذ و مشروعیت ولایت و حاکمیت را عدالت و تقوا دانسته است. بر این اساس، عدالت، شرط ضروری رهبر و حاکم جامعه اسلامی است. اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا حاکمیت افراد در قوای سه گانه نیز از نوع ولایت حاکم می باشد تا مشروعیت آنها را مانند رهبر، مشروط به عدالت و تقوا بدانیم یا نه؟ در مورد ماهیت این مناصب، نظرات مختلفی مطرح شده است. عده ای این مناصب را نوعی وکالت می دانند و عده ای دیگر قائل به ولایی بودن این مناصب هستند و گروهی دیگر نیز قائل به تفکیک شده اند. پژوهش حاضر با رد وکالتی بودن این مناصب، آنها را به عنوان مراتب ولایت تشریعی، معرفی می کند و در نتیجه، عدالت را که شرط مشروعیت ولایت می باشد، شرط ضروری جهت تصدی این مناصب می داند و با بررسی مناصب مشروط به عدالت در قانون اساسی به خلاء های قانونی در این مورد، اشاره کرده و بر جایگاه مستحکم، قانونی و شرعی شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری به عنوان مراجع تشخیص عدالت، تاکید می نماید.   چکیده عربی:علی أساس قواعد الفقه الشیعی فلیس هناک أی حق لسیادة شخص و ولایته علی الآخر، إلا إذا جعل الشارع المقدس هذا الأمر له، وقد اعتبر الشارع أن العدالة والتقوی من ضمن شروط إجراء الولایة والسیادة وإضفاء الشرعیة علیهما، وعلی هذا الأساس فإن العدالة تعتبر شرطا ضروریا لقائد المجتمع الإسلامی وحاکمه. ولکن السؤال الذی یطرح هنا هو: هل أن سیادة الأشخاص فی السلطات الثلاث هی من سنخ ولایة الحاکم بحیث یمکننا اعتبارها مشروعة کولایة القائد باعتبارها مشروطة بالعدالة والتقوی؟ أو أن الأمر لیس کذلک؟هناک آراء مختلفة بالنسبة إلی طبیعة هذه المناصب، فقد اعتبرها البعض نوعا من أنواع الوکالة و رأی آخرون أنها ولائیة واعتقد غیرهم بوجوب تفکیکها عن بعضها. أما فی هذه المقالة فإن البحث یستند إلی کونها من المراتب الولائیة التشریعیة بعد نقض کونها وکالة، وبالتالی فإن العدالة التی تعد من شروط شرعیة الولایة هی شرط أساسی لأجل التصدی لهذه المناصب ومن خلال دراسة وتحلیل المناصب المشروطة بالعدالة فی الدستور تمت الإشارة إلی أماکن الفراغ القانونیة فی هذا المضمار وتم التأکید علی المکانة الراسخة والقانونیة والشرعیة لمجلس صیانة الدستور ومجلس خبراء القیادة بصفتهما مرجعین لتشخیص العدالة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1080

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ابوطالبی مهدی

نشریه: 

حکومت اسلامی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پیاپی 68)
  • صفحات: 

    5-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    738
  • دانلود: 

    911
چکیده: 

چکیده فارسی:ولایت فقیه و نیابت عامه فقها و نیابت خاصه اصحاب، از عصر ائمه در کلام و سیره عملی آنها جریان داشته است. در عصر غیبت نیز در کتاب های مختلف فقهی بحث ولایت و نیابت عامه فقها مطرح شده است. سوال اصلی این تحقیق آن است که تحقق عملی ولایت فقیه در عصر غیبت چگونه بوده است؟ آیا ولایت فقیه در مقام عمل، فقط در دوران جمهوری اسلامی اجرا شد یا سابقه تاریخی هم دارد؟ برای پاسخ به این سوال به بررسی تاریخی این مساله در دوران معاصر که دوران حاکمیت سلاطین شیعه بوده، پرداخته ایم و میزان حضور عینی و عملی فقها در حکومت و اعمال ولایت آنها را بررسی کرده ایم. فرضیه این تحقیق آن است که از زمان ظهور صفویه تا تاسیس نظام جمهوری اسلامی، به دلیل شکل گیری حکومت شیعه و رسمیت تشیع، فقهای شیعه بسیار بیشتر از گذشته در حد مقدور به اعمال ولایت پرداخته اند و مناصب حکومتی فقیه را بر عهده گرفته اند. هر چه از دوره صفویه به دوران جمهوری اسلامی نزدیک تر می شویم این قدر مقدور، افزایش یافته و مناصب بر عهده گرفته شده توسط فقها بیشتر شده تا اینکه در نظام جمهوری اسلامی به اوج خود رسیده و به طور رسمی، ساختار حکومت بر مبنای ولایت فقیه طراحی شده و مقام اول رسمی مملکت، شخص ولی فقیه قرار داده شده است.   چکیده عربی:إن ولایة الفقیه والنیابة العامة للفقهاء والنیابة الخاصة للأصحاب، کانت جاریة منذ عهد الأئمة (ع) فی کلامهم وسیرتهم، وفی عصر الغیبة أیضا هناک کتب فقهیة عدیدة حول موضوع الولایة والنیابة العامة للفقهاء. المسائل الأساسیة المطروحة فی هذه المقالة هی: کیف تحققت ولایة الفقیه بشکل عملی فی عصر الغیبة؟ هل أن ولایة الفقیه قد طبقت بشکل عملی فی عهد الجمهوریة الإسلامیة فقط أو أن لها جذورا تأریخیة؟ وللإجابة عما ذکر قام الباحث بدراسة تأریخیة فی العهد المعاصر الذی یعتبر عهد سیادة الحکام والأمراء الشیعة وتطرق إلی الحدیث عن مدی حضور الفقهاء بشکل ملموس و عملی فی الحکومة وتطبیق ولایتهم. الفرضیة المطروحة فی هذه المقالة هی أنه منذ نشوء الحکومة الصفویة وصولا إلی تأسیس نظام الجمهوریة الإسلامیة فإن فقهاء الشیعة قد قاموا بتطبیق ولایتهم أکثر مما مضی بکثیر بقدر استطاعتهم بحیث تولوا مناصب حکومیة فقهیة و ذلک إثر تأسیس حکومة شیعیة وتحول التشیع إلی مذهب رسمی، و کلما نبتعد عن العهد الصفوی ونقترب من عهد الجمهوریة الإسلامیة فإن هذه السلطة تتزاید أکثر فأکثر لدرجة أن فقهاء الشیعة تقلدوا مناصب عدیدة وبلغ الأمر ذروته فی عهد الجمهوریة الإسلامیة إذ أطر النظام الحاکم بشکل رسمی بسیادة ولایة الفقیه التی أصبحت أعلا مقام رسمی فی البلد، أی أن الولی الفقیه هو أول شخصیة فی إیران الیوم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 738

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 911 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مهدوی زادگان داوود

نشریه: 

حکومت اسلامی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پیاپی 68)
  • صفحات: 

    33-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1146
  • دانلود: 

    2656
چکیده: 

چکیده فارسی:قرآن کریم، اصطلاحات سیاسی منحصر به فردی دارد. یک نمونه از آن اصطلاح «منافقین» است. این واژه از اختصاصات کتاب آسمانی قرآن کریم است که تا پیش از نزول وحی در مفهوم سیاسی، استعمال نشده است. البته واژه نفاق و مشتقات آن فقط در سوره های مدنی آمده است. برخی از مفسرین؛ مانند مرحوم علامه طباطبایی، استعمال این واژه در سوره های مدنی را دلالت بر نکته خاصی نمی دانستند؛ حال آنکه در این تحقیق، ثابت شده که استعمال واژه منافقین در سوره های مدنی به دلیل شکل گیری حکومت اسلامی است؛ چرا که اگر چنین حکومتی شکل نگرفته بود، هویتی سیاسی به نام منافقین به وجود نمی آمد.   چکیده عربی:القرآن الکریم یتضمن مصطلحات سیاسیة فریدة من نوعها، ومنها مصطلح «المنافقون»، وهذه المصطلحات یختص بها دون غیره. فقبل نزول الوحی علی نبینا الکریم (ص) لم تستعمل هذه الکلمة فی معنی سیاسی، وبالطبع فإن هذه الکلمة ومشتقاتها قد وردت فی السور المدنیة فحسب، وبعض المفسرین کالعلامة الطباطبائی اعتبروا أن استخدامها فی السور المدنیة لا یدل علی مسألة معینة. وقد أثبت الباحث فی هذه المقالة أن استعمال مصطلح «منافقون» فی السور المدنیة یرجع سببه إلی نشوء الحکومة الإسلامیة، إذ لو لم یتم تأسیس هکذا حکومة کذلک لم تظهر إلی الوجود شخصیة سیاسیة باسم «منافقون».

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1146

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2656 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ایزدهی سیدسجاد

نشریه: 

حکومت اسلامی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پیاپی 68)
  • صفحات: 

    61-90
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    734
  • دانلود: 

    603
چکیده: 

چکیده فارسی:تصدی گری زنان در عرصه های عمومی که در قالب مدیریت آنان بر امور کلان جامعه و سرپرستی نهادهای حکومت، جلوه می کند، در سده های اخیر در جوامع مختلف، مورد توجه قرار گرفته و حتی در بسیاری از کشورها محقق شده است. پرسش از جواز این مقدار حضور و مشارکت سیاسی زنان در سال های پس از انقلاب به صورت عام و در سالیان اخیر به صورت خاص، تبدیل به یک دغدغه شده است. این تحقیق با عنایت به مبانی و ادله فقهی، به بررسی این موضوع پرداخته و جدا از بررسی این مساله در قالب آموزه های قرآن و سنت، به ادله ای چون سیره شریعت، بنای عقلا، مذاق شرع نیز عنایت شده است؛ بلکه در صورت شک در دلالت این ادله بر جواز یا حرمت تصدی گری زنان، مقتضای اصل عملی نیز مورد بررسی قرار گرفته است و در نتیجه، گرچه حرمت این گستره از حضور به اثبات نمی رسد، لکن مرجوحیت تصدی گری، اثبات شده و نهایتا در صورت ضرورت یا مصلحت قابل اعتناء، در قالب حکم ثانوی، مورد توصیه قرار می گیرد.   چکیده عربی:إن تصدی النساء للمناصب العامة تظهر فی إطار إدارتهن للشؤون العامة للمجتمع وإدارة المؤسسات الحکومیة، وفی القرون الماضیة قد شهدت هذه الحالة اهتماما فی مختلف المجتمعات وحتی أنها نزلت إلی أرض الواقع فی بعض البلدان. والسؤال عن جواز هذا المستوی من التواجد والمشارکة السیاسیة للنساء فی السنوات التی تلت الثورة الإسلامیة وعموما فی السنوات الماضیة قد تحول إلی هاجس، وقد تطرق الباحث فی هذه المقالة إلی دراسة هذا الموضوع اعتمادا علی الأصول والأدلة الفقهیة، وفضلا عن اعتماده علی التعالیم القرآنیة والسنة فقد استند إلی بعض الأدلة الأخری کسیرة المتشرعة ومبنی العقلاء والذوق الشرعی، بل إنه فی موارد الشک بدلالة هذه الأدلة علی جواز أو حرمة تصدی النساء للمناصب قام بدراسة الأصل العملی، وبالتالی وضح أنه بالرغم من أن نطاق هذا الحضور لا یثبت الحرمة لکن الباحث أثبت عدم رجحان هذا المستوی من التصدی، وفی نهایة الأمر یمکن فعل ذلک عند اقتضاء الضرورة أو المصلحة وذلک فی إطار حکم ثانوی.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 734

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 603 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

حکومت اسلامی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پیاپی 68)
  • صفحات: 

    91-118
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1148
  • دانلود: 

    817
چکیده: 

چکیده فارسی:اصل «حاکمیت قانون» و یا به تعبیری «اصل حاکمیت حقوق»، یکی از مهم ترین شاخصه های زمامداری، اعمال حاکمیت و نیز حکمرانی خوب در دوران معاصر، محسوب می شود. نوشتار حاضر، با بررسی این مفهوم در چارچوب تالیفات و پژوهش های غربی و ارائه برداشت های متفاوت نزد حقوقدانان نظام «رمی ژرمنی» و «کامن لا» یا «نظام عرفی»، سعی بر تبیین مفهوم بومی آن در حقوق عمومی و نیز نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران دارد. بدین منظور با تمرکز بر اصول قانون اساسی و مواد مختلف قوانین کیفری، تلاش گردیده ضمن مشخص نمودن اهمیت این اصل، ابعاد گوناگون و ضمانت اجراهای نقض آن مورد بررسی قرار گیرد.   چکیده عربی:أصل «سیادة القانون» و بتعبیر آخر أصل«سیادة الحقوق»، هو أحد المؤشرات الهامة لتولی زمام السیادة وتطبیقها والحکم المناسب فی العصر الحدیث. تطرق الباحثان فی هذه المقالة إلی دراسة هذا المفهوم فی نطاق المؤلفات والدراسات الغربیة وطرحا استنتاجات مختلفة لرجال القانون فی النظام الرومی الجیرمانی والنظام العرفی، وذلک بهدف بیان مفهومه المحلی فی القانون العام والنظام القضائی للجمهوریة الإسلامیة الإیرانیة، وعلی هذا الأساس رکزا البحث علی الأصول التی ذکرها الدستور ومختلف المقررات القانونیة الجنائیة لأجل تعیین أهمیة هذا الأصل وبیان مختلف أبعاده والضمانات التنفیذیة حین نقضه.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1148

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 817 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
نویسندگان: 

حضی نیا ناصر

نشریه: 

حکومت اسلامی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پیاپی 68)
  • صفحات: 

    145-164
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1569
  • دانلود: 

    1269
چکیده: 

چکیده فارسی:پیامبر گرامی اسلام (ص) به عنوان رئیس حکومت و همچنین نمایندگان و سفرای ایشان به عنوان کارگزاران حکومت در راه نیل به مقاصد و ادای وظایف سیاسی دولت اسلامی و تحقق بخشیدن به خط مشی های کلی اسلام در زمینه سیاست خارجی با اتخاذ راهبرد «دعوت و صلح»، ثابت نمودند که اسلام، دین عقل و منطق بوده و «جهاد» در راه خدا، تنها در به بن بست رسیدن راه حل های دیپلماتیک، کاربرد داشته و اصالت در دیپلماسی اسلام با صلح و دعوت می باشد. در پژوهش حاضر که در آن تلاش شده تا اهمیت و جایگاه بالای دیپلماسی در دوران حکومت پیامبر اسلام (ص) و آثار صلح آمیز آن در پیشبرد مبانی قرآن کریم از منظری نوین، مورد ارزیابی قرار گیرد این نتیجه حاصل شده که در حکومت حضرت رسول (ص)، دیپلماسی مبتنی بر صلح در تسهیل توسعه دین مبین اسلام، موثر بوده است. این نوشتار، نخست با بیان مفهوم دیپلماسی و صلح، به اصول دیپلماسی پیامبر اکرم می پردازد، سپس با بیان اهداف و اهمیت مناسبات و مولفه های آن، دیپلماسی صلح آمیز پیامبر اسلام را مورد تحلیل و تبیین قرار می دهد.   چکیده عربی:نبینا الکریم (ص) بصفته رئیس للحکومة، وأیضا فإن ممثلیه وسفراءه بصفتهم مسؤولین للحکومة، فإنهم فی مجال الوصول إلی مقاصدهم والقیام بوظائفهم فی نطاق الحکومة الإسلامیة والسیر علی الأسس الإسلامیة العامة فی مجال السیاسة الخارجیة ومن خلال تبنیهم استراتیجیة الدعوة إلی السلم، قد أثبتوا أن الإسلام هو دین العقل والمنطق وأن الجهاد فی سبیل الله تعالی إنما یکون عملیا فقط عند الوصول إلی نفق مظلم وعدم القدرة علی وضع حل دبلوماسی، کذلک أثبتوا أن الأصل فی الدبلوماسیة الإسلامیة هو السلم والدعوة. أما النتیجة التی توصل إلیها الباحث فی هذه المقالة فهی أن الدبلوماسیة المتبعة فی حکومة النبی الأکرم (ص) کان لها تأثیر ملحوظ، حیث قام الباحث هنا ببیان أهمیة الدبلوماسیة ومنزلتها المرموقة فی ذلک العهد وذکر نتائجها السلمیة التی نجم عنها السیر قدما بالأصول القرآنیة من زاویة معاصرة. ففی بادئ الأمر تطرق الباحث إلی توضیح مفهوم الدبلوماسیة والسلام ومن ثم تناول الأصول الدبلوماسیة للنبی الکریم (ص) وبعد ذلک بین أهدافها وأهمیة تطبیقها وعواملها، وبالتالی قام بدراسة وتحلیل الدبلوماسیة السلمیة له.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1569

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1269 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

حکومت اسلامی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پیاپی 68)
  • صفحات: 

    165-185
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    924
  • دانلود: 

    607
چکیده: 

چکیده فارسی:هدف این مقاله، تبیین دیدگاه های سیاسی امام هادی (ع) است. با توجه به شرایط بسیار سخت و فضای ملتهب سیاسی دوره امام هادی (ع) آن حضرت، مجالی برای ارائه دیدگاه های سیاسی در دوره امامت شان نداشتند؛ اما در این مقاله سعی شده است که برخی از دیدگاه های ایشان از منظر سیاسی، مورد بحث و تحلیل قرار گیرد. ابتدا به رویکرد کلان آن حضرت، نسبت به سیاست و حکومت از جمله نوع نگاه امام به قدرت و دنیا و همکاری با حکومت های ظالم اشاره شده و در ادامه نیز به ویژگی های بازیگران و نخبگان عرصه سیاست پرداخته شده است. سپس جایگاه مردم و وظایف و تکالیفی که متوجه ایشان است از منظر آن حضرت، مورد بررسی قرار گرفته است. آنچه از اندیشه سیاسی آن امام در بحث اوصاف بازیگران و نخبگان سیاسی به دست می آید اینکه آن حضرت، رعایت تقوای الهی، صداقت و یکرنگی با مردم، بردباری و تحمل، رعایت شایسته سالاری و تمهید بستر برای نقد را برای حاکمان و نخبگان عرصه سیاست، لازم و ضروری می دانند. در مقابل، مردم نیز باید اطاعت آگاهانه و به دور از تعصب از حاکمان، داشتن روحیه نصیحت و خیرخواهی و دانش و معرفت در فهم امور را پیشه خود سازند.   چکیده عربی:الهدف من تدوین هذه المقالة هو بیان الآراء السیاسیة للإمام علی الهادی (ع) فنظرا للظروف الصعبة والأجواء السیاسیة المتوترة فی عهده لم یفسح له المجال کی یطرح آراه السیاسیة إبان إمامته، لذا قام الباحثان فی هذه المقالة بدراسة وتحلیل بعض آرائه من الناحیة السیاسیة. فی بادئ البحث تطرق الباحثان إلی الحدیث عن رؤیته العامة بالنسبة إلی السیاسة والحکومة، بما فی ذلک طبیعة رؤیته للسلطة والدنیا والتعاون مع الحکومات الجائرة، ومن ثم تطرقا إلی خصائص رجال السیاسة ونخبها، وبعد ذلک تحدثا عن منزلة الشعب والمهام والتکالیف التی یحملها علی عاتقه من وجهة نظر الإمام الهادی (ع). إن ما یتحصل من الفکر السیاسی لهذا الإمام المعصوم حول المسائل الضروریة بالنسبة إلی میزات رجال السیاسة ونخبها ما یلی: مراعاة التقوی، الصدق مع الناس والانسجام معهم، الصبر والتحمل، مراعاة ترجیح الأجدر، تمهید الأرضیة لانتقاد الحکام والنخب السیاسیة. ومن جانب آخر فإن الناس مکلفون بالطاعة الواعیة البعیدة عن التعصب من الحکام وامتلاک روح النصح والخیر والمعرفة فی فهم مختلف المسائل.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 924

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 607 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button