Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,082
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

576
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: بررسی و تحلیل نظریه ابن عربی در نفی جاودانگی عذاب دوزخیان (عنوان عربی: بحث و تحلیل نظریة ابن عربی فی نفی خلود اهل النار فی العذاب)

صفحات

 صفحه شروع 149 | صفحه پایان 171

کلیدواژه

ابن عربی (کلیدواژه عربی: الخلودQ3
ابن عربی)Q3

چکیده

 چکیده فارسی:یکی از بحث های معادشناسی درباره کیفیت حیات اخروی, مساله عذاب دوزخی است. ابن عربی بر این باور است که عذاب دوزخیان ابدی نیست. اگرچه قرآن بر جاودانگی عذاب دوزخی صراحت دارد و مفسران و حکما با دلایل عقلی و نقلی بر جاودانگی عذاب اهل جهنم استدلال کرده اند, محی الدین با تفسیر ویژه ای از متون دینی معتقد است ابدیت دوزخ ملازم با جاودانگی عذاب نیست. وی با تمسک به سبقت رحمت خدا بر غضب او, انس و عادت دوزخی به آتش, فقدان نص بر تعذیب ابدی دوزخی, حسن خلف وعید, بی نیازی خدا از کیفر و انتقام, غلبه فطرت توحیدی بر عذاب, روایتی که بیانگر روییدن گیاه در جهنم است و با تاویل آیات عذاب, درصدد اثبات ادعای خویش است. در این پژوهش با استدلال به آیات قرآن و دیدگاه های متکلمان و حکما بر ابدیت عذاب دوزخیان, پندار ابن عربی مبتنی بر گوارا شدن عذاب اهل دوزخ و موقتی بودن عذاب بررسی می شود.   چکیده عربی:أحد المباحث فی ما یتعلق بالمعاد ویدور حول کیفیة الحیاة فی عالم الآخرة, هو قضیة العذاب الاخروی. ابن عربی یعتقد أن عذاب أهل النار لیس أبدیا. فرغم أن القرآن الکریم ینص صراحة علی خلود عذاب أهل النار واستدل الحکماء والمفسرون بالأدلة العقلیة والنقلیة علی أن أهل جهنم مخلدون فی العذاب, إلا أن محیی الدین بن عربی قد ذهب من خلال تفسیر خاص للنصوص الدینیة إلی القول إن خلود النار لا یستلزم الخلود فی العذاب. و حاول اثبات صحة ما ذهب إلیه عن طریق التمسک بحقائق أن رحمة الله سبقت غضبه, و اعتیاد أهل جهنم علی النار وأنسهم بها, و عدم وجود نص علی دوام العذاب, و حسن خلف الوعید, و غنی الله عن العذاب والانتقام, و غلبة الفطرة التوحیدیة الی جانب الاستدلال بالروایة التی تشیر الی نمو النباتات فی جهنم, و من خلال تأویل آیات العذاب. فی هذا البحث نسلط الضوء علی ما ظنه ابن عربی من استعذاب أهل النار للعذاب والقول إن ذلک العذاب وقتی و لیس أبدیا, مع الإستدلال بآیات القرآن و آراء المتکلمین والحکماء علی أبدیة عذاب أهل النار.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    بطحائی گلپایگانی، سیدحسن. (1392). عنوان فارسی: بررسی و تحلیل نظریه ابن عربی در نفی جاودانگی عذاب دوزخیان (عنوان عربی: بحث و تحلیل نظریة ابن عربی فی نفی خلود اهل النار فی العذاب). اندیشه نوین دینی، 9(32)، 149-171. SID. https://sid.ir/paper/133563/fa

    Vancouver: کپی

    بطحائی گلپایگانی سیدحسن. عنوان فارسی: بررسی و تحلیل نظریه ابن عربی در نفی جاودانگی عذاب دوزخیان (عنوان عربی: بحث و تحلیل نظریة ابن عربی فی نفی خلود اهل النار فی العذاب). اندیشه نوین دینی[Internet]. 1392؛9(32):149-171. Available from: https://sid.ir/paper/133563/fa

    IEEE: کپی

    سیدحسن بطحائی گلپایگانی، “عنوان فارسی: بررسی و تحلیل نظریه ابن عربی در نفی جاودانگی عذاب دوزخیان (عنوان عربی: بحث و تحلیل نظریة ابن عربی فی نفی خلود اهل النار فی العذاب)،” اندیشه نوین دینی، vol. 9، no. 32، pp. 149–171، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/133563/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا