Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

ANDISHE-E-NOVIN-E-DINI

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    36
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1383
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1383

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    36
  • صفحات: 

    7-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1395
  • دانلود: 

    489
چکیده: 

چکیده فارسی:مرگ، ساده ترین واقعیت زندگی ماست. ما متولد می شویم، رشد و زندگی می کنیم و در پایان، می میریم، از این ساده تر نمی شود. شاید گمان شود که مرگ نابودگر زندگی و نقطه ای در برابر آن است. به همین دلیل، زیستن با انکار مرگ است که معنا یافته و پایا می شود. حال اینکه مرگ صرفا یک پایان نیست، بلکه فرایندی بامعناست. فرایندی که با کمک دین، نه تنها ویرانگر زندگی نیست، که آن را معنا می دهد. زندگی با انکار مرگ، اصالت خود را از کف می دهد. مرگ در سطح شناختی «ایجاد آگاهی از موقعیت» می کند و درحقیقت، پاسخی است به این پرسش که ماهیت این جهان چیست؟ و در سطح کنش، رویه اخلاقی خاصی را مطالبه می کند و از اینجاست که کارکردهای مرگ سامان می یابند. این کارکردها تماما معنایی است که مرگ به زندگی می دهد. اگر اندیشه مرگ نبود، احتمالا آدم ها طوری دیگر زندگی می کردند. چکیده عربی:الموت أبسط الحقائق فی حیاتنا؛ فنحن نولد ونکبر ونعیش مدّة فی هذه الدنیا وفی النهایة نموت. ولیست هناک حقیقة أبسط من هذه. قد یُظن أن الموت هو فناء الحیاة ویقع فی مقابلها. ولهذا تکتسب الحیاة معناها وتتواصل بانکار الموت فی حین أن الموت لیس مجرّد نهایة، وانما هو مرحلة ذات معنی. وهی مرحلة تُفهم بمساعدة الدین علی انها لیست إعداماً للحیاة وانّما الموت یضفی علی الحیاة معنی. إنّ انکار الموت یجعل الحیاة تفقد أصالتها. الموت علی مستوی الفهم یؤدی إلی ایجاد وعی بالمکانة التی یکون علیها الانسان، وهو یمثّل فی الحقیقة اجابة عن هذا التساؤل وهو: ما هی طبیعة هذا العالم؟ واما علی مستوی العمل فالموت یستدعی توجهاً أخلاقیاً معیّناً. وعندئذ تتضح معالم التأثیرات التی یوجدها الموت. وهذه التأثیرات تمثّل ذلک المعنی الذی یضفیه الموت علی الحیاة. لولا فکرة الموت لکان من المحتمل أن یعیش الناس علی نحو آخر.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1395

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 489 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    36
  • صفحات: 

    23-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    861
  • دانلود: 

    584
چکیده: 

چکیده فارسی:در طول تاریخ درمورد چگونگی برخورد با مرتدان، سوالات جدی مطرح بوده و گفتگوهای بسیاری در مکاتب حقوقی ـ فقهی و کلامی صورت گرفته است این معنا پس از صدور اعلامیه جهانی حقوق بشر که آزادی عقیدتی را حق طبیعی انسان ها دانسته، حالت جدی تری به خود گرفت و از آنجا که واکنش های خشن و شدید جزایی در مجازات مرتد، بیشتر در میان پیروان ادیان الهی گزارش شده است، عمده اعتراض ها تاکنون متوجه ادیان الهی بوده است.و حال آنکه نه تنها در شریعت اسلام، بلکه در شریعت یهود و مسیحیت نیز گناه کشتن هر انسانی که مرتکب قتل انسانی و یا عامل فسادی نبوده، معادل کشتن همه انسان ها و عظیم ترین خطا است.این مقاله درصدد اثبات آن است که نه تنها در اسلام، بلکه در هیچ آئین الهی دیگری مجازاتی غیرعادلانه نیامده و هر مرحله از خشونت، از ساحت قدس پیامبران الهی به دور است. چکیده عربی:اثیرت علی مدی التاریخ تساؤلات جذریة حول الموقف الذی ینبغی اتخاذه ازاء المرتد، وجرت نقاشات کثیرة فی المذاهب الحقوقیة والفقهیة والکلامیة حول هذا الموضوع. واتخذت هذه القضیة طابعاً اکثر جدیة فی اعقاب صدور المنشور العالمی لحقوق الانسان، الذی اعتبر حریة العقیدة من الحقوق الطبیعیة للانسان. وبما ان العقوبات التی یُطبّقها أتباع الأدیان السماویة ضد المرتد هی الأقسی والأشد، لذلک فان المؤاخذات قد توجهت حتی الآن نحو الأدیان الالهیة. فی الشریعة الاسلامیة، وحتی فی الشریعة الیهودیة والمسیحیة یُعتبر من اعظم الذنوب قتل أی إنسان فیما إذا لم یکن قتل إنساناً ولم یکن مصدراً للفساد. ومن یرتکب هذا العمل انما یرتکب اثماً عظیماً بل کأنّما قتل الناس جمیعاً. یرمی هذا البحث إلی اثبات انه لم ترد ایّة عقوبة مجحفة لا فی الاسلام ولا فی الأدیان السماویة الاخری، والانبیاء منزّهون عن أی اسلوب من اسالیب العنف.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 861

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 584 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نادم محمدحسن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    36
  • صفحات: 

    49-66
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    818
  • دانلود: 

    543
چکیده: 

چکیده فارسی:صدرالمتالهین شیرازی، معمار و طراح حکمت متعالیه، ازجمله فلاسفه ای است که بیش از دیگران به تبیین و تحلیل مفاهیم دینی اهتمام داشته است. علم غیب از مفاهیم کلیدی در منظومه اعتقادی مسلمین است. ملاصدرا تنها فیلسوفی است که به این مساله مهم نگاه ویژه نموده، با مبانی و استدلال های فیلسوفان گذشته و با تکیه بر اصول مستدل مکتب فلسفی خویش مانند اصالت وجود، حرکت جوهری، وجود ذهنی، اتحاد عاقل و معقول، قوس نزول و صعود استکمال نفس را کاویده، تبیین و تحلیلی فلسفی ـ عرفانی متمایز از رویکردهای دیگر ارائه کرده است. در این جستار برآنیم امکان بازیابی به عالم غیب و اطلاع از حقایق آن عالم را که از آن با نام علم غیب یاد می شود از نگاه این مکتب بررسی، تحلیل و وجوه امتیاز آن را با دیگر مکاتب فلسفی بنمایانیم. چکیده عربی:صدر المتألّهین الشیرازی الذی وضع الحکمة المتعالیة، من الفلاسفة الذین اهتموا بتبیین وتحلیل المفاهیم الدینیة أکثر من سواهم. ومن المعروف أن علم الغیب من المفاهیم الاساسیة فی المنظومة العقائدیة عند المسلمین، والملا صدرا هو الفیلسوف الوحید الذی اهتم بهذه المسألة بشکل مرکّز، فقد بحث من خلال الاسس والاستدلالات التی طرحها الفلاسفة السابقون ومن خلال التعویل علی الاسس الرصینة لمدرسته الفلسفیة مثل اصالة الوجود والحرکة الجوهریة، والوجود الذهنی، واتحاد العاقل والمعقول، وقوس النزول والصعود لتکامل النفس، وطرح رؤیة وتحلیلاً فلسفیاً وعرفانیاً متمیّزاً عن التوجهات الاخری. نحاول فی بحثنا هذا تقصّی امکانیة الاطلاع علی عالم الغیب ومعرفة حقائق ذلک العالم الذی نطلق علیه تسمیة عالم الغیب من وجهة نظر هذه المدرسة ونشرح أوجه تمایزها عن المارس الفلسفیة الاخری.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 818

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 543 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

علیزاده سعید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    36
  • صفحات: 

    67-84
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    865
  • دانلود: 

    540
چکیده: 

چکیده فارسی:ایده رکن رابع در فرقه شیخیه، از جایگاه ویژه ای برخوردار است؛ به طوری که برخی سران این فرقه، آن را برتر از اصول دین، حتی توحید و به عنوان اساس هستی و فلسفه آفرینش قلمداد کرده اند. سخنان سران شیخیه در تبیین رکن رابع، در نظام اعتقادی این فرقه دارای اشکالات و چالش های اساسی است و اختلافات عمیقی میان این ایده و اصول و مبانی اعتقادی شیعه، ازجمله نظریه نیابت وجود دارد. این نوشتار بر آن است که پس از بررسی مفهوم، جایگاه و مبانی رکن رابع در نظر شیخیه، نسبت آن با نظریه نیابت (عامه و خاصه) در فرهنگ شیعی را بررسی کند. بررسی به عمل آمده حاکی از آن است که: ایده رکن رابع، انحراف و بدعتی در مبانی شیعه بوده و با نظریه نیابت، تفاوت های اساسی دارد؛ ضمن اینکه خود نیز از مبنا و دلیل قابل قبولی برخوردار نیست. چکیده عربی:یحظی الرکن الرابع لدی فرقة الشیخیة بمکانة متمیّزة، إلی درجة ان بعض رؤساء هذه الفرقة یعتبرونه أفضل من اصول الدین بل وأرجح حتی من اصل التوحید ویصفونه انه اساس الوجود وهو الحکمة من ایجاد الخلق. کلام رؤساء الشیخیة فی ما یخص تبیینهم للرکن الرابع وتعیین مکانته فی المنظومة الاعتقادیة لهذه الفرقة تکتنفه الکثیر من المؤاخذات، وتبرز اختلافات عمیقة وجوهریة بین هذه العقیدة وبین اصول ومبادئ معتقدات الشیعة، ومن ذلک نظریة النیابة. یهدف هذا البحث إلی أن یسلّط الضوء أوّلاً علی مفهوم الرکن الرابع لدی الشیخیة ومکانته واسسه عندهم. ومن بعد ذلک یبحث علاقته بنظریة النیابة (الخاصة والعامة) عند الشیعة. ویفهم مما تم بحثه فی هذا المضمار ان اطروحة الرکن الرابع بدعة وانحراف عن مبادئ الشیعة وتختلف عن نظریة النیابة اختلافاً جذریاً، فضلاً عن ان هذه الاطروحة غیر مدعومة بأی دلیل أو اساس مقبول.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 865

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 540 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    36
  • صفحات: 

    85-102
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    736
  • دانلود: 

    493
چکیده: 

چکیده فارسی:مفوضه از گروه های غالی شیعی بودند که اگرچه اعتراف به مخلوق و حادث بودن پیامبر اکرم ص و امامان ع داشتند، اما معتقد بودند که خداوند آنان را در آغاز آفرینش آفرید؛ سپس کار خلق و رزق و تدبیر جهان را به آنان تفویض نمود. ازسوی دیگر حکمای شیعی پیرو ابن عربی با طرح نظریه «حقیقت محمدیه» چنین عنوان می کردند که خداوند برای جلوه گر ساختن خود و برای آنکه خود را در هستی متجلی سازد، ابتدا موجودی را آفرید و سپس از وجود او عالم را به وجود آورد. آنان از این موجود نخستین با تعبیر «حقیقت محمدیه» نام می بردند که معادل عقل اول در نظام فکری مشائیان بود.این دو نظریه اگرچه شباهت هایی در ابتدای امر دارند، اما تفاوت ماهوی آنها بسیار بیش از تشابه ظاهری آنهاست؛ در این تحقیق به این تفاوت ها و شباهت ها اشاره خواهیم کرد. چکیده عربی:المفوّضة من الفرق الشیعیة المغالیة واتباع هذه الفرقة یعتقدون بخلق وحدوث النبی ص والأئمة ع، الا انهم یقولون انه تعالی قد خلقهم منذ بدایة الخلق ثم فوّض الیهم أمر الخلق والرزق وتدبیر شؤون العالم. ومن جانب آخر یطرح حکماء الشیعة من أتباع ابن عربی نظریة «الحقیقة المحمدیة» التی یقولون فیها ان الله حین أراد أن یتجلی ویظهر تجلیاته فی عالم الوجود، خلق فی اول الأمر موجوداً ثم خلق العالم منه. وهم یُطلقون علی هذا الموجود الأوّل تسمیة الحقیقة المحمدیة، وهو ما یعادل العقل الاول فی المنظومة الفکریة للمشائین.هاتان النظریتان تبدوان متشابهتین فی الوهلة الاولی، الا ان الاختلافات الجذریة فی ما بینهما اعمق واوسع من اوجه الشبه الظاهریة. هذا البحث یستعرض أوجه الشبهه والاختلاف بین هاتین النظریتین.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 736

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 493 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
نویسندگان: 

شایسته نژاد علی اکبر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    36
  • صفحات: 

    103-122
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    833
  • دانلود: 

    591
چکیده: 

چکیده فارسی:نقش انسان در افعال خود، از مباحث مهم کلامی و تفسیری است. فخر رازی همه اعمال انسان را منسوب به خدا می داند و انتساب خالقیت اعمال، توسط انسان را موجب نفی یا تضعیف قدرت خداوند دانسته و کفر و ایمان انسان را ناشی از خلقت خدا شمرده است. اما نظریه متقن و استواری ارائه نکرده، گاه انسان را مجبور شمرده، گاه به آزادی انسان تمایل نشان داده و گاه با طرح نظریه کسب و تمایز بین اراده و خلق خداوند، از پذیرش جبر شانه خالی کرده و گاه انسان را مضطری در صورت اختیار معرفی کرده است. نگارنده به روش تحلیل محتوا به کنکاش آرای فخر رازی پرداخته و نظریه وی را موجب تضعیف جایگاه انسان و نفی مسوولیت او، نفی قاعده علیت و نسبت آفرینش شرور به خداوند دانسته است. از نتایج این پژوهش می توان به تبیین رابطه طولی خالقیت خدا و خالقیت انسان و تعلق اراده خداوند بر خالقیت اعمال توسط انسان، تفاوت اراده تکوینی و تشریعی خداوند اشاره کرد. چکیده عربی:دور الانسان ومدی تأثیره فی ایجاد أفعاله من المباحث المهمة فی حقلی علم الکلام والتفسیر. ومن الآراء المطروحة فی هذا المجال رأی الفخر الرازی الذی ینسب فیه جمیع افعال الانسان إلی الله، ویری ان نسبة خلق الأعمال إلی الانسان نفسه تعنی نفی قدرة الله أو الانتقاص منها، ویقول ایضاً إن کفر الانسان أو ایمانه منشؤه خلق الله، غیر انه لم یقدّم فی هذا المضمار رأیاً مدعوماً بالادلة والبراهین وانّما یقول تارة إن الانسان مجبر، وتارة أُخری یمیل إلی القول بحریة الانسان واختیاره ویطرح تارة ثالثة اطروحة الکسب للتمییز بین ارادة الله وخلق الله لیتنکّر من خلال ذلک لمبدأ الجبر، وتارة رابعة یصوّر الانسان کمضطر علی هیئة مختار حرٍّ. تناول کاتب هذا البحث استجلاء آراء الفخر الرازی بطریقة تحلیل المحتوی مبیناً أن ما طرحه من آراء تنزع المسؤولیة عن الانسان وتناقض قاعدة العلیة وتنتهی إلی القول بنسبة الشرور إلی الله. ومن النتائج التی توصل إلیها هذا البحث تبیین العلاقة الطولیة بین خلق الله وخلق الانسان وتعلق ارادة الله بخلق الافعال من قبل الانسان، والاختلاف بین الارادة التکوینیة والارادة التشریعیه لله.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 833

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 591 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

ساداتی نژاد سیدمهدی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    36
  • صفحات: 

    123-140
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    725
  • دانلود: 

    681
چکیده: 

چکیده فارسی:مساله هبوط انسان از عالم علیا به عالم سفلی و آرزوی بشر برای بازگشت به عالمی که در عهد ازلی بدان تعلق داشته است، از اساسی ترین مباحث فلسفی ـ عرفانی در آثار بسیاری از فیلسوفان الهی است. با مطالعه آثار فلسفی ـ عرفانی ملاحظه می گردد که برداشت های گوناگونی در سیر مراحل نزول و سقوط، متناسب با اندیشه و نوع برداشت آنان مورد اشاره قرار گرفته است.جهت آشنائی با تمایز ها و تفاوت های این موضوع عرفانی در دو حوزه جغرافیائی شرق و غرب، دو شخصیت به نام و مطرح عرفانی یعنی افلوطین به عنوان پدر عرفان غربی، و شیخ شهاب الدین سهروردی بنیان گذار مکتب اشراقی در شرق مورد بررسی تطبیقی قرار گرفته اند. علی رغم تشابه های اندیشه ای در مراحل سیر و سلوک، مهم ترین تمایز را می توان در استناد عرفان افلوطین بر انگاره های عقلی و عدم ابتنا بر دین دانست و در مقابل عرفان سهروردی را عرفانی مبتنی بر دین و متاثر از آموزه های وحیانی قلمداد نمود. چکیده عربی: مسألة هبوط الانسان من العالم العلوی إلی العالم السفلی، وامنیته بالعودة إلی العالم الذی ینتمی إلیه منذ الازل من أبرز المباحث الفلسفیة والعرفانیة التی تحفل بها مؤلفات وأعمال الکثیر من الفلاسفة الالهیین؛ إذ یتضح من خلال دراسة الکتب الفلسفیة ـ العرفانیة أن هناک افهاماً وتفسیرات مختلفة علی طریق مراحل النزول والسقوط تتناسب مع فکر وطبیعة فهم کل واحد منهم. ولأجل الاطلاع علی أوجه الاختلاف والتمایز فی هذا الموضوع العرفانی فی النطاق الجغرافی الشرقی والغربی، نسلّط الضوء فی بحثنا هذا علی شخصیّتین عرفانیتین معروفتین وهما افلوطین بصفته مؤسس العرفان الغربی، والشیخ شهاب الدین السهروردی مؤسس مدرسة الاشراق فی الشرق ونجری مقارنة بینهما. وعلی الرغم مما یوجد بینهما من تشابه فی الأفکار فی ما یخص مراحل السیر والسلوک، الا ان أهم أوجه الاختلاف بینهما هو استناد العرفان الذی طرحه افلوطین علی الطروحات العقلیة وعدم بنائه علی الدین، وفی مقابل ذلک یقع عرفان السهروردی وهو عرفان یقوم علی اساس الدین ویتأثر بالتعالیم الوحیانیة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 725

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 681 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    36
  • صفحات: 

    141-156
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1275
  • دانلود: 

    551
چکیده: 

چکیده فارسی:مساله چگونگی صفات باری تعالی، ازجمله مسائلی است که هر سه گروه؛ متکلمان، حکیمان، و ازجمله، عارفان به آن پرداخته، و مورد بحث و فحص قرار داده اند. قرآن کریم قبل از همه، این دو صفت را در کنار سایر صفات، درخصوص حضرت باری تعالی مورد عنایت قرار داده است.در این جستار که با محوریت آرا ملاصدرا و امام خمینی ره تنظیم شده است، استنباط شده که آنان این دو صفت را از توابع علم شمرده اند. همچنین ملاصدرا پس از نقد و بررسی آرا خواجه نصیر و شیخ اشعری و پیروان وی، با نظریه «علم اجمالی در عین کشف تفصیلی» خود و با بیانی متفاوت از دیگران، سمیع بودن باری تعالی را به علم او به مسموعات، و بصیر بودنش را به علم او به مبصرات ارجاع داده است. لیکن، امام خمینی ره با ذکر دلایل خاص خود اثبات می کند که این دو صفت، صفاتی جدا و مستقل بوده، و ارجاعشان به دیگر صفات در اثر اهمال برخی از جهات و حیثیات می باشد. چکیده عربی: ان طبیعة صفات الله تعالی من المسائل التی تتناولها الفئات الثلاثة: المتکلّمون، والحکماءن والعرفاء، واجالوا الکثیر منم النظر فیها. وقد رکز القرآن الکریم علی هاتین الصفتین إلی جانب سائر الصفات بشأن الله عزّ وجلّ. اهتم هذا البحث بالترکیز علی آراء الملا صدرا والإمام الخمینی فی هذا الخصوص، واستنبط من خلال ذلک انّهما یعتبران هاتین الصفتین من توابع علم الله. فالملا صدرا من بعد ما نقد آراء الخواجة نصیر الدین الطوسی والشیخ الاشعری واتباعه، طرح فکرة العلم الاجمالی فی عین الکشف التفصیلی، وأحال باسلوب یختلف عن الآخرین صفة سمع الله تعالی إلی علمه بالمسموعات، بینما أحال صفة کونه بصیراً إلی علمه بالمبصرات، الا ان الإمام الخمینی اثبت بأدلته الخاصة أن هاتین الصفتین مستقلّتان، وارجاعهما إلی الصفات الاخری جاء بسبب التغاضی عن بعض الجوانب.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1275

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 551 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عباس زاده جهرمی محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    36
  • صفحات: 

    157-168
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    885
  • دانلود: 

    580
چکیده: 

چکیده فارسی:نفس و قوای انسان، تجرد یا عدم تجرد آن و ارتباط بین آن دو از دیرباز تاکنون، بحث های پردامنه ای را در مکاتب فلسفی مختلف، به خود اختصاص داده است. معجزه حقیقتی دو پهلوست که یک سوی آن به سمت طبیعت و سوی دیگر آن به طرف ماورای طبیعت قرار دارد.این نوشتار تلاش دارد ضمن نگرش مختصر حکمت مشاء به قوای انسان، جایگاه آن را در تبیین معجزه بررسی و سپس آن را از منظر حکمت متعالیه تبیین کند.ملاصدرا در برخی مکتوبات خود به قوایی غیر از قوای معهود انسان ـ که حکمای مشاء هم بدان قائل بوده اند ـ پرداخته است. وی از آنها تحت عنوان قوای ذاتی نفس یاد کرده است. توجه به نقش این قوا تبیین جایگاه معجزه را با اشکالات کمتری مواجه می سازد. چکیده عربی: نفس الانسان وقواه، وتجردها أو عدم تجرّدها والعلاقة بین هذین الجانبین کانت منذ اقدم وما زالت حتی الآن من البحوث الاکثر اثارة للجدل بین المدارس الفلسفیة المختلفة. المعجزة حقیقة ذات حدین؛ حدّ ینتهی عند عالم الطبیعة، وحد آخر یمتد إلی ماوراء الطبیعة. هذا البحث یقدّم نبذة عن نظرة الحکمة المشائیة إلی قوی الانسان، ثم یشرح دور ذلک فی تبیین المعجزة، ثم یسلّط الضوء علی هذا الموضوع من وجهة نظر الحکمة المتعالیة. فقد تناول الملا صدرا فی بعض کتاباته، شرح قوی اخری لدی الانسان غیر القوی المعهودة فیه، وهذه القوی قد بیّنها الحکماء المشائیون أیضاً. الملا صدرا ادرج هذا البحث تحت عنوان القوی الذاتیة للنفس. ولاشک فی ان الاطلاع علی هذا القول یجعل تبیین مکانة المعجزة تواجه اشکالات أقل.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 885

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 580 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عزیزی علویجه مصطفی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    36
  • صفحات: 

    169-184
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1071
  • دانلود: 

    229
چکیده: 

چکیده فارسی:در روایات معتبری، امام معصوم ع با استناد به آیه شریفه «لا ینال عهدی الظالمین»، امامت هر ظالمی را تا روز قیامت نفی می کنند؛ حتی کسانی که در گذشته، آلوده به بت پرستی بوده وسپس مسلمان شده اند نیز شایستگی رسیدن به مقام «امامت» را ندارند. این سخن امام ع درواقع کنایه ای است به خلافت خلیفه اول و دوم که پیش از اسلام آوردن، مدت مدیدی از عمر خویش را در بت پرستی سپری کردند.در مقابل، دانشمندان اهل سنت در مقام دفاع از خلافت خلفا بر این باورند که مشتق وضع شده برای خصوص متلبس به مبدأ اشتقاق و استعمال آن در فرد منقضی، یک استعمال مجازی است. جالب آنکه اکثر اصولیان شیعه علاوه بر پذیرفتن استدلال امام ع، بر آنند که مشتق تنها درخصوص متلبس به مبدأ، حقیقت است. حال پرسش این است که چگونه می توان پذیرفت که مشتق وضع شده درخصوص متلبس به مبدأ، و ازسوی دیگر استدلال امام ع به آیه شریفه را نیز قبول نمود. در این مقاله دیدگاه شش نفر از دانشمندان را در پاسخ به این پرسش مطرح نموده و در پایان دیدگاه برگزیده تبیین می شود. چکیده عربی: جاء فی روایات معتبرة ان الإمام المعصوم استند إلی قوله الله تبارک وتعالی فی الآیة الشریفة «لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ» لینفی إمامة أی ظالم إلی یوم حتی من کان فی ماضیه عاکفاً علی عبادة الأصنام، ثم دخل فی الاسلام لاحقاً، فهذا أیضاً لا یستحق نیل مقام الامامة. إنّ کلام الإمام هذا یمثل فی واقع الحال کنایة عن الخلیفتین الاول والثانی، الذین کانا قد قضیا مدّة طویلة من عمریهما فی عبادة الاصنام، قبل الدخول فی الاسلام. وفی مقابل هذا الرأی، هناک من علماء أهل السنّة من یتخذ موقف الدفاع عن خلافة الخلفاء ویقول ان المشتق الموضوع لخصوص المتلبّس بمبدأ الاشتقاق واستعماله فی الفرد المنقضی استعمال مجازی. والمثیر للاهتمام هنا هو ان معظم علماء الاصول من الشیعة یأخذون بالاستدلال الذی طرحه الإمام، وفضلاً عن ذلک یحاولون اثبات أن المشتق حقیقة فی خصوص المتلبّس بالمبدأ فقط. والسؤال الذی یُثار هنا هو کیف یمکن قبول المشتق الذی وضع لخصوص المتلبّس بالمبدأ من جهة، والقبول باستدلال الإمام بالآیة الشریفة فی وقت واحد. یستعرض هذا البحث آراء ستة من العلماء الذی اجابوا عن هذا السؤال، وفی الختام یقدم الرأی المختار.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1071

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 229 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0