زمینه: مطالعه در مورد علل عدم موفقیت تحصیلی دانشجویان در حین تحصیل در دانشگاه ها یکی از اولویت های پژوهش در آموزش است.هدف: این مطالعه به منظور تعیین علل افت تحصیلی و مشروطی دانشجویان در طی تحصیل صورت گرفته است.روش کار: در این مطالعه مورد- شاهدی، 761 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی همدان که در سال تحصیلی 81-80 به تحصیل اشتغال داشتند، به طور تصادفی و داوطلبانه شرکت کردند. گروه مورد دانشجویانی بودند که در طی دو نیم سال مورد مطالعه مشروط شده بودند (N=43) و گروه شاهد مشروط نشده بودند (N=718). برای جمع آوری داده ها پرسشنامه ای که بر اساس هشت عامل مهم در یادگیری دانشجویان شامل روش های تدریس، ارزشیابی، منابع آموزشی، طراحی ارایه واحدهای درسی، وضعیت فردی، مشکلات زیستی، محیط آموزشی، و دسترسی به استاد راهنما، تهیه شده بود، پس از اطمینان از روایی و پایایی، مورد بهره برداری قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد درصد مشروطی در دانشجویان پسر (9.4) بیش از دختران (4.3) بود. در بین عوامل هشتگانه از نظر روش های تدریس بین نمره نظرات (انحراف معیار ± میانگین) دانشجویان مشروط شده (=`x 3.56 SD=1.16) و مشروط نشده (=`x 3.95 SD=0.98) اختلاف معنی داری وجود داشت (p=0.014). همچنین، اختلاف معنی داری از جهت خصوصیات فردی بین دانشجویان مشروط شده (=`x 4.36 SD=1.26) و مشروط نشده (=`x 4.76, SD=1.08) مشاهده گردید (p=0.023). میانگین نمره دو عامل روش تدریس و خصوصیات فردی دانشجو در دانشجویانی که حداقل در یک درس نمره کمتر از 10 کسب کرده بودند و میانگین نمره دو عامل روش تدریس و مشکلات زیستی و تحصیلی دانشجویانی که حداقل در یک درس نمره 12-10 کسب کرده بودند، به طور معنی داری بیشتر بود (P<0.05).نتیجه گیری: با عنایت به یافته های این پژوهش مشخص شد که عواملی چون نحوه روش تدریس مدرسین، خصوصیات فردی دانشجو، مشکلات زیستی و تحصیلی دانشجو، جنس، و معدل دیپلم، بر روی مشروط شدن یا افت تحصیلی دانشجویان اثر قابل توجه ای داشته است. توجه به این عوامل در طراحی و اجرای برنامه های آموزشی دانشگاه می تواند در پیشگیری از مشروطی و افت تحصیلی نقش مهمی داشته باشد.