Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

736
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

493
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: بررسی تناسب میان آرا مفوضه و پیروان شیعی ابن عربی درباب خلقت (عنوان عربی: اوجه الشبه بین آراء المفوّضة وأتباع ابن عربی من الشیعة فی باب الخلق)

صفحات

 صفحه شروع 85 | صفحه پایان 102

چکیده

 چکیده فارسی:مفوضه از گروه های غالی شیعی بودند که اگرچه اعتراف به مخلوق و حادث بودن پیامبر اکرم ص و امامان ع داشتند, اما معتقد بودند که خداوند آنان را در آغاز آفرینش آفرید؛ سپس کار خلق و رزق و تدبیر جهان را به آنان تفویض نمود. ازسوی دیگر حکمای شیعی پیرو ابن عربی با طرح نظریه «حقیقت محمدیه» چنین عنوان می کردند که خداوند برای جلوه گر ساختن خود و برای آنکه خود را در هستی متجلی سازد, ابتدا موجودی را آفرید و سپس از وجود او عالم را به وجود آورد. آنان از این موجود نخستین با تعبیر «حقیقت محمدیه» نام می بردند که معادل عقل اول در نظام فکری مشائیان بود.این دو نظریه اگرچه شباهت هایی در ابتدای امر دارند, اما تفاوت ماهوی آنها بسیار بیش از تشابه ظاهری آنهاست؛ در این تحقیق به این تفاوت ها و شباهت ها اشاره خواهیم کرد. چکیده عربی:المفوّضة من الفرق الشیعیة المغالیة واتباع هذه الفرقة یعتقدون بخلق وحدوث النبی ص والأئمة ع, الا انهم یقولون انه تعالی قد خلقهم منذ بدایة الخلق ثم فوّض الیهم أمر الخلق والرزق وتدبیر شؤون العالم. ومن جانب آخر یطرح حکماء الشیعة من أتباع ابن عربی نظریة «الحقیقة المحمدیة» التی یقولون فیها ان الله حین أراد أن یتجلی ویظهر تجلیاته فی عالم الوجود, خلق فی اول الأمر موجوداً ثم خلق العالم منه. وهم یُطلقون علی هذا الموجود الأوّل تسمیة الحقیقة المحمدیة, وهو ما یعادل العقل الاول فی المنظومة الفکریة للمشائین.هاتان النظریتان تبدوان متشابهتین فی الوهلة الاولی, الا ان الاختلافات الجذریة فی ما بینهما اعمق واوسع من اوجه الشبه الظاهریة. هذا البحث یستعرض أوجه الشبهه والاختلاف بین هاتین النظریتین.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    چلونگر، محمدعلی، و صادقانی، مجید. (1393). عنوان فارسی: بررسی تناسب میان آرا مفوضه و پیروان شیعی ابن عربی درباب خلقت (عنوان عربی: اوجه الشبه بین آراء المفوّضة وأتباع ابن عربی من الشیعة فی باب الخلق). اندیشه نوین دینی، 10(36)، 85-102. SID. https://sid.ir/paper/133477/fa

    Vancouver: کپی

    چلونگر محمدعلی، صادقانی مجید. عنوان فارسی: بررسی تناسب میان آرا مفوضه و پیروان شیعی ابن عربی درباب خلقت (عنوان عربی: اوجه الشبه بین آراء المفوّضة وأتباع ابن عربی من الشیعة فی باب الخلق). اندیشه نوین دینی[Internet]. 1393؛10(36):85-102. Available from: https://sid.ir/paper/133477/fa

    IEEE: کپی

    محمدعلی چلونگر، و مجید صادقانی، “عنوان فارسی: بررسی تناسب میان آرا مفوضه و پیروان شیعی ابن عربی درباب خلقت (عنوان عربی: اوجه الشبه بین آراء المفوّضة وأتباع ابن عربی من الشیعة فی باب الخلق)،” اندیشه نوین دینی، vol. 10، no. 36، pp. 85–102، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/133477/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا