Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    32
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1922
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1922

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

مدیریت سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    32
  • صفحات: 

    7-10
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1800
  • دانلود: 

    941
چکیده: 

مقدمه: آموزش مدیریت سلامت یکی از راههای دستیابی به سلامت است و فقدان روشهای موثر آموزشی،بخشی از عدم پیشرفت بهداشت میباشد. آموزش مدیریت سلامت برای مدیران سلامت یک موضوع مورد توجه در ارتقای سلامت و توسعه کشور محسوب می شود. هدف از این مطالعه تعیین میزان آگاهی و نگرش مدیران سلامت در مورد مدیریت در سال 1386 بود. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی - تحلیلی ست که به منظور تعیین میزان آگاهی و نگرش مدیران در مورد مدیریت سلامت قبل و بعد از آموزش در معاونت سلامت در سال 1386 انجام شده است. چهل و پنج نفر از 60 مدیر در حال خدمت اداره های سلامت به عنوان نمونه انتخاب؛ و به این مطالعه وارد شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای بود که در آن جهت بررسی آگاهی 25 سوال در نظر گرفته شده بود، و روایی و پایایی آن تایید شد. پرسشنامه شامل سه بخش مشخصات فردی، آگاهی و نگرش در مورد مدیریت سلامت بود. در این پرسشنامه جهت بررسی آگاهی 25؛ و برای ارزیابی نگرش 13 پرسش در نظر گرفته شد. پرسشنامه قبل از آموزش توسط مدیران ادارات تکمیل گردید و بعد از آموزش غیر حضوری مدیران دوباره پرسشنامه را تکمیل کردند. اطلاعات به نرم افزار وارد؛ و تحلیل شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که بر طبق آزمونهای آماری انجام شده بین میزان آگاهی و نگرش با آموزش مدیران در مورد مدیریت سلامت همبستگی از لحاظ آماری معنی دار وجود ندارد (P>0.05). بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده روند آموزش مستلزم تغییرات متناسب با نیازهای آموزشی مدیران میباشد و آموزش در زمینه مدیریت سلامت در کشور حایز اهمیت است و توصیه می شود جهت ارتقای سلامت برنامه ریزیهای جدید آموزشی در این خصوص انجام گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1800

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 941 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

مدیریت سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    32
  • صفحات: 

    11-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2215
  • دانلود: 

    564
چکیده: 

مقدمه: آنتزوپومتری نقش مهمی در مدیریت صنعتی و بهداشت حرفه ای دارد و نیاز هست که به طور منظم اطلاعات آنتروپومتری جمع آوری شود. ولی پیش از این مطالعه انتروپومتری کارگران ایرانی در قومیت های مختلف انجام نشده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی شاخص های آنتروپومتریک کارگران ایرانی در شش قوم؛ و تهیه بانک اطلاعاتی حاوی ابعاد آنتروپومتریک این افراد انجام شد. این اطلاعات می تواند به مدیران، طراحان، مهندسان، و بهداشت عمومی کمک کند. روش بررسی: در این پژوهش، داده های مربوط به 3716 نفر افراد نمونه، شامل 2965 مرد و 751 زن مورد بررسی قرار گرفت. جامعه مورد مطالعه، کارگران زن و مرد ایرانی در محدوده سنی 60-20 سال میباشند و محل اجرای این طرح 9 دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی می باشد که در برگیرنده شش قوم فارس، ترک، کرد، لر، بلوچ و عرب در کشور ایران هستند، 36 بعد از ابعاد بدن به اضافه وزن کارگرانی که به طور تصادفی انتخاب شدند به روش استاتیک اندازه گیری شد. بعلاوه، پرسشنامه ای حاوی سوالاتی در مورد مشخصات دموگرافیک نمونه های مورد مطالعه جمع آوری گردید. جهت اندازه گیری ابعاد بدن از صفحات مدرج 2´1 متری عمود بر هم، کولیس با اندازه های بزرگ و کوچک، کالیپر، متر نواری و قابل ارتجاع و ترازو برای سنجش وزن استفاده شد. کلیه اندازه گیری ها در وضعیت استاندارد نشسته و ایستاده انجام شده اند. یافته ها: نتایج این بررسی حاکی ست که میانگین قد در کارگران مرد ایرانی 172 سانتی متر و در کارگران زن ایرانی 158 سانتی متر می باشد. همچنین در این تحقیق میانگین وزن در مردان 74 و در زنان 58 کیلوگرم به دست آمد. از نظر آماری تفاوت معناداری بین قد و وزن کارگران مرد و زن ایرانی مشاهده شد .(P<0.0001) قابل توجه این که در بسیاری از ابعاد صدک پنجم مردان (مرد ریز نقش) تقریبا برابر با صدک پنجاهم زنان (زن میانه) است. نتیجه گیری: وجود اختلافات در بین ابعاد بدن انسان ها به ویژه در زنان و مردان انتخاب روشی را جهت طراحی محصولات و تجهیزات ضروری می سازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2215

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 564 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

مدیریت سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    32
  • صفحات: 

    25-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1193
  • دانلود: 

    547
چکیده: 

مقدمه: بهره گیری از مزایای منحصر به مدارک پزشکی کامپیوتری، اگر مطابق نیازهای مدیران و کادر مدارک پزشکی باشد، بسیاری از مشکلات نظام بهداشتی درمانی کشور را برطرف می کند. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه کاربردی از نوع توصیفی ست، که با هدف تعیین میزان انطباق نظام های اطلاعات بیمارستانی با نیازهای کاربران بخش مدارک پزشکی انجام گرفته است. ابتدا طی مصاحبه پژوهشگر با کاربران بخش مدارک پزشکی، نیازهای آنها در قسمت های (الزامات عمومیHIS ، الزامات عمومی بخش مدارک پزشکی، مدیریت مدارک پزشکی، پذیرش، ترخیص، آمار، کدگذاری، بایگانی و تکمیل پرونده) تعیین گردید؛ سپس با مشاهده مستقیم و پرسش، ویژگیهای نظام های موجود استخراج شد و درصد انطباق نظام با نیازهای کاربران محاسبه گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین کلی انطباق نظام ها با نیاز کاربران ، 54 درصد می باشد. نظام های مختلف در کدگذاری و بایگانی و تکمیل پرونده کمتر از نیمی از نیازهای کاربران را پاسخ داده اند و مدیریت مدارک پزشکی و ترخیص بیشترین بهره را از این نظام ها داشته اند. همچنین نشان داده شد که اولویت نیازهای کاربران تا حدود زیادی از سوی شرکت ها در نظر گرفته شده و بیشتر به اولویت های مهم تر نیازهای آنها توجه شده است. نتیجه گیری: توجه به عوامل انسانی، تاثیر زیادی در موفقیت نظام های اطلاعاتی دارد، به طوری که در نظامی که بیشترین انطباق را با نیازهای کاربران دارد، مشارکت مستمر کاربران در توسعه نظام گزارش شده است. درمجموع لازم است، شرکت های ارایه دهنده با حمایت مدیران به بهبود عملکرد نظام ها در این بخش توجه ویژه نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1193

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 547 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

مدیریت سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    32
  • صفحات: 

    33-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1245
  • دانلود: 

    624
چکیده: 

مقدمه: تلاش مدیران به منظور ایجاد تغییر در راهبردها و ساختارها؛ و به کارگیری نظامهای نوین مدیریتی اگر با حمایت فرهنگ سازمانی همراه نباشد معمولا با شکست روبرو می شود. هدف پژوهش حاضر، تعیین ارتباط فرهنگ سازمانی با اجرای شش سیگما در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان است. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع مقطعی (همبستگی) انجام گرفته، و جامعه پژوهش را کارکنان بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان (N=1634) تشکیل داده اند. صدوده نفر از کارکنان جامعه آماری به روش نمونه گیری تصادفی – طبقه بندی شده انتحاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای پژوهشگر ساخته (مشتمل بر بخش اطلاعات جمعیت شناختی، فرهنگ سازمانی و شش سیگما) بود. داده ها به روش خود پاسخگویی از نمونه های پژوهش به دست آمد؛ و با استفاده از شاخص های آمار توصیفی ارایه، و با آزمون همبستگی پیرسون تحلیل شد. یافته ها: بالاترین میانگین شاخص های فرهنگ سازمانی در بیمارستان های مورد مطالعه، مربوط به هویت سازمانی (میانگین 3.43) و کمترین شاخص با میانگین 2.47 مربوط به تعارض پذیری بود. در زمینه «اصول اجرایی شش سیگما در بیمارستان های مورد مطالعه» بالاترین میانگین مربوط به تمرکز واقعی بر مشتری (میانگین 2.92) و کمترین آن (میانگین 2.34) مربوط به حرکت به سوی تعالی و تحمل شکست، بود. در این پژوهش، همبستگی از لحاظ آماری معنی دار بین فرهنگ سازمانی و اصول اجرایی شش سیگما با احتمال 99% و ضریب همبستگی 0.772 در سطح معنی داری (p<0.01) تایید شد. این ارتباط به تفکیک در خصوص متغیرهای شش گانه اصول اجرایی با فرهنگ سازمانی به میزان بیشتر از 50 درصد نیز صادق بود. مشارکت و همکاری بدون حد و مرز دارای بیشترین میزان همبستگی و مدیریت کنشی دارای کمترین میزان ارتباط با فرهنگ سازمانی بود. بحث و نتیجه گیری: به منظور بهره گیری از روش شناسی شش سیگما در بهبود کیفیت خدمات بیمارستانی، فرهنگ سازمانی به عنوان یک زیر ساخت اساسی مطرح می باشد. با افزایش روحیه ی اقدامات پیشگیرانه، آرمان گرایی، تحول خواهی، و کار گروهی در کارکنان، استقرار شش سیگما در بیمارستانها تسهیل می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1245

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 624 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

مدیریت سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    32
  • صفحات: 

    41-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1576
  • دانلود: 

    666
چکیده: 

مقدمه: امروزه تعارض در سازمانها به صورت یک مساله جدی وجود دارد، باید به خاطر داشت که این وجود تعارض نیست که باعث اختلال و از هم پاشیدگی در سازمانها می شود، بلکه مدیریت ناکارساز تعارض سبب نتایج نامطلوب می شود. این مطالعه به منظور تعیین همبستگی هوش هیجانی با راهبردهای مدیریت تعارض بین مدیران بیمارستانهای آموزشی قزوین انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع همبستگی ست؛ و به صورت مقطعی انجام شد. نمونه مورد پژوهش 78 نفر از مدیران بیمارستانهای آموزشی قزوین بود. داده ها با استفاده از پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ و پرسشنامه راهبردهای مدیریت تعارض رابینز؛ و پرسشنامه ویژگیهای دموگرافیک به شیوه لیکرت جمع آوری؛ و با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی، آزمون هبستگی پیرسون، آزمون تی و آنالیز واریانس تحلیل شد. یافته ها: یافته ها نشان می دهد که بین میزان هوش هیجانی مدیران مورد مطالعه با راهبرد عدم مقابله در مدیریت تعارض همبستگی از لحاظ آماری معنی دار معکوس وجود دارد (g=-0.370) بین میزان هوش هیجانی مدیران با دو راهبرد راه حل گرایی و راهبرد کنترل همبستگی از لحاظ آماری معنی دار مشاهده نشد (P>0.05). همچنین همبستگی هوش هیجانی با هیچ یک از ویژگیهای فردی مدیران (سن، جنس، سابقه خدمت، سابقه مدیریت و میزان تحصیلات) از نظر آماری معنی دار نیست. نتیجه گیری: میزان هوش هیجانی مدیران می تواند عامل مهمی در شناسایی تعارضها و اتخاذ راهبرد مناسب برای مدیریت تعارض در سازمان باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1576

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 666 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
نشریه: 

مدیریت سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    32
  • صفحات: 

    47-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1240
  • دانلود: 

    158
چکیده: 

مقدمه: ظهور و گسترش فناوریهای اطلاعاتی، سازماندهی مواد را نیز چون دیگر کارکردهای حوزه کتابداری و اطلاع رسانی تحت تاثیر قرار داده است. به همین جهت مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت استفاده از این فناوریها در بخشهای سازماندهی مواد کتابخانه های مرکزی دانشگاه و دانشکده های علوم پزشکی کشور انجام گردید.روش بررسی: در این مطالعه که به روش پیمایشی توصیفی انجام شد جامعه مورد بررسی مسوولان بخش های سازماندهی مواد کتابخانه های مرکز 44 دانشگاه و دانشکده های علوم پزشکی کشور بود. از پرسشنامه پس از تایید پایایی و روایی آن برای گردآوری داده ها استفاده گردید. از مجموع 44 کتابخانه مورد نظر تنها 41 مورد بدان پاسخ دادند و بقیه به دلایلی از جمله عدم پاسخگویی از مطالعه حذف شدند. داده ها پس از جمع آوری به کمک نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج با استفاده از روش های آمار توصیفی (فراوانی و درصد) و در قالب جداول ارایه گردید.یافته ها: سخت افزارهای موجود در کتابخانه های تحت بررسی شامل 496 دستگاه رایانه، 108 چاپگر، 29 اسکنر، 27 اسکنر بارکدخوان و 79 سی دی رایتر بود که اغلب قدیمی و متفاوت از یکدیگر بودند. نرم افزارهای موجود نیز در وضعیت مشابه قرار داشتند. در بررسی نرم افزارها از مجموع 41 نسخه 34 نسخه معادل 83 درصد به پارس آذرخش و 7 نسخه دیگر معادل 17 درصد به نرم افزارهای نوسا، کاوش و ماوا تعلق داشت. از بین فهرست نویسان که رتبه تحصیلی آنها از دیپلم تا کارشناسی ارشد در رشته های مختلف از جمله کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی بود، 32 نفر در زمینه آشنایی با فرآیند فهرست نویسی از اینترنت آموزش های لازم را فرا گرفته بودند. آنها نیز بیشتر به بخش فهرست تحلیلی منابع توجه داشتند و کمتر به بخش کنترل مستندات. در بررسی منابع فهرست شده غیر از کتاب، پایان نامه در 80 درصد کتابخانه ها و وب سایت های مرتبط در 2.5 درصد از کتابخانه ها فهرست نویسی شده بود. فهرست نویسان برای انجام این کار از روش های مختلف همچون فهرست نویسی بنیادی، پیش از انتشار یا رونویسی استفاده می کردند. در این بین تنها 29 کتابخانه معادل 70.7 درصد در استفاده از تمام روش ها بیشترین سهم را به خود اختصاص داده بود. دیگر یافته های حاصل از مطالعه نشان داد در شرایطی که همه کتابخانه ها از بخش فهرست نویسی نرم افزار استفاده می کردند، کمترین مورد استفاده از نرم افزار به سفارشات تعلق داشت. دیگر اینکه تنها 32 کتابخانه از اطلاعات موجود فایل پشتیبان تهیه کرده اند و 31 کتابخانه نرم افزار مورد استفاده را به صورت شبکه ای به کار می بردند و در فرآیند جستجوی اطلاعات کتابشناختی بیشترین توزیع استفاده از ابزارهای الکترونیکی به فهرست مبتنی بر وب کتابخانه ملی پزشکی آمریکا و کمترین آن به Bibliofile تعلق داشت.نتیجه گیری: فقدان برنامه ای خاص در استفاده از فناوری های اطلاعاتی، توسعه فرآیند سازماندهی انواع منابع، وضعیت نامتعادل نیروی انسانی و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری، همچنین نداشتن ارتباط مستقیم و یا کندی و قطع مستمر ارتباط با اینترنت و عدم شناخت ابزارهای الکترونیکی فهرست نویسی، کتابخانه های مورد نظر را در استفاده از فناوری های اطلاعاتی برای سازماندهی مواد با اشکال مواجه کرده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1240

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 158 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نشریه: 

مدیریت سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    32
  • صفحات: 

    55-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    807
  • دانلود: 

    181
چکیده: 

مقدمه: یکی از اساسی ترین حقوق بیماران، رضایت دادن به قبول یک روش معالجه است. همه مراکز مراقبتی ملزم به اخذ رضایتنامه درمانی از بیمار یا قیم وی می باشند. علی رغم اهمیت زیاد فرم های رضایتنامه آگاهانه، در تکمیل این فرم ها دقت لازم اعمال نمی شود. با توجه به اهمیت فرم های رضایتنامه؛ این مطالعه برای تعیین میزان تکمیل عناصر اطلاعاتی موجود در فرم های رضایتنامه انجام می شود. روش پژوهش: طی یک پژوهش توصیفی - مقطعی؛ و از طریق پرسشنامه میزان تکمیل عناصر اطلاعاتی موجود در فرم های رضایتنامه ها؛ این پژوهش در سه ماهه اول سال 1382، در سه مرکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد. بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای از هر مرکز درمانی، 333 پرونده به صورت تصادفی انتخاب شد. روش جمع آوری داده ها شامل مشاهده، و بررسی فرم های رضایتنامه بود. به منظور تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار و فراوانی) و نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته ها: یافته های این مطالعه نشان دادکه در 7.2 درصد (24 مورد) بیماران فرم های رضایتنامه آگاهانه و 71.5درصد (234 مورد)در فرم ها به ترتیب نام و نام خانوادگی و آدرس کامل بیمار ثبت نشده بود. 1.2 درصد (4 مورد) فرم ها فاقد هر گونه تایید رضایت (چه از طریق امضا یا اثر انگشت) بودند. در 5.4 درصد (18 مورد) فرم ها خط خوردگی داشتند. در 2.4 درصد (8 مورد) بیماران علی رغم نداشتن سن قانونی رضایت داده بودند؛ و در 3.6 درصد (12 مورد) توسط افرادی غیر از بستگان سببی و نسبی تایید شده بودند. در 87.6 درصد (74 مورد) در مواقع اورژانس فرم ها دارای نام و نام خانوادگی بوده در صورتی که در موارد غیر اورژانس این میزان به 94.7 درصد (235) رسیده است. همچنین در 77.6 درصد (66) موارد اورژانس، رضایتنامه ها به تایید شاهد رسیده در صورتی که این میزان در موارد غیر اورژانس به 59.9 درصد (147) بوده است. در 96.2 درصد (76) کل پرونده های بررسی شده دارای فرم دیگری به نام فرم برائت بودند. نتیجه گیری: با توجه به اینکه هدف از اخد رضایت، کمک به بیمار جهت اخذ بهترین تصمیم بوده و با توجه به اهمیت فرم های رضایتنامه برای بیمار و مراکز درمانی، لازم است تا کارکنان بخش پذیرش (که وظیفه تکمیل این فرم را دارند) در تکمیل این فرم ها نهایت دقت را مبذول دارند. آموزش کارکنان بخش پذیرش در زمینه اهمیت تکمیل؛ و عواقب ناقص بودن این فرم ها لازم است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 807

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 181 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

مدیریت سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    32
  • صفحات: 

    63-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1931
  • دانلود: 

    716
چکیده: 

مقدمه: سازمان تامین اجتماعی به عنوان یکی از بزرگترین سازمان های بیمه ای، با پوشش 28 میلیون نفر از جمعیت کشور و 34 هزار پرسنل با قلمروهای گسترده بیمه ای، درمانی، سرمایه گذاری و... مقوله مهم و کلیدی در ساختار اقتصادی و اجتماعی کشور می باشد. لذا بالا بردن بهره وری این سازمان در برگیرنده منافع عمومی جامعه است. روش بررسی: در این مقاله بهره وری نیروی کار، سرمایه و بهره وری عوامل کل شعب سازمان تامین اجتماعی تهران از روش های؛ شاخص ها، تحلیل فراگیر داده ها و تابع تولید طی سالهای 1383-1379 مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. برای این منظور از داده های تلفیقی و از فرم پوششی نهاده مدار استفاده شده است. متغیر وابسته در این مطالعه تعداد بیمه شدگان به عنوان تولید و متغیر های توضیحی شامل تعداد پرسنل و هزینه های سرمایه ای است. لازم به ذکر است که اطلاعات مورد نیاز از مرکز گزارشات آماری سازمان تامین اجتماعی تهران گردآوری شده است. یافته ها: یافته ها نشان داد در طول دوره مورد بررسی، میانگین تغییرات بهره وری کل معادل 1.021 بوده است. با توجه به این که عدد به دست آمده بزرگتر از یک می باشد دلالت بر بهبود بهره وری در طی دوره مورد مطالعه می باشد. همچنین نتایج به دست آمده از روش های؛ شاخص ها، تحلیل فراگیر داده ها و تابع تولید یکسان بوده و حاکی از تاثیر پذیری تغییرات بهره وری کل از تغییرات تکنولوژیکی می باشد و تغییرات کارایی مدیریتی و کارایی مقیاس در رتبه های بعدی قرار دارند. نتیجه گیری: افزایش بهره وری عوامل تولید در قالب یک برنامه ریزی جامع و بر اساس نتایج روش شاخص ها و تحلیل فراگیر داده ها نقش عمده ای در کاهش هزینه های شعب بیمه سازمان تامین اجتماعی ایفا می نماید. پیشنهاد می شود که اثرات عواملی از قبیل کیفیت ارایه خدمات و رضایتمندی بیمه شدگان بر بهره وری شعب مذکور مورد توجه قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1931

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 716 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0