برهان صدیقین ابن سینا برای اثبات وجود خدا، یکی از مقبول ترین براهین اثبات وجود خدا محسوب می شود. یکی از چالش های مطرح در مورد این برهان، بحث از لمی بودن یا انی بودن آن است. بر اساس یک برداشت مشهور و سنتی از کلمات ابن سینا، برهان انی مفید یقین نیست و لذا در مساله اثبات وجود خدا کار آمدی ندارد. اقامه برهان لمی نیز برای خداوند ممکن نیست؛ زیرا در برهان لمی، سیر از علت به معلول صورت می گیرد و خداوند علت ندارد. برای برون رفت از این معضله، برخی این برهان را نوعی برهان انی دانسته اند که در آن سیر از ملازمات عامه برای اثبات مطلوب صورت می گیرد و لذا یقین آور است. گروه دوم این برهان را برهان شبه لمی دانسته اند، و برخی نیز به لمی بودن این برهان اعتقاد دارند.در این مقاله، تلاش شده است از انی بودن برهان مورد بحث دفاع شود. انی دانستن این برهان، با مبانی فلسفی ابن سینا سازگار است و برهان انی نیز از نظر ابن سینا یقین آور است. البته کلمات ابن سینا درباره انی بودن یا لمی بودن براهین خدا شناسی به طور عام و برهان صدیقین به شکل خاص، قدری متعارض است. اما شاید بتوان با توجه به مبانی ابن سینا، این تعارضات را برطرف کرد.