گرچه در سال های اخیر نظام ترویج دولتی به دلایلی چون بالا رفتن هزینه ها، محدودیت منابع ترویج برای پیشبرد فعالیت های اجرایی، ناکافی بودن شرایط فنی و پرسنل کارآمد، عدم امکان برقراری تماس با کشاورزان به دلیل محدودیت نیروی انسانی مورد انتقاد جدی قرار گرفته و گرایش به پذیرش نظام ترویج خصوصی در سراسر جهان افزایش یافته است، اما به نظر می رسد استفاده از توانمندی های نظام ترویج خصوصی در عرصه هایی که به لحاظ سودآوری وضعیت مناسبی ندارند نیاز به بازنگری و ارایه راهکار نوین دارد. این پژوهش در صدد پاسخگویی به این سوال است که در صورت تمایل ترویج خصوصی برای فعالیت در بیابان زدایی، توانمندی آن در مقایسه با نظان ترویج دولتی در چه حدی است؟ به عبارتی مقایسه کارآمدی، نظام ترویج خصوصی و نظام ترویج دولتی در حفاظت آب، خاک وپوشش گیاهی (بیابان زدایی) و تعیین نظام برتر با ارجحیت نسبی به لحاظ نظری، موضوعات اصلی این پژوهش هستند. این پژوهش به صورت پیمایشی (Survey research) و به کارگیری تکنیک تحلیل سلسله مراتبی(AHP) انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کارشناسان منابع طبیعی استان مرکزی است. مجموع این افراد 58 نفر است که به صورت تمام شماری مورد مطالعه قرار گرفته اند. ابزار تحقیق پرسشنامه ای حاوی سوالات بسته و باز است که متناسب با تکنیک مطالعه تهیه شده و روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته است. نتایج تحقیق از طریق تکنیک (AHP) نشان داد: نظام ترویج دولتی در بیابان زدایی دارای ارجحیت نسبی است، اما در بسیاری از گزینه ها نظام ترویج خصوصی می تواند در کنار نظام ترویج دولتی در بیابان زدایی ایفای نقش نماید.