زمینه و هدف: سبک مدیریتی، یکی از عوامل مؤثر در افزایش اثر بخشی، رضایت کارکنان، کیفیت خدمات و بهره وری بیمارستان ها می باشد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تأثیر سبک های مختلف مدیریتی بر کارایی، در بیمارستان های علوم پزشکی تهران انجام گردید. مواد و روش کار: این مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی می باشد. از پرسشنامه ی سبک مدیریتی وروم-ایتون (2001) برای گردآوری داده های مربوط به سبک مدیریتی در سال 1395 استفاده شده است. این پرسشنامه ها بین کلیه ی مدیران بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران (جامعه ی آماری برابر با نمونه ی آماری) توزیع و در نهایت، 22 پرسشنامه جمع آوری گردید. داده های مربوط به کارایی از بخش های آمار، سایت های بیمارستان ها و همچنین وزارت بهداشت به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 21، EXCEL، روش هزینه یابی ABC، DEAP8 و Frontierانجام گرفت. یافته ها: سبک غالب مدیریتی در اکثر بیمارستان ها از نوع مشورت جو بود. بیمارستان های فارابی و هاشمی با وجود داشتن منابع کمتر، بیشترین کارایی را داشتند امّا بیمارستان های امام و حضرت رسول، به نسبت مصرف منابع، کارایی پایینی دارند. در بیمارستان های فارابی و بهرامی، هزینه به ازای هر تخت، نسبت به بیمارستان های دیگر کمتر می باشد. بیمارستان های فارابی، بهرامی و ضیائیان، اندازه ی کارایی مشابهی دارند امّا بیمارستان ضیائیان، کمترین مقدار منابع را برای رسیدن به کارایی نیاز دارد. هزینه به ازای هر تخت، پیش بینی کننده ی کارایی نبود و ارتباطی بین آنها مشاهده نشد. نتیجه گیری: سبک مدیریتی مشورت جو می تواند؛ کارایی سازمان را تغییر دهد و بهتر است که مدیران از این سبک، بهره جویند. هزینه به ازای هر تخت را نمی توان به کارایی سازمان ارتباط داد و لزوماً افزایش منابع، به معنی افزایش کارایی نمی باشد؛ بلکه باید از منابع در محل و مکان درست استفاده شود تا عملکرد بیمارستان به مرز کارایی برسد.