مقدمه: هدف این مطالعه تعیین ارتباط راهبردهای مقابله با استرس، هیجان خواهی و خودکارآمدی با استعداد سوء مصرف مواد در دانشجویان می باشد.روش: این پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در سال تحصیلی 89-88 تشکیل می دهند. نمونه پژوهش حاضر 313 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل بود که به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس خودکارآمدی، مقیاس هیجان خواهی، مقیاس راهبردهای مقابله با استرس و مقیاس استعداد سوء مصرف مواد استفاده شد.یافته ها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که خودکارآمدی، هیجان خواهی، راهبردهای مقابله هیجان مدار و راهبردهای مقابله مساله مدار با استعداد سوء مصرف مواد در دانشجویان رابطه معناداری دارند. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که خودکارآمدی، هیجان خواهی و راهبردهای مقابله با استرس می تواند استعداد سوء مصرف مواد در دانشجویان را پیش بینی می کنند.نتیجه گیری: این نتایج، بیان می کند که خودکارآمدی، هیجان خواهی و راهبردهای مقابله با استرس می توانند در پیش بینی استعداد سوء مصرف مواد دانشجویان نقش مهمی ایفا نمایند. بر این اساس متخصصان می توانند از آموزش راهبردهای مقابله ای موثر و ارتقاء خودکارآمدی به منظور پیشگیری از سوء مصرف استفاده نمایند.