مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,866
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,245
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی وضع موجود و مطلوب ارزیابی نظام علمی در ایران با تاکید بر بخش آموزش عالی

صفحات

 صفحه شروع 43 | صفحه پایان 58

چکیده

 تحولات جهانی و دگرگونی عظیم در ساختارها, بویژه ظهور« فناوری اطلاعات وارتباطات» و« اقتصاد دانش», به مباحثات مربوط به کیفیت در نظام علمی اهمیت خاصی بخشیده است. این در حالی است که ساز و کار جامعی برای ارزیابی کیفیت در نظام علمی ایران تاکنون استقرار نیافته است؛ ساز و کاری که مورد اجماع دانشگاهیان و سیاست گذاران باشد و گذشته از مطابقت با اصول و هنجارهای علمی و دانشگاهی بین المللی, متناسب با زمینه های ملی نیز باشد. در این مقاله ضمن نقد و بررسی فعالیت های صورت گرفته و وضعیت موجود ارزیابی در ایران ,با روش بررسی تاریخی و تحقیق کیفی و با استفاده از نتایج مطالعات تطبیقی ,مدلی از افق مطلوب بر مبنای الگویی «نه وجهی» و «نظام اعتبارسنجی» (ارزیابی درونی وسپس ارزیابی بیرونی) ارایه شده است. با استفاده از الگوی «مساله ها /راه حل ها» , چالش های اساسی ارزشیابی علمی در ایران دسته بندی شده و نه گام اصلی برای مواجهه با این چالش ها و استقرار نظام جامع ارزیابی آموزشی عالی پیشنهاد شده است که آنها را می توان در چهار سطح مختلف دسته بندی کرد: 1. نظام اطلاعات دانشگاهی؛ 2. ساز و کار ارزیابی در دانشگاه؛ 3. ارزیابی بیرونی و اعتبار سنجی؛ و 4. پایش ملی نظام علمی افق مطلوب ارزیابی و ارتقای کیفیت تنها از طریق نقش حمایتی و بستر سازِ دولت در توسعه زیر ساخت های لازم برای پایش ملی نظام علمی, و با ابتکارات درونزای دانشگاه ها و نهادهای علمی, در فضایی رقابتی از محیط ملی و بین المللی ,دست یافتنی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    فراستخواه، مقصود. (1387). بررسی وضع موجود و مطلوب ارزیابی نظام علمی در ایران با تاکید بر بخش آموزش عالی. سیاست علم و فناوری، 1(2)، 43-58. SID. https://sid.ir/paper/133069/fa

    Vancouver: کپی

    فراستخواه مقصود. بررسی وضع موجود و مطلوب ارزیابی نظام علمی در ایران با تاکید بر بخش آموزش عالی. سیاست علم و فناوری[Internet]. 1387؛1(2):43-58. Available from: https://sid.ir/paper/133069/fa

    IEEE: کپی

    مقصود فراستخواه، “بررسی وضع موجود و مطلوب ارزیابی نظام علمی در ایران با تاکید بر بخش آموزش عالی،” سیاست علم و فناوری، vol. 1، no. 2، pp. 43–58، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/133069/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button