چکیده فارسی:هدف این پژوهش بررسی و تجزیه و تحلیل محتوای کتاب های دین و زندگی دوره دبیرستان بر اساس میزان توجه به مولفه های وحدت اسلامی است. رویکرد این پژوهش، رویکرد ترکیبی کمی و کیفی و ابزار اندازه گیری، اسنادی (مراجعه به کتاب های بینش دینی دوره دبیرستان) و روش جمع آوری داده ها روش تحلیل محتوا است. یافته های به دست آمده در این پژوهش، حکایت از این دارند که مولفه های وحدت اسلامی در کتاب های دین و زندگی عبارتند از: اصول دین مشترک، فروع دین مشترک آداب و آیین های مشترک، اخلاق اسلامی و بالاخره تاریخ مشترک. در مجموع، یافته ها نشان می دهند که تنها برخی مولفه های مربوط به وحدت اسلامی در کتاب های دین و زندگی دوره دبیرستان مطرح شده اند. پیشنهاد می شود که کتاب های درسی دوره متوسطه از جهت برخورداری از مولفه های وحدت اسلامی مورد تجدید نظر قرار گیرند و بخش هایی جهت آشنایی بیشتر متربیان شیعه با مذاهب دیگر به کتاب های درسی اضافه شود.
چکیده عربی:هدف هذا البحث هو دراسة و تحلیل محتوی کتب الدین والحیاة لمرحلة الاعدادیة علی أساس مدی اهتمامها بمقومات الوحة الإسلامیة. والاتجاه الذی سلکه هذا البحث اتجاه ترکیبی کمی و کیفی، و وسیلة القیاس التی اتخذها و ثائقیة (و هی کتب الرؤیة الدینیة للمرحلة الاعدادیة)، و اسلوب جمع المعلومات هو اسلوب تحلیل المحتوی. وتشیر المعطیات التی توصل إلیها هذا البحث إلی أن مقومات الوحدة الإسلامیة فی کتب الدین والحیاة عبارة عن: اصول الدین المشترکة، والفروع المشترکة للدین والعادات والتقالید، والأخلاق الإسلامیة، والتاریخ المشترک. و علی العموم فان المعطیات تشیر إلی أن هناک فقط بعض المقومات المتعلقة بالوحدة الإسلامیة قد طرحت فی کتب الدین والحیاة لمرحلة الدراسة الاعدادیة. یقدم البحث مقترحا لإعادة النظر فی کتب مرحلة الدراسة المتوسطة من حیث اهتمامها بمقومات الوحدة الإسلامیة، و أن تضاف إلیها أبواب لکی یکون لدی طلاب المدارس الشیعة معرفة بالمذاهب الإسلامیة الاخری.