Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

HAYAT

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    9
  • بازدید: 

    1426
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1426

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 9 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

حیات

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    5-11
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    1753
  • دانلود: 

    905
چکیده: 

زمینه و هدف: مواجهه با خشونت در محیط کار به عنوان عامل خطر تهدیدکننده سلامتی کارکنان محسوب می شود. کارکنان مراکز درمانی به ویژه پرستاران بیشتر از سایر کارکنان در معرض خطر تهدید، خشونت فیزیکی و کلامی قرار می گیرند، لذا هدف از این مطالعه بررسی مواجهه پرستاران با تهدید، خشونت کلامی و فیزیکی در بیمارستان می باشد.روش بررسی: در این مطالعه زمینه ای کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بابل (302 نفر) در سال 1388 مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد شده مربوط به خشونت محل کار در واحدهای سلامت، مشتمل بر 4 بخش (اطلاعات جمعیت شناختی، تهدید، خشونت کلامی و فیزیکی) بود که توسط پرستاران تکمیل گردید. جهت تجزیه و تحلیل یافته ها از آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی (X2 و آزمون دقیق فیشر) در نرم افزار SPSS v.16 استفاده شد.یافته ها: 72.5% پرستاران در طول دوره کاری خود، مورد خشونت قرار گرفته بودند. خشونت علیه پرستاران مرد بیشتر از پرستاران زن بوده است. همچنین بیشترین عامل خشونت علیه پرستاران، همراهان بیمار بوده اند.نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد در این مطالعه میزان خشونت علیه پرستاران بالا بوده و بیشترین میزان خشونت علیه پرستاران، توسط همراهان بیمار صورت گرفته است. لذا جهت به حداقل رساندن خشونت در محیط بیمارستان بایستی از سوی مسوولان امر راهبردهای پیشگیرانه مناسب، اجرای مدیریت صحیح، اقدامات محافظت کننده مناسب و آموزش همگانی در نظر گرفته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1753

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 905 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

حیات

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    12-21
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1242
  • دانلود: 

    257
چکیده: 

زمینه و هدف: آزمون غیراسترسی یکی از مرسوم ترین ابزار جهت ارزیابی سلامت جنین می باشد. اما، بالا بودن موارد مثبت کاذب این آزمون از محدودیت های این روش است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر تحریک با نور هالوژن بر الگوی غیرواکنشی آزمون غیراسترسی انجام گرفته است.روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که طی آن از بین زنان بارداری که به منظور انجام NST به بیمارستان فوق تخصصی زنان میرزاکوچک خان مراجعه کرده بودند، تعداد 50 نفر که دارای الگوی غیرواکنشی ضربان قلب جنین به مدت 20 دقیقه بودند، مورد مداخله آزمون با تحریک نور هالوژن قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده یک چراغ قوه با منبع نور هالوژن با قدرت یک میلیون شمع بود که به مدت 10 ثانیه بر روی شکم مادر و بالای سمفیزپوبیس روی سر جنین تابانده شد. سپس نتایج NST متعاقب انجام این مداخله، با نتایج پروفایل بیوفیزیکی به عنوان آزمون پشتیبان مقایسه شد.یافته ها: پس از انجام مداخله 68% نتایج غیرواکنشی به نتایج واکنشی تبدیل شد. مدت زمان سپری شده تا شروع واکنش در 50% موارد، به کمتر از 2 دقیقه رسید. تقریبا 90% جنین ها در عرض زمان 9 دقیقه الگوی واکنشی پیدا کردند.نتیجه گیری: در این مطالعه انجام NST با به کارگیری تحریک نور هالوژن در کاهش موارد نتایج غیرواکنشی و همچنین کاهش زمان انجام آزمون مفید بوده است. لذا نور هالوژن می تواند در مراکز ارزیابی سلامت جنین به طور ایمن و موثر جهت بهبود نتایج NST به کار گرفته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1242

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 257 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

حیات

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    22-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    9
  • بازدید: 

    1455
  • دانلود: 

    927
چکیده: 

زمینه و هدف: اکثر مطالعاتی که در آموزش پرستاری انجام گرفته بر نتایج یادگیری تمرکز داشته و فرایندهایی که دانشجویان در حین یادگیری از آنها استفاده می کنند، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. روش های سنتی آموزش بالینی نمی تواند منجر به یادگیری معنادار و عمیق شود. هدف از انجام این مطالعه تعیین میزان تاثیر نقشه مفهومی بر رویکردهای یادگیری در دانشجویان پرستاری می باشد.روش بررسی: این یک مطالعه نیمه تجربی است که در آن 53 دانشجوی پرستاری به صورت تصادفی به دو گروه آزمون (28 نفر) و شاهد (25 نفر) تقسیم شدند. به دانشجویان گروه آزمون آموزش داده شد برای یادگیری تجارب بالینی از نقشه مفهومی استفاده نمایند. دانشجویان گروه شاهد به روش سنتی آموزش داده شدند. قبل و بعد از مداخله رویکردهای یادگیری با استفاده از پرسشنامه فرایند مطالعه اندازه گیری شد. داده ها با آزمون تی زوجی در نرم افزار SPSS v.16 تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: نتایج پیش آزمون نشان داد بین دو گروه از نظر میانگین نمره رویکرد یادگیری و همچنین ویژگی های جمعیت شناختی تفاوت آماری وجود ندارد (p>0.05). میانگین نمره رویکرد عمیق در گروه آزمون پس از استفاده از نقشه مفهومی نسبت به پیش آزمون به طور معناداری افزایش یافت (p=0.03) مقایسه نمرات پس آزمون در گروه های آزمون و شاهد نشان داد که رویکرد عمیق در گروه آزمون به طور معناداری بیش از گروه شاهد می باشد (p=0.02) یادگیری سطحی تفاوت آماری نداشت.نتیجه گیری: استفاده از نقشه مفهومی به عنوان یک مداخله فراشناختی می تواند موجب افزایش یادگیری عمیق و معنادار در دانشجویان پرستاری گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1455

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 927 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 9 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

حیات

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    32-41
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2165
  • دانلود: 

    574
چکیده: 

زمینه و هدف: عفونت های دستگاه ادراری یکی از شایع ترین شکایت اصلی سالمندان در مراکز مراقبت اولیه (آسایشگاه ها) است. هدف از انجام این مطالعه بررسی اختلالات سیستم ادراری و شیوع عفونت های ادراری در سالمندان مقیم خانه سالمندان کهریزک می باشد.روش بررسی: این مطالعه توصیفی - تحلیلی در مورد 142 نفر مرد و 114 نفر زن با میانگین سنی 8.32±76.03 در سال 1389 انجام یافته است. نمونه گیری به روش تصادفی و از بین افراد مقیم در خانه سالمندان کهریزک به عمل آمد. داده های پژوهش به وسیله پرسشنامه پژوهشگر ساخته، اندازه گیری قد و وزن و همچنین انجام کشت ادرار جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری کای دو و فیشر و با کمک نرم افزار SPSS v.17 انجام گرفت و p<0.05 معنادار در نظر گرفته شد.یافته ها: 34% (87 نفر) از سالمندان به عفونت ادراری مبتلا بودند که از این تعداد 55.5% (46 نفر) زن بودند. بیشترین اختلال توام با عفونت ادراری در سالمندان مرد، بزرگی پروستات (32.5%) و در سالمندان زن، بیماری زنان (خروج ترشحات از واژن و لکه بینی) (16.9%) بود.نتیجه گیری: عفونت های ادراری در سالمندان مبتلا به اختلالات سیستم ادراری شایع است. با شناسایی سالمندان مستعد یا مبتلا و ارایه آموزش های مناسب می توان از بروز این بیماری و عوارض مرتبط با آن پیشگیری نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2165

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 574 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

حیات

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    42-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1242
  • دانلود: 

    335
چکیده: 

زمینه و هدف: معاینه در منزل می تواند در مورد بسیاری از مشکلات بهداشتی مانند عوارض روحی - روانی و پیامدهای نامساعد زایمانی، مزایای منحصر به فردی داشته باشد. هدف از انجام این مطالعه تعیین میزان تاثیر ارایه مراقبت های پس از زایمان در منزل، بر کیفیت زندگی مادران کم خطر می باشد.روش بررسی: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی است که در مرکز بهداشت اکبرآباد تهران در سال 1389 انجام یافته است. 200 مادر زایمان کرده که واجد شرایط ورود به مطالعه بودند، به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. گروه شاهد (100 نفر) مراقبت های پس از زایمان نوبت دوم و سوم را از مرکز بهداشت و گروه آزمون (100 نفر) این مراقبت ها را در منزل خود دریافت کردند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه حاوی داده های مرتبط با مشخصات جمعیت شناختی و کیفیت زندگی مادران و چک لیست و نمودارهای پایش رشد بود که با مراجعه به منازل آنها، تکمیل شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS v.18 و آزمون هایMann-Withney U ، wilcoxon و   X2استفاده و p<0.05 معنادار در نظر گرفته شد.یافته ها: بر اساس یافته ها، دو گروه از نظر کیفیت زندگی در ابتدای مطالعه با یکدیگر همگن بودند. میزان دریافت مراقبت های مادری و نوزادی پس از زایمان در نوبت دوم و سوم بین دو گروه تفاوت آماری معناداری داشت (p<0.01 و p<0.001). بعد از مداخله کیفیت زندگی در هیچ کدام از ابعاد جسمی (p=0.052)، روحی و روانی (p=0.775)، سلامت عمومی (p=0.068)، عملکرد اجتماعی (p=0.780) و کلی (p=0.213) تفاوت آماری معناداری نشان نداد.نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش به نظر می رسد ارایه مراقبت های پس از زایمان در منزل، تاثیر چشمگیری بر کیفیت زندگی مادران کم خطر نداشته باشد، بنابراین انجام مطالعات بیشتر در این زمینه با محتوای مراقبتی متفاوت توصیه می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1242

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 335 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

حیات

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    52-63
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    916
  • دانلود: 

    596
چکیده: 

زمینه و هدف: HIV/AIDS به عنوان یک پدیده مهم در جهان و از جمله ایران شناخته شده است. درک و آگاهی از آنچه مبتلایان در زندگی با این پدیده تجربه می کنند، ضروری است. تحقیق حاضر با هدف درک و تبیین تجارب و دیدگاه های مبتلایان از جایگاه معنویت گرایی و ارزش های دینی در زندگی با این پدیده انجام گرفته است.روش بررسی: مطالعه حاضر مبتنی بر رویکرد کیفی و از نوع پدیدارشناسی تفسیری است. بدین منظور 19 فرد مبتلا به HIV/AIDS به روش مبتنی بر هدف انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از مصاحبه های عمیق، نیمه ساختارمند و یادداشت های در عرصه استفاده شد. متن مصاحبه ها ضبط گردیده و پس از مکتوب سازی با رویکرد هرمنوتیک و به روش دیکلمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: شرکت کنندگان در مطالعه با دامنه سنی 21 تا 56 سال به طرق مختلف (تزریق های آلوده، فرآورده های خونی آلوده، روابط جنسی محافظت نشده و یا به طور نامشخص) به HIV مبتلا شده بودند. 47.4% آنان شمارشCD4  مساوی یا کمتر mm3 200 داشته و مبتلا به ایدز بودند. سه درون مایه اصلی در این مطالعه ظهور یافت، که عبارتند از «بازیابی مذهب و ارتباط با خدا، جبران (سعی در تلافی نقایص و کاستی های گذشته) و تکامل یافتگی یا حرکت در مسیر متعالی تر شدن». هر یک از این موارد را چندین درون مایه فرعی تر شکل می داد.نتیجه گیری: با توجه به یافته ها تجربه شرایط دشوار پس از ابتلا به ایدز، برای برخی از افراد فرصتی است تا با تامل و بازگشت به ارزش ها و معنویات، بار دیگر به زندگی خود معنی بخشند و به جای تسلیم یا تهدید، در این مسیر تکامل یافته و بر شرایط موجود مسلط گردند. انعکاس تجارب مثبت به سایر مبتلایان همراه با هدایتگری کارشناسان مذهبی بیش از پیش و هم زمان با سایر فعالیت ها توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 916

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 596 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

حیات

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    64-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    952
  • دانلود: 

    338
چکیده: 

زمینه و هدف: ارایه اطلاعات ضروری به بیمار وظیفه مهم کادر پزشکی است لیکن نتایج مطالعات مرتبط با مقوله آموزش به بیمار، حاکی از تفاوت معنادار در درک نیازهای آموزشی بیمار از دیدگاه بیماران و کادر پزشکی می باشد. همین امر به یک شیوه آموزش غیرموثر می انجامد. مطالعه حاضر با هدف شناخت و مقایسه اولویت های آموزشی بیماران مبتلا به صرع از دیدگاه بیماران و کادر پزشکی انجام گرفته است.روش بررسی: در این مطالعه مقطعی توصیفی - تحلیلی 69 بیمار مبتلا به صرع و 85 نفر از کادر پزشکی (پزشک و پرستار) شاغل در بخش های اعصاب و کودکان بیمارستان های آموزشی شهر خرم آباد در سال 88-1387، با استفاده از یک پرسشنامه پژوهشگر ساخته مشتمل بر 3 حیطه (آگاهی در زمینه بیماری صرع، سبک زندگی و مصرف داروها) و 28 سوال مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و آزمون آنالیز واریانس تک متغیره استفاده شد.یافته ها: 58.2% بیماران مرد و میانگین سنی آنها 30.8 سال بود. میانگین سنی پرستاران و پزشکان هم به ترتیب 29.8 و  37.8بود. میانگین نمرات مربوط به اولویت بندی آموزشی در حیطه بیماری، در بیماران در مقایسه با کادر پزشکی به طور معناداری بالاتر بود (p<0.001). همچنین میانگین نمرات حیطه سبک زندگی در گروه بیماران و پرستاران در مقایسه با پزشکان بیشتر بود (p<0.001) .از نظر اولویت بندی در حیطه داروهای مصرفی، هیچ اختلاف معناداری بین نمونه های پژوهش وجود نداشت (p=0.53).نتیجه گیری: با توجه به تفاوت دیدگاه های بیماران و کادر پزشکی، برنامه های آموزشی می بایست با در نظر گرفتن اولویت های آموزشی بیماران صورت گیرد، تا نیازهای آموزشی بیماران و خانواده های آنان به درستی برآورده گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 952

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 338 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

حیات

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    71-77
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1531
  • دانلود: 

    719
چکیده: 

زمینه و هدف: با وجود پیشرفت تجهیزات مدرن پزشکی، همچنان بستری مجدد نوزادان پره ترم بالا است و رنج اقتصادی و روانی زیادی به خانواده ها تحمیل می نماید، لذا هدف از این مطالعه تعیین میزان تاثیر مشارکت مادر در مراقبت از نوزاد پره ترم NICU بر بستری مجدد این نوزادان بوده است.روش بررسی: نوع پژوهش کارآزمایی بالینی است. نمونه ها شامل 100 مادر نوزادان پره ترم (37-30 هفته) مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی بستری در بخش مراقبت ویژه بیمارستان اکبرآبادی در سال 1389 بودند. نمونه گیری به روش در دسترس انجام و نمونه ها به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. برنامه مشارکتی برای گروه آزمون، در قالب یک جلسه اطلاع رسانی، حضور مادر و مشارکت در مراقبت از نوزاد اجرا شد. یک ماه بعد از ترخیص نوزاد طی تماس تلفنی چک لیست بستری مجدد نوزاد تکمیل شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های کای دو و تی تست انجام یافت.یافته ها: دفعات بستری مجدد نوزادان در گروه آزمون در مقایسه با گروه شاهد کمتر بود. همچنین میانگین طول مدت بستری در گروه آزمون 6.96 و در گروه شاهد 12.96 روز بوده که به لحاظ آماری تفاوت معناداری را (p<0.001) نشان می دهد.نتیجه گیری: مشارکت مادر در مراقبت از نوزاد، دفعات بستری مجدد و مراجعه به پزشک را کاهش می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1531

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 719 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0