مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

671
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

628
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: تحلیل محتوای کتاب های دین و زندگی دوره دبیرستان بر اساس میزان برخورداری آنها از مولفه های وحدت اسلامی (عنوان عربی: تحلیل محتوای کتب الدین والحیاة لمرحلة الإعدادیة علی أساس ما جاء فیها من مقومات الوحدة الإسلامیة)

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 27

چکیده

 چکیده فارسی:هدف این پژوهش بررسی و تجزیه و تحلیل محتوای کتاب های دین و زندگی دوره دبیرستان بر اساس میزان توجه به مولفه های وحدت اسلامی است. رویکرد این پژوهش, رویکرد ترکیبی کمی و کیفی و ابزار اندازه گیری, اسنادی (مراجعه به کتاب های بینش دینی دوره دبیرستان) و روش جمع آوری داده ها روش تحلیل محتوا است. یافته های به دست آمده در این پژوهش, حکایت از این دارند که مولفه های وحدت اسلامی در کتاب های دین و زندگی عبارتند از: اصول دین مشترک, فروع دین مشترک آداب و آیین های مشترک, اخلاق اسلامی و بالاخره تاریخ مشترک. در مجموع, یافته ها نشان می دهند که تنها برخی مولفه های مربوط به وحدت اسلامی در کتاب های دین و زندگی دوره دبیرستان مطرح شده اند. پیشنهاد می شود که کتاب های درسی دوره متوسطه از جهت برخورداری از مولفه های وحدت اسلامی مورد تجدید نظر قرار گیرند و بخش هایی جهت آشنایی بیشتر متربیان شیعه با مذاهب دیگر به کتاب های درسی اضافه شود.   چکیده عربی:هدف هذا البحث هو دراسة و تحلیل محتوی کتب الدین والحیاة لمرحلة الاعدادیة علی أساس مدی اهتمامها بمقومات الوحة الإسلامیة. والاتجاه الذی سلکه هذا البحث اتجاه ترکیبی کمی و کیفی, و وسیلة القیاس التی اتخذها و ثائقیة (و هی کتب الرؤیة الدینیة للمرحلة الاعدادیة), و اسلوب جمع المعلومات هو اسلوب تحلیل المحتوی. وتشیر المعطیات التی توصل إلیها هذا البحث إلی أن مقومات الوحدة الإسلامیة فی کتب الدین والحیاة عبارة عن: اصول الدین المشترکة, والفروع المشترکة للدین والعادات والتقالید, والأخلاق الإسلامیة, والتاریخ المشترک. و علی العموم فان المعطیات تشیر إلی أن هناک فقط بعض المقومات المتعلقة بالوحدة الإسلامیة قد طرحت فی کتب الدین والحیاة لمرحلة الدراسة الاعدادیة. یقدم البحث مقترحا لإعادة النظر فی کتب مرحلة الدراسة المتوسطة من حیث اهتمامها بمقومات الوحدة الإسلامیة, و أن تضاف إلیها أبواب لکی یکون لدی طلاب المدارس الشیعة معرفة بالمذاهب الإسلامیة الاخری.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    شمشیری، بابک، و شاه سنی، شهرزاد. (1392). عنوان فارسی: تحلیل محتوای کتاب های دین و زندگی دوره دبیرستان بر اساس میزان برخورداری آنها از مولفه های وحدت اسلامی (عنوان عربی: تحلیل محتوای کتب الدین والحیاة لمرحلة الإعدادیة علی أساس ما جاء فیها من مقومات الوحدة الإسلامیة). تربیت اسلامی، 8(17)، 7-27. SID. https://sid.ir/paper/100763/fa

    Vancouver: کپی

    شمشیری بابک، شاه سنی شهرزاد. عنوان فارسی: تحلیل محتوای کتاب های دین و زندگی دوره دبیرستان بر اساس میزان برخورداری آنها از مولفه های وحدت اسلامی (عنوان عربی: تحلیل محتوای کتب الدین والحیاة لمرحلة الإعدادیة علی أساس ما جاء فیها من مقومات الوحدة الإسلامیة). تربیت اسلامی[Internet]. 1392؛8(17):7-27. Available from: https://sid.ir/paper/100763/fa

    IEEE: کپی

    بابک شمشیری، و شهرزاد شاه سنی، “عنوان فارسی: تحلیل محتوای کتاب های دین و زندگی دوره دبیرستان بر اساس میزان برخورداری آنها از مولفه های وحدت اسلامی (عنوان عربی: تحلیل محتوای کتب الدین والحیاة لمرحلة الإعدادیة علی أساس ما جاء فیها من مقومات الوحدة الإسلامیة)،” تربیت اسلامی، vol. 8، no. 17، pp. 7–27، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/100763/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button