مقدمه: بررسی و شناخت عوامل موثر بر میزان رضایت شغلی کارکنان می تواند در حفظ و ارتقای آن تاثیر بسزایی داشته باشد. هدف این مطالعه بررسی عوامل مرتبط با رضایت شغلی کارکنان در دستگاه های اجرایی استان همدان بود.مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی - تحلیلی مقطعی، تعداد 2923 نفر از کارکنان اجرایی استان همدان مربوط به هشت منطقه استان از طریق نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. از این تعداد 1793 نفر (61.3 درصد) مرد 1130 (38.7 درصد) زن و 2516 نفر متاهل (68.1 درصد) و 407 نفر (13.9 درصد) مجرد بودند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ای در سطح استان با هماهنگی بین کارکنان با توجه به کسر نمونه گیری توزیع و جمع آوری گردید. اطلاعات به دست آمده با نرم افزار آماری SPSS و آزمونهای آماری رگرسیون چندگانه، آنالیز واریانس و همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج رگرسیون نشان داد که جدی و علمی بودن ارزشیابی عملکردها (میانگین 3.75، (P<0.0001, B=0.096، دریافت بازخورد از طرق مخلتف در مورد نتایج انجام وظایف کاری (میانگین 4.29، (P<0.0001, B=0.11، فراهم بودن فرصت پیشرفت برای همه کارکنان (میانگین 3.53، (P<0.0001, B=0.306 و نکته سنج بودن مدیر (میانگین 3.83، (P<0.0001, B=0.454 بر روی رضایت شغلی کارکنان اثر قابل ملاحظه ای دارد.نتیجه گیری: اگر چه رابطه شغلی با عوامل مختلف در این مطالعه از برخی جهات تفاوتهایی را با مطالعات دیگران نشان می دهد ولی از برخی جهات نیز کاملا منطبق با نتایج حاصل از مطالعات قبلی است. بطور کلی یافته ها در چهارچوب کلی مدلهای مفهومی حاصل از مطالعات گذشته قرار دارد ولی ارتباطات قوی تر و جدی تر بیشتر در حوزه عوامل مدیریتی قرار دارد که مطرح کننده لزوم توجه بیشتر به رضایت شغلی می باشد.