هدف این مقاله بررسی وجود تعارض بین کنش های اجتماعی و ارزش های اخلاقی نوجوانان و شناخت علل اجتماعی آن است. بدین منظور، درستکاری، راستگویی و پاکدامنی به عنوان ارزش های اخلاقی (مذهبی) برگزیده شده است. سپس پذیرش آن توسط نوجوانان و انجام کنش های اجتماعی متعارض با آنها بررسی شده است.برای تبیین علل انجام کنش های اجتماعی متعارض با ارزش های اخلاقی مدل نظری و ترکیبی مبتنی بر علیت چندگانه با تأکید بر منطیق وضعیت اجتماعی و منطق ذهنی جمعی مؤثر بر کنش اجتماعی ارائه شده است. روش اصلی تحقیق پیمایشی بوده است. جامعه آماری نوجوانان 25-15 سال بودند که در سال تحصیلی 80-1379 در مدارس منطقه 15-3 شهر تهران تحصیل می کردند (435=n). برای آزمون چارچوب نظری از روش های تحلیل چند متغیره و تحلیل مسیر استفاده شده است. .یافته ها نشان می دهد اولاً در مورد ارزش های اخلاقی مذکور عقیدة جمعی مثبت وجود دارد. 98.5 درصد پاسخگویان ارزش های مذکور را قبول دارند. ثانیاً 99.5 درصد پاسخگویان گفته اند در یک سال گذشته کم و بیش کنش های اجتماعی متعارض با ارزش های اخلاقی که قبول دارند انجام داده اند. این واقعیت نشانگر وجود تعارض بین کنش های اجتماعی و ارزش های اخلاقی در جامعه آماری مورد تحقیق است.