چکیده فارسی:یکی از این حقوق زوجین، حق تمکین است و یکی از مصادیق تمکین این است که زن از منزل بدون اذن شوهر خارج نشود. همه فقهای اسلامی معتقدند که خروج از منزل شوهر بدون اذن او «نشوز» محسوب می شود. درباره محدوده استیذان زوجه در فقه امامیه چند قول بیان شده است: گروهی از فقها، استیذان از زوج را به طور مطلق واجب می دانند؛ گروه دوم، استیذان را مقید به قید منافات نداشتن با حق زوج در استمتاع تام از زوجه می دانند. مذاهب اهل سنت نیز دو دسته تقسیم شده اند. از تطبیق نظرهای فقهای شیعه و اهل سنت دریافتیم که بیشتر فقهای امامیه و در میان مذاهب اهل سنت بیشتر فقهای مذاهب شافعی، مالکی و حنبلی، قائل به استیذان مطلق بوده و معتقدند، زوجه فقط در موارد ضرورت می تواند بدون اذن شوهر از منزل خارج شود. در مقابل، برخی فقهای شیعه و از میان مذاهب اهل سنت، مذهب حنفیه قائل به استیذان مقید هستندو استیذان را در مواقعی که با حق استمتاع منافات داشته باشد، واجب می دانند؛ البته غالب مردان در فحوا، به خروج های متداول روزانه راضی می باشند. بعد از مقایسه استدلال های بیان شده از سوی طرفین، به این نتیجه رسیدیم که قول احتیاج به استیذان مطلق، قوی تر بوده و دلایل آن تمام تر است.
چکیده عربی:بعد عقد النکاح، للزوجین حقوق والتزامات متقابلة؛ و منها: حق التمکین و من مصادیقه أن لا تخرج الزوجة دونَ إذن الزوج و الفقهاءُ المسلمون کلهم یعتقدون بأنَّ خروج الزوجة من البیت دون إذن الزوج «نُشوز» و هی ناشِزةً و لیست له نَفَقةً و لا قسم. و فی فقه الامامیة بعض یتعقدون: الاستیذان من الزوج واجب مطلقاً؛ و یعتقدُ الآخرون: أن الاستئذان مقیدً بالاستماع التام من الزوجة. و أهل السنة فی مذاهبهم الأربعة ینقسمون إلی فئتین کالإمامیة. و بعد مقارنة آراء الفقهاء: الأمامیة و أهل السنة حصلنا علی أنَّ أکثر فقهاء الإمامیة و مذاهب آهل السنة و الشافعیة و المالکیة و الحنبلیة یعقتدون بالاستئذان المطلق و یمکن خروج الزوجة الاستئزدان عند لا ضرورة فقط بینما فقهاء الامامیة بعضهم یعقتدون بالاستئذان المقیّد. أی: یجب الاستئذان إن لم یکن حق الاستمتاع التام للزوج. و فقهاء الحنفیة یعقتدون بالرأی المذکور. و کُلًّ منهم جاؤوا بأدلهم من القرآن الکریم و السُنَّ النبویة و العقل. و إن کان الرجال أغلبیتهم یرضون الی خروج زوجاتهم من البیوت عادیاً یومیاً. و قارَنّا أدلّة الفئتین واستنجنا أنَّ الرأی فی الاستئذان المطلق أقوی من المقیّد و أدلَّته أتمُّ.