نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    42
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1521
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1521

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    42
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    980
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 980

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    42
  • صفحات: 

    11-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1539
  • دانلود: 

    679
چکیده: 

چکیده فارسی:یکی از این حقوق زوجین، حق تمکین است و یکی از مصادیق تمکین این است که زن از منزل بدون اذن شوهر خارج نشود. همه فقهای اسلامی معتقدند که خروج از منزل شوهر بدون اذن او «نشوز» محسوب می شود. درباره محدوده استیذان زوجه در فقه امامیه چند قول بیان شده است: گروهی از فقها، استیذان از زوج را به طور مطلق واجب می دانند؛ گروه دوم، استیذان را مقید به قید منافات نداشتن با حق زوج در استمتاع تام از زوجه می دانند. مذاهب اهل سنت نیز دو دسته تقسیم شده اند. از تطبیق نظرهای فقهای شیعه و اهل سنت دریافتیم که بیشتر فقهای امامیه و در میان مذاهب اهل سنت بیشتر فقهای مذاهب شافعی، مالکی و حنبلی، قائل به استیذان مطلق بوده و معتقدند، زوجه فقط در موارد ضرورت می تواند بدون اذن شوهر از منزل خارج شود. در مقابل، برخی فقهای شیعه و از میان مذاهب اهل سنت، مذهب حنفیه قائل به استیذان مقید هستندو استیذان را در مواقعی که با حق استمتاع منافات داشته باشد، واجب می دانند؛ البته غالب مردان در فحوا، به خروج های متداول روزانه راضی می باشند. بعد از مقایسه استدلال های بیان شده از سوی طرفین، به این نتیجه رسیدیم که قول احتیاج به استیذان مطلق، قوی تر بوده و دلایل آن تمام تر است. چکیده عربی:بعد عقد النکاح، للزوجین حقوق والتزامات متقابلة؛ و منها: حق التمکین و من مصادیقه أن لا تخرج الزوجة دونَ إذن الزوج و الفقهاءُ المسلمون کلهم یعتقدون بأنَّ خروج الزوجة من البیت دون إذن الزوج «نُشوز» و هی ناشِزةً و لیست له نَفَقةً و لا قسم. و فی فقه الامامیة بعض یتعقدون: الاستیذان من الزوج واجب مطلقاً؛ و یعتقدُ الآخرون: أن الاستئذان مقیدً بالاستماع التام من الزوجة. و أهل السنة فی مذاهبهم الأربعة ینقسمون إلی فئتین کالإمامیة. و بعد مقارنة آراء الفقهاء: الأمامیة و أهل السنة حصلنا علی أنَّ أکثر فقهاء الإمامیة و مذاهب آهل السنة و الشافعیة و المالکیة و الحنبلیة یعقتدون بالاستئذان المطلق و یمکن خروج الزوجة الاستئزدان عند لا ضرورة فقط بینما فقهاء الامامیة بعضهم یعقتدون بالاستئذان المقیّد. أی: یجب الاستئذان إن لم یکن حق الاستمتاع التام للزوج. و فقهاء الحنفیة یعقتدون بالرأی المذکور. و کُلًّ منهم جاؤوا بأدلهم من القرآن الکریم و السُنَّ النبویة و العقل. و إن کان الرجال أغلبیتهم یرضون الی خروج زوجاتهم من البیوت عادیاً یومیاً. و قارَنّا أدلّة الفئتین واستنجنا أنَّ الرأی فی الاستئذان المطلق أقوی من المقیّد و أدلَّته أتمُّ.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1539

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 679 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    42
  • صفحات: 

    29-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    742
  • دانلود: 

    532
چکیده: 

چکیده فارسی:اگر تعدادی افراد در اموالی شریک باشند، منتها یک یا چند نفر از آنها از این اموال مشارکتی سرقت نمایند، بین فقها در حکم این سرقت اختلاف نظر است. نگارندگان پس از بررسی تفصیلی اقوال و ادله فقها در این زمینه در نهایت به این نتیجه می رسند که اگر چه تفصیل موجود در روایت صحیحه عبدالله بن سنان با توسعه حکم در آن به سرقت از اموال مشارکتی، مقتضی آن است که اگر شریک علم به عدم جواز تصرف در اموال شراکتی را بدون اذن شریکان دیگر داشته باشد و با این حال اموال شرکای دیگر را بردارد به طوری که اموال ربوده شده مازاد بر سهم وی نیز به مقدار حد نصاب قطع (یک چهارم دینار بنابر قول صحیح) برسد، حد قطع بر وی اجرا می شود و در غیر این صورت شریک سارق مستحق اجرای حد قطع نیست، منتها با تامل در این روایت روشن می شود که این تفصیل با توجه به وجود ملکیت اموال به نحو اشاعه در اموال مشارکتی، مشروط به لحاظ کردن ملکیت به نحو اشاعه و در هر جزیی از اموال، می باشد. و بر فرض وجود شک در اینکه آیا این ملکیت به نحو اشاعه و در هر جزئی از اموال که قبل از سرقت مورد لحاظ قرار گرفته شده بود، آیا بعد سرقت نیز مورد لحاظ قرار می گیرد یا نه؟ مقتضای اصل استصحاب آن است که این ملکیت به نحو اشاعه و در هر جزیی از اموال حتی بعد سرقت شرکاء از یکدیگر نیز در حکم سرقت مورد لحاظ قرار گیرد. چکیده عربی:إن کان أشخاصٌ شرکاءَ فی أموالٍ، و سرق شخص أو أشخاص منهم قسماً من الأموال، فی الحکم للسرقة هذه اختلاف بین الفقهاء. دَرَسَ الباحثان أقوالَ الفقهاء و أدلَّتهم. ثمَّ استنتجا إلی أنّه علب الرغم من التفصیل الموجود فی صحیح عبدالله بن سنان حول توسع الحکم علی السرقة من الأموال المشترکة، إذا السارقُ عَلِمَ عدمَ جواز التصرف فی الأموال المشترکة مع عدم الإذن من شرکاءَ آخرین، و لکنّه قسماً من الأموال فتجاوز من حصّته إلی حدّ القطع (ربع دینار علی الأصح)، وجب علیه حدُّ القطع و إلّا لیس له وجوبُ الحدّ. و ینتهی التبصُّر فی هذه الراویة إلی أنَّ هذا التفصیل مع الالتقات بالملکیة المشاعة فی الأموال المشترکة، مشروط بمراعاة الملکیة المشاعة فی أی جزءٍ مها. و مع الشک فی أنّه أتُراعی هذه الملکیة التی کانت قبل السرقة أم لا؟ و مقتضی الأصل (الاستصحاب) هو مراعاة الملکیة المشاعة فی جزءٍ من الاموال المشترکة و لو کان بعدَ سرقة شریک أو شرکاءَ منها.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 742

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 532 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    42
  • صفحات: 

    53-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    967
  • دانلود: 

    526
چکیده: 

چکیده فارسی:بحث از حجیت امارات ظنیه (به معنی صحت و قابلیت استناد به آنها) بطور عام و حجیت خبر واحد بطور خاص از دیرباز در کهن ترین متون اصولی ما مورد توجه قرار گرفته و به مرور و کم کم دامنه آن گسترش یافته و مواردی نظیر حجیت ظواهر، شهرت فتوایی، قول لغوی، اجماع منقول و قیاس را نیز دربر گرفته است. در بررسی این قضیه لامحاله به تحلیل دیدگاه مخالفان تعبد به ظنون (ضمن بررسی دلایل آنها در منع از حجیت ظنون و عدم امکان تعبد به آنها با طرح محذورات ناشی از این تعبد) و موافقان حجیت آن بطور مطلق و یا بنا بر تفصیل (که دلایل و محذورات مطرح شده را توهمی دانسته و به رد محذورات مطرح شده یا مقدر ناشی از تعبد به ظنون پرداخته اند) توجه می شود. در این مقاله نیز ضمن پرداختن به سابقه تاریخی و تطور مباحث مربوطه که منجر به توسعه دیدگاه های علی الخصوص موافقان و در نتیجه طبقه بندی آنها گردیده و به بررسی دسته بندی های موجود از محذورات ذکر شده ناشی از تعبد به امارات ظنیه یعنی اجتماع حکمین اعم از متماثلین یا متضادین و رد آنها پرداخته شده است. بدیهی است با روشن شدن این مباحث و اختیار دیدگاه تفصیلی، نقش اساسی و مقدماتی در مباحث دیگر نظیرحجیت اماراتی مانند ظواهر و خبر واحد ثقه و همچنین رد حجیت برخی دیگر از امارات نظیر قیاس خواهد داشت. چکیده عربی:إنّ حجیّة الأمارات الظنیة (صحتّها و قابلیة الستناد بها) کانت موضعَ البحث و الدارسة بشکل عام منذ القدیم خلالَ أقدم النصوص الاُصولیة لَنا، ثمَّ التّسع مجالها تدریجیاً علی مرّ الزمان فتناولت موضوعاتٍ مثل حجیة الظواهر، و شهرة الفتوی، و القول اللغوی، و الإجماع المنقول، والقطاس أیضاً. عند الدراسی عن هذه المسألة، لابدَّلنا أن نبحثَ بتحلیل وجهات نظر المعارضین للتعبّد بالظنون و دراسة أدلّتهم فی منعهم حجتّه الظنون و عدم إمکان التبّد بهاا مع طرح المحذورات الناتجة مِن التعبّد، و هکذا نقوم بدراسة آراء الموافقین للحجیة هذه مطلقاً او مفصلاً و تحلیل آراءهم التی یعتبرون الألة و المحذورات المطروحة و همیة و تطرّقوا إلی ردّ المحذورات المذکورة أو المقدّؤة الناتجة من التعبّد بالظنون فی هذه المقالة عن بعد دراسة تاریخیة عن المباحث المذکورة و تطورها التی النتهت إلی توسّع آراء الموافقین خاصّة ثم بتویب وجهات نظرهم، دَرَسنا أبواب المحذورات المذکورة الناتجة من التعبد بالأمارات الظنیّة أی: اجتماع الحکمَین المتماثِلَین أو المتضادَّ، فَقُمنا بردِّها. و من البدیهی بإِضاح هذه المباحث و انتقاء الرأی التفصیلی، یظهر الدور الأساسی و البدائی فی المباحث الأخری مثل حجیّة أماراتٍ کالظواهر و الخبر الواحد الثقة و أیضاً فی ردّ حجیّة بعضها الاُخری کالقیاس.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 967

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 526 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    42
  • صفحات: 

    77-94
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    985
  • دانلود: 

    579
چکیده: 

چکیده فارسی:علم متعاقدین به مقدار و کیفیت عوضین، شرط صحت بیع است. یعنی عوض - اعم از مبیع و ثمن - باید از نظر مقدار، جنس و اوصاف تاثیرگذار در قیمت معلوم باشند و مجهول بودن عوض در هر یک از ابعاد یاد شده موجب عدم انعقاد بیع می شود. ادله ای که برای آن ذکر شده عبارتند از؛ حدیث نفی غرر، روایات، اجماع که در اجماع مناقشه کبروی شده است، یعنی هر چند وجود اجماع در این مساله مسلم است، اما مدرک حکم حدیث نبوی مشهور بین فریقین است. بنابراین اجماع تعبدی نداریم. لذا شرط صحت معامله آن است که طرفین معامله نسبت به معامله ای که واقع می سازند، آگاهی کامل داشته باشند؛ زیرا در صورت جهل به مورد معامله، آن معامله غرری است و چنین معامله ای مورد نهی شارع مقدس است، چنانکه در حدیث آمده است: «نهی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم... عن بیع الغرر». چکیده عربی:من شروط صحّة البیع، علم المتعاقدین عن کمیّة العوضَین و کیفیّتها آی: العوض – مبیعاً و ثمناً- یجب أن یکون معلوماً من حیث المکیّة و الجنس و الاوصاف المؤثرة علی الثمن، و إن کان مجهولاً فیما ذکر فیُسبب عدمَ انعقاد البیع. و الأدلّة المذکورة لها (صحة البیع) هی: حدیث نفی الغرر، الروایات، الإجماع. و قد نوقشت کبرویةً فی الإجماع و المقصود منه: و إن یکن الإجماع فی هذا الأمر مسلماً و لکن الحدیث النبویة مشهور بین الفریقین: فعلی هذا لیس هناک إجماع تعبّدی. فَشرطُ صحة البیع، إمامُ الطرفین بالمعاملة الواقعة بینهما. لانَّ الجهلَ بها و هذخ منهیةٌ من جانب الشارع المقدّس. کبیع الغرر کما جاءَ فی الحدیث: نَهی رسولُ الله صلی الله علیه و آله و سلم، عن بیع الغرر.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 985

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 579 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    42
  • صفحات: 

    95-114
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1321
  • دانلود: 

    709
چکیده: 

چکیده فارسی:قرارداد استصناع عبارت است از سفارش ساخت یک شیء معین که ناشی از توافق بین صانع یا سازنده و مستصنع یا سفارش دهنده می باشد. در خصوص ماهیت قرارداد استصناع میان فقها و حقوق دانان اختلاف نظر وجود دارد. نظرات مطرح شده در خصوص ماهیت آن عبارتند از: بیع، بیع سلف، اجاره، جعاله، قولنامه، قرارداد خصوصی مطابق ماده 10 قانون مدنی و عقد مستقل. با وجود نظرات مختلف می توان بر آن اعتقاد بود که قرارداد استصناع یک عقد مستقل است و از آن جایی که مبیع در زمان انعقاد قرارداد وجود خارجی ندارد و بعد از مدتی در آینده به وجود خواهد آمد، نوعی عقد معلق است که آثار آن نیز از زمان تحقق معلق علیه - ساخته شدن مبیع - می باشد. مقاله حاضر دیدگاه اخیر را می پذیرد. چکیده عربی:عقد الاستصناع هو الإیضاء للانتاج شیءٍ معین فی اتفاق بین الصانعِ و المستَصنع و هناک اختلاف فی ماهیة بین الفقهاء و الحقوقیین و الاراء هی: البیع، التسلیف، الأیجاز، الجعالة، السند البسیط، الاتفاق الخاصّ طبقاً للمادّة 1051 من القانون المدنی و العقد المستقلّ. و بالرعم علی هذه الاراء المختلفة یمکن الاعتقاد علی أنَّ عقد الاستصناع هو عقد مستقل. و من حیث المبیع لیس موجوداً عند العقد و سیوجَدُ فیما بعدُ، فهذا کعقدٍ معلّق سَتَحقَّق آثاره بعد صناعة المبیع (المنتج) و المقالة تعالج الرأی المذکور و تعتقدُ به.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1321

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 709 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    42
  • صفحات: 

    115-146
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    852
  • دانلود: 

    572
چکیده: 

چکیده فارسی:یکی از مباحثی که در بخش مکاسب محرمه فقه شیعه، محل اختلاف شدید آراء فقیهان شیعه می باشد، مساله اخذ اجرت بر واجبات است اینکه، آنچه امروز، در ادبیات فقه شیعه، قاعده اخذ اجرت بر واجبات، خوانده می شود، دارای چه پیشینه تاریخی است؛ چگونه در گذر زمان ولادت یافت، رشد نمود و به قاعده ای فربه بدل گردید؛ کدام دانشیان فقه شیعه، در این روند، سهیم بودند و تاثیر نهادند و با توجه به جایگاه ویژه صاحب عروه، در حوزه نقادی و ارائه آراء ویژه فقهی، وی، در نقد دیدگاه مشهور و رواج دیدگاهی نو، چه نقشی دارد، عمده مطالبی هستند که مقاله حاضر با نگاهی تاریخی، در قالب پژوهش شخص محور، تبیین آنها را در اهتمام خویش دارد، تا از این رهگذر، به بخشی از تاریخ فقه شیعه در حوزه قاعده اخذ اجرت بر واجبات، آگاهی یابد. چکیده عربی:من المباحث التی یختلف الفقهاء شدیداً منذ القدیم، فی المکاسب المحرمة، قاعدة أخذ الأجرة علی الواجبات. والخلاف فی سابقتها التاریخیة و کیفیتة تدوینها و نموها عبرالعصور و مَن هُم والعاماء النساهمون فیها و المؤثرون علیها. و باالنظر إلی منزلة صاحب العروة فی هذه القاعدة و رؤیته النقدیة فی الآراء الفقهیة لدی الفقهاء، اهتمّت المقالة هذه تبیین رأی صاحب العروة فی قاعدة أخذ الاجرة علی الواجبات نظرةً تاریخیة فی الفقه لاإمامیة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 852

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 572 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    42
  • صفحات: 

    147-168
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    931
  • دانلود: 

    547
چکیده: 

چکیده فارسی:از جمله چالش هایی که در روزگار معاصر رخ نموده و اذهان بسیاری از متشرعان را به خود مشغول داشته است، میزان ارج و احترام شرع مقدس نسبت به مخالفان مذهبی است. علت بروز چنین تاملاتی، وجود فتاوایی خلاف قاعده است که بعضا مستظهر به موافقت مشهور فقها می باشند. یکی از این فتاوای بحث برانگیز که در کثیری از کتب فقهی امامی دیده می شود، فتوا به جواز غیبت نسبت به مخالفان مذهبی است. مشهور فقیهان با تفسیری خاص از پاره ای آیات کتاب مجید و با تمسک به دیگر ادله فقهی، مناط در حرمت غیبت را «ایمان» دانسته و منصرف از کلمه مومن را شیعه اثنی عشری دانسته اند؛ بدین ترتیب مطابق مختار ایشان، غیبت غیرشیعیان از عمومات ادله حرمت غیبت خارج ‏شده و مجاز شمرده می شود. نگارنده با بازخوانی ادله قول مشهور چنین نتیجه می گیرد که مستندات ارائه شده وافی به مقصود و کافی برای اثبات مدعای ایشان نیست. نویسنده معتقد است قائل شدن به اشتراط ایمان در تحقق حرمت غیبت، فاقد وجاهت شرعی است. این نظریه اگر چه مخالف برداشت مشهور فقیهان امامی است؛ لیکن برخی از متاخران را با خود همراه نموده است. ضمن اینکه نظریه مزبور برخلاف قول رقیب با اطلاقات ادله باب سازگار بوده و قواعد اولیه باب غیبت نیز آن را اقتضا می نماید. چکیده عربی:من التحدیات التی ظهرت فی عصرنا الراهن و انخلع کثیر من المتشرعین بها، کمیّة تقییم و احترام الشرع المقدس للمخالفین فی المذهب. و الباعث فیه، وجود فتاوری مخالفة الأصل و قد یُساعدُها بعض الفقهاء و یوافقونها و من الفتاوری التی تُثیر الجدل، هو جواز غیبة المخالفین فی المذهب. و المشاهیر من الفقهاء بتفسطر خاص من الایات القرآن الکریم و بعض الأدلة الفقهیة، یعتقدون بأنَّ الایمان، مِلاک حرمة غیبتة المخالفین و أنَّ المؤمن هو الشیعة الاثنا عشریة. فصلی آراء هم المختاره، فغیبة غیرالشیعة الامامیة، خارجة من عموم أدلّة حرمة الغیبة فالامر هذا عندهم مباح والباحثون باالنظر الی أدلة القول المشهور استنتجوا أن المستندات المعروضة، لیست کافیة لا ثبات مدّعاهم و لیعتقد ا لباحثون، أنّه لا یعتبر شرعیاً اشتراط الایمان فی تحقق حرمة الغیبة. هذا الرای و إن کان مخالفاً لتفقّة الفقهاء الإمامیین المتقدمین، لکنّه هناک یوافقه بعض المتاخرین مع آنَّ هذا الرای یخالف الرأی المشهور و متلائم بأدلة هذه المسألة و یقتضی القواعد الاُولی فی باب الغیبة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 931

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 547 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button