مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

7,134
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,013
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

خدا و دین از نظر هگل جوان

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 93

کلیدواژه

الوهیت (خدا)Q3

چکیده

هگل جوان که وارث دین کانتی و روشن گری است دیدگاه نوینی را در خصوص دین ارایه می کند که از جهات مختلفی نقد دین کانتی است؛ از نظر هگل, دین کانتی برخاسته از کل وجود انسان نیست. هگل دین مورد نظر خود را دین ذهنی می خواند که برخاسته از صمیم روح و قلب است, در حالی که نقطه مقابل آن, دین عینی است که دست ساخته مفاهیم عقلی است. دین ذهنی هگل, توجهی به جاودانگی شخصی نفس ندارد؛ و کمال نفس در همین دنیا و در تشبه به خدا و وحدت با خدا حاصل می شود. به باور هگل, ما در بیان حقایق دینی با فقر زبانی مواجه ایم؛ زیرا اولا: وجود خدا از سنخ سایر موجودات نیست و ثانیا: روح را فقط روح درک می کند و کسی که بخواهد او را فقط با عقل درک کند, از درک الوهیت و از بیان آن عاجز خواهد ماند. برای این که کسی بتواند حقیقت الوهیت را درک کند, باید روحش تعالی یابد و از کرانمندی به سوی بی کرانگی حرکت کند.در بعد سیاسی- اجتماعی نیز باید گفت کارکرد دین, متاثر از دین داری بیشتر افراد اجتماع است؛ اگر اکثریت مومن باشند, افراد دین دار در عشق و وحدت با یکدیگر زندگی می کنند, اما اگر اکثریت بی ایمان باشند, دین داران به انزوا روی می آورند. عیسی نیز به همین دلیل انزوا گزید. در نهایت, برای این که وحدت جامعه مومنان که به وسیله عنصر عشق با یکدیگر متحد شده اند به وحدتی کامل تبدیل شود و با عینیت نیز یگانه شود, به عنصری نیاز است که حلقه واصل این یگانگی شود و آن عبارت است از خیال. خیال که از یک سو با روح در پیوند است و از سوی دیگر, مصداق تام الوهیت را در شخص عیسی مشاهد می کند, می تواند پیوند میان عشق و عین را درک کند و این وحدت را تکمیل کند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آراسته، علی، و احمدی افرمجانی، علی اکبر. (1387). خدا و دین از نظر هگل جوان. پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)، 6(2 (پیاپی 12))، 71-93. SID. https://sid.ir/paper/125846/fa

    Vancouver: کپی

    آراسته علی، احمدی افرمجانی علی اکبر. خدا و دین از نظر هگل جوان. پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)[Internet]. 1387؛6(2 (پیاپی 12)):71-93. Available from: https://sid.ir/paper/125846/fa

    IEEE: کپی

    علی آراسته، و علی اکبر احمدی افرمجانی، “خدا و دین از نظر هگل جوان،” پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)، vol. 6، no. 2 (پیاپی 12)، pp. 71–93، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/125846/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button