Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

Ayeneh Ma‘refat

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1885
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1885

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بهشتی احمد (عارف)

نشریه: 

آینه معرفت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    1-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1404
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

 در این مقاله، ابتدا به اجمال پیشینه معاد و سپس آرای جمعی از فرهیختگان عالم اسلام تا عصر حاضر مرور می گردد.با توجه به اینکه مستفاد از آیات قرآنی و احادیث، معاد جسمانی است و بزرگان عالم اسلام تعبدا یا تعقلا آن را پذیرفته اند، این پرسش مطرح می شود که آیا معاد جسمانی، مثالی است یا عنصری؟ صدرالمتالهین و برخی از پیروانش و پیش از آنها سهروردی و غزالی معاد مثالی را پذیرفته اند. هر چند شواهدی وجود دارد که صدرا میان حوزه ایمان و حوزه عقل تفکیک کرده و به لحاظ اعتقادی - همچون ابن سینا - طرفدار معاد عنصری بوده و بدن معاد را همین بدن عنصری دنیوی شمرده است. قاضی سعید قمی با نقد نظریه ابن سینا و صدرا و با توجه به حرکت جوهری جسم و استمرار رابطه نفس و بدن و اینکه حشر عنصری همین بدن دنیوی از ضروریات اسلام است و با توجه به شواهد روایی کوشیده است که معاد جسمانی عنصری را اثبات کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1404

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سعیدی حسن

نشریه: 

آینه معرفت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    19-41
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1811
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در پیشینه تاریخی اندیشه انسانی، موضوعات و مسایل بسیاری میان اندیشه وران مطرح شده که برخی از آنها در رفع مشکلات فکری و یا اجتماعی و در تعیین خط سیر زندگی بشر نقش بنیادین داشته و دارند و برخی نیز صرفا انتزاعی بوده و ارتباطی وثیق با زندگی انسان نداشته اند. اصالت ماهیت و وجود و تشکیک وجود از جمله مباحثی است که در فلسفه اسلامی مورد توجه فیلسوفان و اندیشه وران اسلامی بوده و با آنکه در فلسفه مشا به صراحت عنوان نشده، در حکمت اشراق و حکمت متعالیه بسیار مورد توجه بوده است. بر اساس ذهنیت حاکم بر این مساله، این پرسش مطرح می شود که چه اثر معرفتی بر اصالت وجود مترتب است؟ نگارنده مقاله با به کارگیری روش تحقیق کتابخانه ای کوشیده است تا برخی از آثار و نتایج فلسفی و کلامی این مساله را بیان نماید. تبیین صحیح توحید اعم از ذاتی، صفاتی و افعالی؛ تبیین علیت خداوند و حفظ مسانخت و تناسب میان علت و معلول؛ تبیین تشخص؛ توجیه وجود رابط؛ چگونگی حصول شناخت؛ ربط عالم طبیعت با عالم عقول (صدور کثرات) و تبیین حمل در قضایا را می توان از جمله آثار مترتب بر مساله اصالت و تشکیک وجود دانست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1811

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بهارنژاد زکریا

نشریه: 

آینه معرفت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    43-65
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    6308
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

برخی از کسانی که درباره ابن عربی تحقیق و پژوهش نموده اند، گفته اند اصطلاح وحدت وجود در آثار او به کار نرفته و خود وی نیز به این نظریه معتقد نبوده است و افزوده اند این اصطلاح را شارحان و مفسران ابن عربی به کار برده اند. در این مقاله، این دیدگاه مورد نقد قرار گرفته و از سه طریق اثبات گردیده است که هم این اصطلاح در آثار ابن عربی به کار رفته و هم او عارف وحدت وجودی بوده است. این راه ها عبارت اند از:1. تصریحات ابن عربی: او در دو کتاب رساله فی التصوف و کتاب المعرفه به اصطلاح وحدت وجود تصریح کرده و در برخی از دیگر آثار خود نیز به جای وحدت وجود اصطلاح «توحید وجودی» را به کار برده است.2. تصریحات مخالفان ابن عربی: مخالفان ابن عربی مانند ابن تیمیه حنبلی و علاالدوله سمنانی او را طرفدار وحدت وجود خوانده و به همین دلیل او را تکفیر کرده اند.3. معنا و مفهوم وحدت وجود در آثار ابن عربی: در آثار ابن عربی گزاره های زیادی وجود دارد که شارحان و حتی مخالفان وی از آنها وحدت وجود را فهمیده اند. در این مقاله گزاره های ناظر به وحدت وجود که در کتاب فصوص الحکم آمده به شرح زیر اثبات گردیده است:الف. اثبات وحدت وجود از طریق تشبیهات و تمثیلات؛ب. اثبات وحدت وجود از طریق گزاره های وجودشناختی؛ج. اثبات وحدت وجود از طریق گزاره های انسان شناختی؛د. اثبات وحدت وجود از طریق گزاره های کیهان شناختی؛ه. اثبات وحدت وجود از طریق گزاره های ناظر به نظریه تجلی و ظهور.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 6308

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نویسندگان: 

شاهجویی محمدامین

نشریه: 

آینه معرفت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    67-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1851
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

سرنوشت حکمت و فلسفه اسلامی در ایران و مقایسه آن با دیگر سرزمین ها موضوعی است که مستشرقان بدان پرداخته و درباره آن اظهار نظر کرده اند. نظریه غالب در محافل رسمی شرق شناسی آن است که فلسفه اسلامی با ابن رشد خاتمه یافته، اما بر خلاف این نظریه رایج، هانری کربن، فیلسوف، اسلام شناس و خاورشناس بزرگ فرانسوی معتقد است که نه تنها این گونه نیست، بلکه فلسفه در جهان اسلام به ویژه در ایران، که مهد تشیع و تفکر شیعی است، از دیرباز حیاتی مستمر داشته است و پس از ابن سینا، برخلاف آنچه در غرب با جایگزینی ابن رشد اتفاق افتاد، در ایران، این حکمت با سهروردی و ابن عربی و نیز در سایه آموزه های معنوی امامان شیعه (ع) تداوم و استمرار یافته، به سیر اعتلایی خود ادامه می دهد تا آنکه در دوران صفویه، توسط ملاصدرا و اسلاف و اخلاف او به طرز باشکوهی احیا می شود و دوره بسط، توسعه، تکامل و شکوفایی خود را می گذراند. در مقاله حاضر کوشش خواهد شد تا نظریه مزبور در برابر نظریه مرسوم در میان شرق شناسان، با پژوهش در آثار هانری کربن از رهگذر تبیین ارتباط وثیق و پیوند عمیق میان حکمت اسلامی و باورهای معنوی شیعی، علوی و ولوی، و مبتنی بر رویکرد باطنی آموزه های شیعی تحلیل و تبیین و دلایل و شواهد آن ارایه گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1851

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
نویسندگان: 

علمی قربان

نشریه: 

آینه معرفت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    99-116
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    10685
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پیشینه گرایش به معرفت دین با خود دین برابر است، اما بررسی روشمند و علمی آن در دوره معاصر شکل گرفته است. علامه محمدحسین طباطبایی از معدود افرادی است که در دوره معاصر، در جهان اسلام، به بررسی روشمند و علمی دین پرداخته است. وی در عرصه های گوناگون معرفت دینی کنکاش و نوآوری هایی در تعریف، ضرورت، خاستگاه دین و نقش آن در زندگی انسان ارایه نموده است. او در تبیین مسایل مربوط به دین، با بهره گیری از روش «تفسیر قرآن با قرآن» و دلایل عقلی و براهین منطقی، تحلیل هایی را ارایه می دهد که مطالعات نظام مند بعدی در گستره رهیافت های مطالعات دینی صدق ادعای ایشان را اثبات می کند. علامه طباطبایی معتقد است که مفاهیم خدا و دین با طبیعت عقلانی و منطقی بشر و همچنین با تمایلات فطری و ذاتی او ارتباط دارد و نیازی به جستجوی علل خاص روانی و یا اجتماعی برای آن نیست و در عین حال که دلیل پیدایش دین را وحی الهی، و عقل و وجدان (فطرت) انسان را منشا دینداری و توجه انسان به خدا می داند، نقش جامعه را در ظهور دین نیز ضروری می داند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 10685

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عروتی موفق اکبر

نشریه: 

آینه معرفت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    117-140
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1960
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

حکمای اسلامی درصددند به استدلالی عقلی راه یابند که در آن مخلوقات واسطه اثبات حق تعالی نباشند. ابن سینا نخستین فردی است که چنین شیوه ای را اتخاذ و برهانی بر این اساس ابداع کرده است. او برهان معروف خود را که از تقسیم موجود به واجب و ممکن و نیازمندی ممکن در وجود به مرجح و امتناع دور و تسلسل علل می باشد، برهان صدیقین نامیده و مدعی است که این برهان بر سایر براهین شرافت دارد. پس از ابن سینا، فلاسفه مسلمان نظیر شیخ شهاب الدین سهروردی ، صدرالمتالهین شیرازی، حاج ملاهادی سبزواری و علامه طباطبایی تلاش کردند تا با مقدمات کمتری استدلال خود را بیان نمایند؛ علی هذا تقریرهای متعددی از برهان صدیقین در فلسفه اسلامی ارایه شده است. برهان صدیقین در حکمت متعالیه با برهان صدیقین مطرح شده در فلسفه مشا تفاوت هایی دارد، به همین دلیل ملاصدرا آن را شایسته عنوان صدیقین نمی داند، ولی طرح برهان صدیقین در حکمت اشراق به طرح آن در حکمت متعالیه نزدیک، اما نسبت به آن ناقص می باشد. برهان صدیقین پس از صدرالمتالهین کامل تر شده، بدین ترتیب که از مقدماتش کاسته شده و هدف برهان روشن تر و راه رسیدن به آن کوتاه تر گردیده است. کامل ترین و دقیق ترین تقریر برهان صدیقین پس از ملاصدرا از سوی علامه طباطبایی ارایه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1960

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نظرنژاد نرگس

نشریه: 

آینه معرفت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    141-166
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    732
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقاله حاضر می کوشد تا تحلیل و توجیه معرفتی ایمان دینی را از دیدگاه جان هیک، فیلسوف دین معاصر، طرح و بررسی کند. بدین منظور، در خصوص تحلیل ایمان دینی، نخست به اجمال، پیش فرض ها و بسترهای تاریخی دیدگاه هیک مطرح می گردد و سپس به تفصیل بیان می شود که چگونه به اعتقاد هیک، ایمان دینی ماهیتی تفسیری دارد. همچنین در خصوص توجیه معرفتی ایمان دینی، دیدگاه هیک در باب مشابهت تجارب دینی و تجارب حسی از جهت توجیه اعتقادات مبتنی بر آن ها بررسی شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 732

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button