Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1659
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1659

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    698
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 698

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1569
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1569

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    1-10
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    727
  • دانلود: 

    549
چکیده: 

زمینه و هدف: استفاده از شیارپوشیکی از روش های پیشگیری از پوسیدگی دندانی است. تحقیق حاضر با هدف بررسی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد والدین دانش آموزان دبستانهای شهر کرج در باره شیارپوش در سال 1395 انجام گرفت. مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، تعداد 384 والد ارزیابی شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بود. به وسیله معاینه مستقیم دانش آموزان وضعیت پوسیدگی دندانی و اعمال شیارپوش ثبت گردید. به منظور بررسی رابطه بین متغیرهای دموگرافیکی و متغیرهای وابسته از کورلاسیون اسپیرمن استفاده شد. به منظور تعیین همبستگی دو طرفه بین نمرات آگاهی، نگرش و عملکرد از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته­ ها: بیش از نیمی از دانش آموزان دارای پوسیدگی دندان آسیای اول دائمی بودند. 7/10 درصد دانش آموزان دارای شیارپوش بودند. میانگین نمره آگاهی والدین دانش آموزان از8، 84/1± 18/4 و در حد متوسطبود. آگاهی والدین در مورد شیارپوش با شغل و توانایی پرداخت هزینه والدین رابطه معنی دار داشت. میانگین نمره نگرش والدین 12/3 ± 36/29 و در حد خوب بود. نگرش والدین در مورد شیارپوش با تحصیلات، شغل، و توانایی پرداخت هزینه، والدین رابطه معنی دار داشت. میانگین نمره عملکرد والدین 5/2± 7/16 و در حد خوب بود. عملکرد والدین در مورد شیارپوش با شغل والدین رابطه معنی دار داشت. رابطه آگاهی با نگرش، رابطه آگاهی با عملکرد و رابطه نگرش با عملکرد معنی دار بود. نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان داد عملکرد و نگرش والدین دانش آموزان شهر کرج در مورد استفاده از شیارپوش نسبتاً بالا بوده ولی آگاهی در این زمینه متوسط بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 727

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 549 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    11-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    715
  • دانلود: 

    485
چکیده: 

زمینه و هدف: کاربرد مکمل های خوراکی همچون قطره های آهن، قطره هایAD، و مولتی ویتامین در کودکان زیر دو سال در کشور ما به عنوان سیاست ملی در حال انجام است. با در نظر گرفتن اهمیت مصرف مکمل های تغدیه ای در کودکان و کمبود­ تحقیقات در زمینه نوع قند و میزان اسیدیته و ویسکوزیته مکمل های تولید شده در داخل کشور، تحقیق حاضر با هدف تعیین نوع قند، میزانpH و میزان ویسکوزیته مکمل های تغذیه ای رایج در کودکان صورت پذیرفت. مواد و روشها: در این مطالعه تجربی، بر اساس آمارنامه دارویی سازمان غذا و داروی کشور، لیست مکمل های مایع خوراکی در کودکان استخراج و بر اساس بیشترین تعداد مصرف سالیانه (داروهای با بیش از یک میلیون قلم فروش در سال) 50 داروی اول بصورت سرشماری وارد مطالعه شدند. با استعلام از پزشکان متخصص کودکان حاضر در مرکز طبی کودکان و نیز مسوولین داروخانه های انتخابی از شهر تهران، از لیست مورد نظر داروهایی که بصورت رایج تجویز می شدند یا مورد تقاضا بودند، ­ تعیین گردید. در نهایت 24 دارو انتخاب و از هر دارو چهار نمونه تهیه شد. در مرحله بعد به بررسی نوع قند بر اساس اطلاعات همراه بسته بندی دارو، اندازه گیریpH با استفاده از دستگاهpp-15 pH meter و اندازه گیری ویسکوزیته دارو با استفاده از دستگاهDial Reading Viscometer پرداختیم. یافته ها با استفاده از روش های آماری توصیفی بررسی شدند. یافتهها: از بین 24 داروی مورد بررسی، تنها شش دارو به نوع قند موجود در ترکیب (سدیم ساخارین) اشاره کرده بودند و سایر داروها اطلاعاتی در این زمینه ارائه نکرده بودند. از لحاظ اسیدیته داروها، تمامی داروها در pH بحرانی (پایین تر از 5/5) قرار داشتند. میانگینpH در قطره های12/4 AD، در قطره های آهن 9/1، در قطره های مولتی ویتامین 2/3 و در سایر داروهای مکمل 0/4 بود. میانگین ویسکوزیته داروها در مجموع پایین و مطلوب و در حد میلی پاسکال در ثانیه بود. میانگین ویسکوزیته در قطره های1/38 AD، در قطره های آهن 4/22، در قطره های مولتی ویتامین 6/38 و در سایر داروهای مکمل 3/27 میلی پاسکال ثانیه بود. نتیجه گیری: با توجه به فقدان اطلاعات مناسب در بسته بندی داروهای مورد بررسی لازم است، شرکت های دارویی در این زمینه اقدامات مناسبی را جهت آگاهی بخشی به والدین صورت دهند که امکان انتخاب مکملهایی که با خطر پوسیدگی کمتری همراه هستند، برای افراد میسر باشد. همچنینpH پایین تر از حد بحرانی در تمامی داروها لزوم ارائه استانداردهای لازم از سوی شرکتهای دارویی تولید کننده در این خصوص و نیز رعایت اقدامات پیشگیرانه از سوی والدین به منظور کاهش خطرات ناشی ازاسیدیته پایین مکمل ها را پررنگ تر می کند. با توجه به ویسکوزیته نسبتا مطلوب داروهای مورد بررسی به نظر می رسد آنچه بیش از همه در خصوص پتانسیل پوسیدگی زایی و اروژن مکمل ها اهمیت دارد pH داروهاست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 715

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 485 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    25-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1622
  • دانلود: 

    1046
چکیده: 

زمینه و هدف: هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین سواد اطلاعات سلامت والدین با وضعیت بهداشت دهان و دندان دانش آموزان دوره ابتدایی آموزش وپرورش ناحیه دو کرمان در سال تحصیلی 1394-1395 است. مواد و روشها: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 370 نفر برآورد شد، که در نهایت 332 نفر به پرسشنامه ها بهطور کامل پاسخ دادند. روش نمونهگیری خوشه ای بود. نتایج با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون و با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 21 مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که بین سواد اطلاعات سلامت والدین با وضعیت بهداشت دهان و دندان دانش آموزان دوره ابتدایی رابطه مثبت وجود دارد. در رابطه چند متغیری، تصمیم گیری و رفتار، ارزیابی، فهم و درک، دسترسی و خواندن، به ترتیب بیشترین رابطه را با متغیر سلامت دهان و دندان داشتند. نتیجه گیری: افزایش سواد سلامت والدین، رفتار مناسب والدین را به دنبال دارد و باعث بهبود و افزایش رفتارهای مناسب در جهت بهبود بهداشت دهان و دندان میشود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1622

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1046 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    37-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1188
  • دانلود: 

    781
چکیده: 

زمینه و هدف: امروزه، توجه والدین به سلامتکودکان، افزایش پیدا کردهاست. میزان همکاری کودکان در انتخابروش درمانیمناسب تاثیر بهسزایی دارد. افرادیکه بیشترین تماس را باکودکان دارند، والدین آن ها میباشند. دراین مطالعه ما به بررسی ارتباط بین ترس و همکاری کودکان با سلامت عمومی والدین آن ها پرداختهایم. مواد و روشها: در این مطالعه مقطعی توصیفی193کودک در دو گروه سنی 4تا6 و 6تا12 ساله مراجعه کننده به یک مطب خصوصی مورد بررسی قرار گرفتند. در ابتدا برای ارزیابی ترس از دندانپزشکی از پرسشنامه ی استاندارد ترس در شاخه دندانپزشکی (CFSS-DS) استفاده شد. برای بررسی میزان همکاری کودک برای معاینات و اقدامات دندانپزشکی از شاخص همکاری فرانکل استفاده شد. درنهایت ویژگی های شخصیتی و سلامت عمومی والدین با استفاده از پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ)بررسی گردید. نتایج بعد از جمع آوری توسط نرم افزار SPSS مورد اررزیابی قرار گرفت. یافتهها: : با توجه به نتایج، در رابطه با همکاری و سلامت عمومی، میزان سلامت عمومی والدین با افزایش همکاری کودک، ارتباطی مشاهده نمی شود (P = 0. 830). رابطه ترس کودکان با جنسیت آن ها مورد ارزیابی قرار گرفت که در دوگروهی که ترس داشتند و نداشتند، تفاوت معناداری از لحاظ آماری مشاهده نشد. (P = 0. 193). در مقایسه ی انجام شده بین همکاری کودکان و سن آن ها، در دوگروه سنی، میزان همکاری با افزایش سن، افزایش پیدا کرد که ازلحاظ آماری نیز قابل توجه بود (P=0/02). نتیجه گیری: با توجه به نتایج، در ارتباط با سلامت عمومی والدین و ترس و همکاری کودکان، ارتباط معناداری مشاهده نشد. اما نشان دادهشد که با افزایش سن کودکانمیزان همکاری آن ها نیز افزایش پیدا می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1188

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 781 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    43-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    592
  • دانلود: 

    477
چکیده: 

زمینه و هدف: با توجه به تمایل روزافزون دندانپزشکان به استفاده از درمانهای شیمیایی در بیماریهای پریودنتال، موارد تجویز نابجای آنها نیز رو به افزایش است. این مطالعه به منظور بررسی شیوع تجویز نابجای آنتی بیوتیک ها و دهانشویه کلرهگزیدین جهت درمان بیماریهای پریودنتال توسط دندانپزشکان عمومی شرکت کننده در کنگره دندانپزشکی کودکان انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه توصیفی تحلیلی با استفاده از دو پرسشنامه بر روی60 دندانپزشک عمومی شرکت کننده در کنگره دندانپزشکی کودکان که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، صورت گرفت. یافتهها: بیشترین موارد تجویز آنتی بیوتیک (81%) در آبسه های پریودنتال بود در حالیکه در پریودنتیت مقاوم هیچگونه تجویزی صورت نگرفته بود. حدود 60% دندانپزشکان قبل و یا حین درمان آنتی بیوتیک تجویز می کردند. در حالیکه فقط 15% دندانپزشکان در بیماران با پاکتهای بیش از 4 میلی متر دبریدمان و جراحی را مقدم بر تجویز دهانشویه می دانستند. بعلاوه 15% دندانپزشکان در پریودنتیت، اعتقادی به تجویز دهانشویه تنها نداشتند. نتیجه گیری: 75 % دندانپزشکان آنتی بیوتیک را به صورت نا به جا تجویز میکردند که 6/66 % آنها نیز طول دوره اشتباهی را در تجویز آنتی بیوتیک در نظر گرفته بودند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 592

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 477 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    53-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1726
  • دانلود: 

    1943
چکیده: 

زمینه و هدف: اضطراب دندان پزشکی در کودکان به عنوان یک مشکل در کنترل بیماران بیان می شود. اثر این ترس می تواند تا نوجوانی ادامه داشته باشد و سبب پرهیز از اعمال دندان پزشکی گردد که برآیند آن از بین رفتن سلامت دهان است. به همین منظور پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی نوروفیدبک بر اضطراب دندانپزشکی کودکان صورت گرفت. مواد و روشها: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی (پیش آزمون و پس آزمون با گروه شاهد) می باشد. جامعه پژوهش شامل کلیه کودکان 9 تا 12 سال مراجعه کننده به مراکز دندانپزشکی سطح شهر تبریز در سال 1396 می باشند، که به روش نمونه گیری تصادفی تعداد 16 نفر با استفاده از پرسشنامه اضطراب دندانپزشکی شناسایی و به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (8 نفر) و شاهد (8 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش در طول 5 هفته و هفته ای سه جلسه ی نیم ساعته مورد درمان نوروفیدبک قرار گرفتند و گروه شاهد آموزشی شبیه گروه مداخله ای دریافت نکردند. داده ها به وسیله نرم افزار آماریSPSS19 و به روش تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: براساس یافته های پژوهش تفاوت معناداری بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون دو گروه مشاهده شد بطوری که نمرات پیش آزمون اضطراب در هر دو گروه نزدیک به 16 بود که پس از درمان نوروفیدبک میانگین اضطراب گروه آزمایش به 9 کاهش یافت ولی میانگین اضطراب گروه کنترل 16 باقی ماند بدین صورت درمان نوروفیدبک موجب کاهش اضطراب دندانپزشکی کودکان در گروه آزمایش شده بود. نتیجه گیری: : این نتایج بیان میکند که این روش می تواند مانند سایر تکنیک های درمانی و آرامش دهنده برای کاهش اضطراب دندانپزشکی کودکان مورد استفاده قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1726

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1943 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    63-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1513
  • دانلود: 

    544
چکیده: 

مقدمه: اوالژن دندان های دائمییکی از جدی ترین آسیب های دندانی می باشد و اقدامات اورژانسی درست و بموقع برای پروگنوز آتی چنین صدماتی ضروریست. گزارش مورد: دندان انسیزور سانترال سمت چپ فک بالای یک دختر بچه هشت ساله، دچار اوالژن شده بود و دندان اوالس شده در شیشه ای که حاوی شیر و یخ بود، نگهداری شد و دندان در عرض 75 دقیقه در جای خود قرار گرفت. بعد از 18 ماه، هیچ نشانه و علامتی از ابنورمالیتی وجود نداشت و تشکیل ریشه ادامه یافته بود. نتیجه گیری: ترمیم دندان فرایندی است که وابسته به شرایط اوالژن، اقدامات صورت گرفته جهت ریپلنت دندان و فاکتورهای اختصاصی وابسته به میزبان می باشد. آگاهی از این عوامل و درک این موضوع که ترمیم آتی دندان ارتباط نزدیکی به این عوامل دارد، توسعه گایدلاین ها واستانداردهای کلینیکال برای مدیریت دندان اوالس شده را ضروری می سازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1513

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 544 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button