چکیده فارسی:در تلقی عمومی، طریق عارفان و منش سیاست مداران جمع ناشدنی می نماید؛ آن یکی تحنث و عزلت و دیگری رندی و زیرکی می طلبد. نه عارفان با خلوص خود، سیاست مداری موفق توانند بود و نه سیاست مداران به پاکی و زلالی، حکومت داری توانند کرد. این مقاله بر آن است تا با توصیف ویژگی های مشی حکومتی عارفی واصل نشان دهد می توان عادلانه حکومت کرد و بر معادلات جهان اثر گذاشت و در عین حال جز خدا را ندید و همه چیز را از او دانست. ضرورت کاوش در این موضوع به لحاظ معرفی مدل آسمانی حکومت روشن است. مساله مقاله حاضر به لحاظ گونه شناسی (Typology)، توصیفی (Descriptive) است و در آن نسبت طریق عارفان و جایگاه حاکمیت دینی از منظر امام خمینی (قدس سره) واکاوی می شود.
چکیده عربی:الذی یبدو للفهم العام أنه لا یمکن الجمع بین منهج العارفین و اسلوب رجال السیاسة، فأحدهما یتطلب التحنث والعزلة، والآخر یستدعی المکر والتحایل. فلا العارفون یستطیعون بخلوصهم أن یکونوا ساسة ناجحین، ولا الساسة قادرون علی إدارة شؤون الحکم بصفاء و طیب نیة. ترمی هذه المقالة من خلال بیانها لخصائص السیرة الحکومیة لعارف واصل، أن تثبت أنه یمکن الحکم بعدل والتأثیر فی المعادلات الدولیة، و فی الوقت ذاته عدم الأخذ بنظر الاعتبار سوی الله، والاعتقاد بأن کل شیء منه. إن ضرورة البحث فی هذا الموضوع واضحة من حیث التعریف بالنموذج الإلهی للحکومة. و نظرا إلی کونة موضوع هذه المقالة نمطا نموذجیا (Typology)، فهو توصیفی (Descriptive) و تبحث فیه العلاقة بین طریقة العارفین و مکانة الحکومة الدینیة من وجهة نظر الإمام الخمینی (ره).