احتراق پیش مخلوط با نسبت سوخت به هوای کم برای موتورهای توربین گاز در سال های اخیر به عنوان روشی برای رسیدن به استانداردهای زیست محیطی در خصوص انتشار NOx به طور گسترده پذیرفته شده است. با وجود این، سیستم های احتراقی پیش مخلوط با نسبت تعادل کمتر از یک، برای تحریک ناپایداری احتراق بسیار مستعد هستند. در این تحقیق، برای مطالعه تجربی ناپایداری احتراق در مخلوط های رقیق، یک محفظه احتراق پیش مخلوط به همراه میزان آزمایش و سیستم های تغذیه پیشران طراحی و ساخته شده است. در این پژوهش، از پروپان- گازی به عنوان سوخت بهره گرفته شده و آزمایش ها در فشار تقریبا اتسمفریک و در نسبت تعادل بین 0.7 الی 1.5 و دبی جرمی 2 تا 4 گرم بر ثانیه انجام شده است. ملاحظه گردیده که در محدوده های نسبت تعادل کمتر از یک، محفظه احتراق موتور توربین گاز ساخته شده ناپایدار می شود. برای تشخیص ناپایداری محفظه احتراق در شرایط مختلف، از نمودارهای توابع چگالی، اسپکترال و منحنی توزیع فضایی نوسانات فشاری همراه با معیار رایلی استفاده شده است. تاثیر نسبت تعادل در پایدارکردن یک سیستم احتراقی ناپایدار و همچنین ناپایدار شدن یک سیستم پایدار نیز مورد بررسی تجربی قرار گرفته است. همچنین، زمان تاخیر جابه جایی برای هر کدام از آزمایش های صورت گرفته محاسبه شده و نتایج به دست آمده از این تحقیق با معیار رایلی سنجیده شده است. نتایج سنجش نشان می دهد که مقادیر به دست آمده با معیار رایلی مطابقت خیلی خوبی دارد. در نهایت، محدوده پایداری براساس دبی جرمی ورودی به محفظه با نسبت تعادل برای این محفظه احتراق تعیین گردیده است.