Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

Iran Journal of Nursing

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    24
  • شماره: 

    72
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1735
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1735

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    24
  • شماره: 

    72
  • صفحات: 

    8-17
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1856
  • دانلود: 

    691
چکیده: 

زمینه و هدف: کیفیت زندگی مجموعه ای از رفاه جسمی، روانی و اجتماعی است که بوسیله شخص یا گروهی از افراد درک می شود این مقاله ضمن بیان وضعیت کیفیت زندگی مراقبین کودکان مبتلا به سرطان تحت پوشش موسسه محک به بررسی رابطه کیفیت زندگی آنان با رضایت از خدمات واحد مددکاری این مرکز می پردازد.روش بررسی: این پژوهش از نوع همبستگی توصیفی بود. 125 مراقب کودک مبتلا به سرطان تحت پوشش موسسه محک که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند در تابستان سال 1389مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار سنجش، ترکیب نسخه ایرانی پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی WHO،QOL-BREF و پرسش های رضایت از خدمات واحد مددکاری است. متغیرهای دموگرافیک (جنسیت و سطح تحصیلات)، ازطریق چک لیست سنجیده شد. آزمون های T-Test و ANOVA با استفاده از SPSS نسخه 17 جهت تحلیل داده ها به کار رفت.یافته ها: امتیاز کیفیت زندگی مراقبین در تمامی ابعاد از جمعیت عمومی پایین تر و در ابعاد سلامت جسمی (p<0.001)، حیطه روانشناختی (p=0.000) و سلامت محیط (p<0.001) این تفاوت معنادار بود. پایین ترین امتیاز و بیشترین تفاوت کیفیت زندگی مربوط به حیطه روانشناختی بود. بیشترین میزان رضایت مربوط حمایت داده شده به کودک و خانواده و بیشترین نارضایتی مربوط به خدمات ارائه شده به خانواده کودک بود. بیشترین میزان همبستگی مثبت بین رضایت از خدمات ارائه شده به کودک با حیطه روانشناختی کیفیت زندگی مراقبین وجود داشت. (p<0.001، r=0.28).نتیجه گیری کلی: در نظر گرفتن کیفیت زندگی مراقبین بیماران جهت بهبود سیر درمان و مراقبت و مداخلات موثر جهت بقا و بهبود کودکان مبتلا به سرطان اهمیت دارد. همچنین ارزشیابی از کیفیت ارائه خدمات توسط سنجش میزان رضایت گیرندگان خدمات موجب تحقق اهداف سازمانی و ارتقا فرآیند ارائه خدمات و نیز موجب ارتقا سطح توانمندی کارکنان می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1856

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 691 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    24
  • شماره: 

    72
  • صفحات: 

    18-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    962
  • دانلود: 

    391
چکیده: 

زمینه و هدف: شناخت نقاط قوت و ضعف محتوای ارزشیابی، به مدیران آموزشی کمک می کند تا امکان اصلاح وارتقاء کیفیت ارزشیابی را فراهم کنند. هدف از این مطالعه تعیین مهم ترین اولویت های ارزشیابی اساتید از دیدگاه دانشجویان و اساتید است که در عملکرد یک مدرس باید مورد توجه قرار گیرد.روش بررسی: این مطالعه توصیفی- مقطعی در نیمه دوم سال تحصیلی 88- 87 روی کلیه دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی زاهدان (245 نفر) و اساتید دانشکده (26 نفر) انجام شد. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه پژوهشگر ساخته که در زمینه مهارت های تدریس، ویژگی های فردی استاد، مهارت های ارتباطی، مهارت های ارزشیابی و رعایت اصول و قوانین آموزشی تنظیم شده بود جمع آوری شد. برای بیان یافته ها از توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار و برای تحلیل داده ها از آزمون های t و نرم افزار SPSS نسخه شماره 13 استفاده شد.یافته ها: مهم ترین اولویت از دیدگاه اساتید و دانشجویان به ترتیب در حیطه مهارت های تدریس، تسلط استاد و ایجاد انگیزه و مشارکت دانشجویان در مباحث درسی بوده است. میانگین نمرات دو گروه در برخی از گزینه ها از جمله تسلط استاد (p=0.02)، مشارکت دانشجویان (p=0.01) و ارائه مطالب جدید (p=0.007) تفاوت آماری معنی داری داشته است. در بخش ویژگی های فردی، شیوه بیان و تفهیم مطالب، در بخش مهارت های ارتباطی، احترام به دانشجو، در بخش مهارت های ارزشیابی، برگزاری امتحان جامع و دقیق در پایان ترم، در بخش اصول و قوانین آموزشی، رعایت موضوع درس طبق برنامه و منابع و شروع و اتمام درس بر اساس برنامه زمانی مدون بیشترین میانگین را کسب نمودند. میانگین نمرات در حیطه های مهارت های تدریس، ویژگی های فردی و مهارت های ارزشیابی در دو گروه تفاوت معنی داری داشته است (p=0.01).نتیجه گیری کلی: با توجه به این که نظرات اساتید و دانشجویان در خصوص برخی از ملاک های ارزشیابی اساتید، تفاوت معنی داری داشته است به نظر می رسد طراحی یک فرم منطبق با نظرات اساتید و دانشجویان ضروری است. بعلاوه توجه اساتید پرستاری به اولویتهای تعیین شده می تواند کیفیت تدریس و رضایت دانشجویان را ارتقاء دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 962

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 391 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    24
  • شماره: 

    72
  • صفحات: 

    29-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    1322
  • دانلود: 

    619
چکیده: 

زمینه و هدف: تصمیم گیری بالینی جزئی اساسی عملکرد حرفه ایی پرستاران و متمایز کننده پرستاران حرفه ای از پرسنل مراقبتی غیرحرفه ای است. تصمیم گیری بالینی پرستاران بیش از هر عاملی بر کیفیت مراقبت تاثیر داشته و فرایند تصمیم گیری بالینی به شناسایی نیازهای بیماران و تعیین بهترین اقدام پرستاری کمک می کند. هدف از این مطالعه بررسی عوامل فردی و اجتماعی موثر بر نحوه شرکت پرستاران در تصمیم گیری بالینی می باشد.روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است که بصورت مقطعی بر روی 285 پرستار مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز که به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شده بودند انجام شده است. ابزار گردآوری داده ها یک چک لیست اطلاعات فردی و پرسشنامه مشارکت در فعالیت های تصمیم گیر (PDAQ ( Participation in Decision Activities Questionnaire بود. داده ها با استفاده از SPSS نسخه 15 و آزمون های توصیفی و مقایسه میانگین ها و همبستگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که تصمیم گیری بالینی با سن (p=0.003)، جنس (p=0.001)، بخش کاری (p=0.002)، نوع استخدام (p=0.005) و سابقه کاری (p=0.025) ارتباط آماری معنی داری داشته، اما با میزان تحصیلات ارتباط آماری معنی داری بدست نیامد.نتیجه گیری کلی: با در نظر گرفتن متغیرهای تاثیر گذار می توان نحوه شرکت پرستاران در تصمیم گیری های بالینی را بهبود بخشید لذا بکارگیری شیوه های مدیریتی صحیح و راهبردهای آموزشی در این راستا، پیشنهاد می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1322

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 619 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    24
  • شماره: 

    72
  • صفحات: 

    37-47
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1672
  • دانلود: 

    545
چکیده: 

زمینه و هدف: بخش های انکولوژی بزرگسالان و کودکان هر یک مشخصه های خاص خود دارد که می تواند باعث بروز خستگی در ابعاد متفاوت در پرستاران شاغل در این بخش ها شود. هدف از انجام این پژوهش، مقایسه خستگی و عوامل مرتبط با آن، در پرستاران شاغل در بخش های انکولوژی کودکان و بزرگسالان است.روش بررسی: این پژوهش توصیفی- مقایسه ای بر 215 پرستار شاغل در بخش های انکولوژی کودکان (97 نفر) و بزرگسالان (118 نفر) بیمارستان های منتخب تهران که از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند انجام شد. ابزارهای گردآوری داده ها شامل «پرسش نامه عوامل روانی و اجتماعی مربوط به کار»، «پرسش نامه عوامل تنش زای شغلی پرستاری» و «مقیاس خستگی پرستاران انکولوژی» بوده است. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه شماره 16 و آزمون تی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: میان تمامی ابعاد خستگی در دو گروه پرستاران، اختلاف معنا دار آماری وجود داشت (P£0.001). بین نمرات عوامل محیطی و عوامل سازمانی اجتماعی مرتبط با خستگی در دو گروه پرستاران، تفاوت معنی دار آماری وجود نداشت.ولی بین نمرات عوامل عاطفی مرتبط با خستگی در هر دو گروه پرستاران شاغل در بخش های انکولوژی، تفاوت معنی دار آماری وجود داشته است (P£0.001).نتیجه گیری کلی: با عنایت به وجود تفاوت میان عوامل عاطفی مرتبط با خستگی، در دو گروه پرستاران شاغل در بخش های انکولوژی کودکان و بزرگسالان، توجه بیشتر به شرایط خاص بخش های انکولوژی که ممکن است منجر به بروز خستگی در پرستاران شاغل در این بخش ها گردد توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1672

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 545 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    24
  • شماره: 

    72
  • صفحات: 

    48-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    11
  • بازدید: 

    1838
  • دانلود: 

    506
چکیده: 

زمینه و هدف: با توجه به افزایش شمار سالمندان، لزوم توجه به کیفیت زندگی آنها بیش از پیش اهمیت می یابد. یکی از عوامل موثر بر کیفیت زندگی، وضعیت سلامتی است و سلامت معنوی ازابعاد مهم آن بشمار می رود که اغلب مورد غفلت واقع می شود. هدف از انجام این مطالعه تعیین ارتباط بین سلامت معنوی و کیفیت زندگی در سالمندان مقیم سرای سالمندان کهریزک می باشد.روش بررسی: این مطالعه بصورت مقطعی و از نوع همبستگی بوده و 141 سالمند مقیم آسایشگاه کهریزک با استفاده از نمونه گیری در دسترس در این مطالعه شرکت کردند. سلامت معنوی با استفاده از پرسشنامه سلامت معنوی (SWB) Palutzian و Ellison و کیفیت زندگی نیز با فرم کوتاه پرسشنامه کیفیت زندگی (SF36 ) مورد سنجش قرار گرفت. داده ها توسط نسخه 16 نرم افزار SPSS مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. از آمار توصیفی و نیز از آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون، تی تست و آنالیز واریانس، جهت رسیدن به اهداف و پاسخ به سوالات پژوهش استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان دادند میانگین نمره کیفیت زندگی سالمندان، در حد متوسط بوده (50.36±11.3) و نمره کیفیت زندگی مردان بطور معنی داری بیش از زنان می باشد (P=0.000). همچنین سطح سلامت معنوی اکثر افراد، بالا و متوسط و میانگین نمره سلامت معنوی آنها هم در سطح متوسط بود (96.26±17.93). بعلاوه نتایج نشان داد سلامت معنوی همبستگی معنی داری با کیفیت زندگی سالمندان دارد (P=0.008).نتیجه گیری کلی: با توجه به نتایج این مطالعه لازم است عوامل مرتبط با کبفیت زندگی سالمندان در مراقبت از این گروه مد نظر قرار گیرد.وجود ارتباط بین سلامت معنوی و کیفیت زندگی لزوم توجه به این امر در مراقبت از سالمندان را مشخص می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1838

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 506 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 11 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سیدامینی به یانه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    24
  • شماره: 

    72
  • صفحات: 

    57-66
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1776
  • دانلود: 

    544
چکیده: 

زمینه و هدف: بیماری و بستری شدن کودک، یکی از منابع اصلی تنش و اضطراب برای خانواده است. والدین جهت ارائه مراقبت و حمایت کافی از کودک، باید از آرامش روحی برخوردار بوده و نیازهایشان برآورده شود. هدف از این تحقیق بررسی نگرانی و نیازهای مادران در طول بستری کودک در بیمارستان و حمایت پرستاران از آن ها است.روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی 100 نفر از مادران کودکان بستری در بخش کودکان بیمارستان امام خمینی (ره) مهاباد که حداقل 24 ساعت در بیمارستان حضور داشته اند، به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و بررسی شدند. نگرانی های والدین، با پرسشنامه ای پژوهشگر ساخت، نیازهای مادران با پرسشنامه «نیازهای والدین کودکان بستری» و حمایت پرستاران از مادران با ابزار «حمایت پرستار از والدین به صورت مصاحبه انفرادی مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها با استفاده از SPSS نسخه 11.5 تحلیل شد.یافته ها: بر اساس نظرات مادران، عوامل محیطی بیشترین استرس و فقدان برنامه های پیش از بستری کمترین استرس را ایجاد کرد. نیازهای مربوط به کودک بیمار از بالاترین اهمیت برخوردار بوده و نیازهای مربوط به صداقت به میزان زیادی برآورده شد. نیازهای دیگر اعضای خانواده هم از کمترین اهمیت برخوردار بود و هم به میزان کمتری در این بخش محقق شد. همچنین مادران بیشترین حمایت مراقبتی (2.37±0.39) و کمترین حمایت اطلاعاتی (1.44±0.69) را از سوی پرسنل دریافت کردند. میانگین کل حمایت پرستار از مادران نیز 1.73±0.82 بود.نتیجه گیری کلی: شناسایی عوامل تنش زا جهت کاهش نگرانی های والدین و برآورده کردن نیازهای مادران در کنار نیازهای کودک و فراهم کردن امکانات لازم جهت تامین رفاه و آسایش والدین در بیمارستان بایستی مورد توجه برنامه ریزان و مدیران بیمارستان ها قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1776

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 544 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    24
  • شماره: 

    72
  • صفحات: 

    67-77
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1302
  • دانلود: 

    451
چکیده: 

زمینه و هدف: سرطان خون گروهی از اختلالات نئوپلاستیک است که علت ایجاد دقیق آن مشخص نیست و تحقیقات ارتباط برخی از عوامل خطر با ایجاد این بیماری را نشان داده است. در این مطالعه عوامل خطر موثر در ایجاد لوسمی لنفوبلاستیک حاد و همچنین شایع ترین تظاهرات بالینی هنگام شروع این بیماری در کودکان استان خراسان مورد بررسی قرار گرفت.روش بررسی: این یک مطالعه مورد- شاهد بود که بر 100 کودک بستری مبتلا (مورد) و 400 کودک مراجعه کننده به درمانگاه (شاهد) بیمارستان فوق تخصصی کودکان دکتر شیخ مشهد صورت گرفت.روش نمونه گیری غیر احتمالی و نمونه ها از نظر سن و جنس و محل سکونت همگون شدند. روش جمع آوری اطلاعات، مصاحبه رو در رو با مادران بیماران و پر کردن پرسش نامه توسط پژوهش گر بود. داده ها با استفاده از روش رگرسیون لجستیک و نرم افزار SPSS نسخه 14 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: بر اساس این مطالعه متغیرهای تماس با اشعه ایکس در دوران جنینی، وجود فرد سیگاری در خانواده، سابقه مصرف قرص ضد بارداری توسط مادر، تماس شغلی پدر با مواد شیمیایی ونزدیکی منزل تا خطوط فشار برق قوی از مهم ترین عوامل ایجاد سرطان خون محسوب می شد (P<0.05). همچنین شایع ترین تظاهرات بالینی به ترتیب اولویت شامل بی حالی و ضعف، تب، درد پا، لنفادنوپاتی گردنی، خونریزی، درد در ناحیه شکم و علایم سرماخوردگی بود.نتیجه گیری کلی: عوامل موثر در ایجاد این بیماری می تواند به میزان بالایی مربوط به عوامل محیطی باشد و آگاهی از این امر و آموزش در این زمینه گام مهمی در پیشگیری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1302

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 451 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    24
  • شماره: 

    72
  • صفحات: 

    78-87
تعامل: 
  • استنادات: 

    6
  • بازدید: 

    3839
  • دانلود: 

    2491
چکیده: 

زمینه و هدف: افسردگی پس از زایمان یکی از مشکلات اصلی بهداشتی به شمار می رود که عوارض سویی آن بر مادر و خانواده به جای می گذارد و می تواند با عوامل متعددی ارتباط داشته باشد. این پژوهش به هدف تعیین برخی عوامل مستعد کننده افسردگی پس از زایمان انجام گرفت.روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی بوده که در آن 560 نفر زن مراجعه کننده به مراکز بهداشتی-درمانی تبریز دو ماه پس از زایمان به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای شرکت کردند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه استاندارد افسردگی ادینبرگ بود که به آن سه بخش مشخصات فردی، عوامل مادر-نوزادی و حمایتهای اجتماعی اضافه گردید. داده ها در نرم افزار آماری SPSS-16 با استفاده از آزمونهای آماری کای دو، تحلیل واریانس یکطرفه، تی مستقل و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: نتایج آزمون کای دو نشان داد که بین سن مادر، نوع زایمان، وضعیت تحصیلات مادر، بیماری مادر در دوران حاملگی، تعداد زایمان و دلخواه بودن جنس نوزاد با افسردگی پس از زایمان ارتباط آماری معنی داری وجود دارد (P<0.05). همچنین نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که بین بیماری نوزاد بهنگام تولد و ناخواسته بودن حاملگی اخیر با افسردگی پس از زایمان ارتباط آماری معنی داری وجود دارد (P<0.05). نتایج آزمون تحلیل واریانس یکطرفه نشان داد که بین آمادگی مادر برای پذیرش مسوولیت نوزاد و احساس همسر در مورد حاملگی اخیر با افسردگی پس از زایمان ارتباط آماری معنی داری وجود دارد (P<0.05). نتایج آزمون رگرسیون خطی نیز نشان داد که وضعیت اقتصادی، میزان تحصیلات، ناخواسته بودن بارداری، سطح استرس، بیمار بودن نوزاد و عدم آمادگی مادر برای پذیرش مسوولیت از مهمترین عوامل مرتبط با افسردگی پس از زایمان است (P<0.05).نتیجه گیری کلی: تاکید بیشتر بر لزوم افزایش آمادگی مادران و مراقبین آنها در زمینه عوامل خطر این اختلال و جلب حمایت خانوادگی و اجتماعی توسط مراقبین بهداشتی شامل پرستاران و ماماها می تواند در پیشگیری از اختلال افسردگی پس از زایمان موثر باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3839

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2491 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button