نرم افزار عنصری کلیدی در افزایش استفاده از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی در جوامع حاضر است. همچنین نر افزار، صنعتی دوست دار محیط زیست و دارای رشد جهانی بالاست؛ در عین حال این صنعت حیاتی ترین عنصر نظام های دولتی و تجاری است که هر کشوری باید برای خود ایجاد کند. کشور های رو به توسعه، رشد صنعت نرم افزار را فرصتی برای رسیدن به کشور های پیشرفته می دانند و آن را راه درمانی برای توسعه نامتوازن خود می بینند؛ چنان که در ایران نیز این تمایل وجود دارد که از ظرفیت نرم افزار برای رشد و بالندگی کشور استفاده شود. بر اساس موج سوم نظریه های توسعه صنعتی که دولت را سکان دار کشتی توسعه فرض می کنند، برای کمک به سیاست گذاری صنعت نرم افزار، مدل های مختلفی از عوامل موفقیت برای صنایع نرم افزاری ارایه شده است که می توان از مدل موفقیت صادرات نرم افزار و مدل تخم مرغی نام برد. اما در این میان، جای یک مدل جامع خالی بوده است که عوامل موفقیت و اولویت ها را با درجه انتزاع کمتری بیان کند؛ در کنار صادرات، به بازار داخلی توجه کند؛، علاوه بر عوامل موفقیت، با نگاهی نظام مند معیار های موفقیت را نیز به دست دهد؛ و نقش عوامل اثر گذار اما کنترل ناپذیر بر موفقیت صنعت نرم افزار را در مدل نشان دهد. در پژوهش حاضر، بعد از بررسی اثر صنعت نرم افزار بر جامعه، مدل های عوامل موفقیت و عوامل موفقیت صنایع نرم افزاری کشور های پیشرو در منابع موضوع، مدلی از عوامل موفقیت متشکل از شش منظر دولت، مشتری، ساختار و فرایند داخلی، سرمایه انسانی، زیرساخت، و عوامل محیطی ارایه شده است که هر یک از این منظر ها نیز خود چندین عامل موفقیت صنعت نرم افزار ایران را شامل می شوند. در پایان، پس از تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از خبرگان - به سه طریق وبگاه، پست الکترونیکی، و کاغذی- و با استفاده از استعاره باغ مرکبات، مدل نهایی عوامل موفقیت صنعت نرم افزار ایران با عنوان مدل باغ مرکبات صنعت نرم افزار ارایه شده است.