چکیده فارسی:مشروعیت قانون، باور بدین امر است که اقتدار حاکم بر هر کشور مفروض، محق است فرمان صادر کند و شهروندان موظفند به آن گردن نهند. عده ای از اندیشمندان غرب معتقدند با مشاهده رفتارهای اجتماعی انسان، می توان به وضع قوانین زندگی اجتماعی او اقدام نمود و یا مبانی دیگری که در این زمینه از سوی مکاتب مختلف بشری مطرح گردیده؛ اما در مقابل، فقها (حقوقدانان اسلامی) معتقدند غیر از خداوند کسی توانایی وضع قانون ندارد. این مقاله ادله قرآنی مشروعیت قوانین را در پنج دسته از آیات مورد طبقه بندی قرار داده است. دسته اول: تعبیر از قوانین به حدود در آیات قران کریم؛ دسته دوم: آیات دال بر انحصار حکم برای خداوند متعال؛ دسته سوم: آیات دال بر نیازمندی حاکمیت به جعل الهی؛ دسته چهارم: شرط بودن علم برای قانونگذاری و آیات دال نقص علم بشری؛ دسته پنجم: آیات دال بر مرجعیت خداوند در حل اختلافات. نوآوری مقاله حاضر در این است که با استفاده از دلایل قرآنی و با تقسیمبندی آیات مبارکه به اثبات مبنای مشروعیت قوانین پرداخته و آن عبارت است از وجود پشتوانه جعل الهی و اینکه تنها در این صورت قوانین مشروعیت داشته و دلایل قرآنی در کنار دلایل عقلی مورد اشاره در ضمن تبیین آیات شریفه ثابت می کند که انحصار قانونگذاری در اختیار خداوند متعال است.
چکیده عربی:مشروعیة القانون تعنی أنّ السلطةَ الحاکمة فی بَلَدٍ مُعینٍ لِإصدار الأحکام، و علی المواطنین أعتناقها. یعتقد بعض المفکّرین الأروبیین: یُمکنُ وضعَ قوانینِ الحیاة الاجتماعیة أو المبانی الاُخری فی المکاتب البشریة بالنظر إلی السلوک الاجتماعی للبشر. و لکن تُجاَة هذالامر، یعتقد الفقهاء: لا یقدر أحدٌ غیرالله سبحانه تشریعاً. یتناولُ البحثُ تبویبَ الأدّلَة القرانیةِ لمشروعیة القوانین فی خمس فئات. الأولی: آیاتٌ مُعبِّرةٌ عن «حدود الله»، الثانیة: الّدالّةُ إلی «حکم الله»، الثالثة: عمّا تُذکَرُ فی الحاجة الحکومة إلی الجعل الإلهی، الرابعة: آیاتٌ فی علم الحاکم و السطة، و عالَجت المقالة إلی بیان الأدلّة القرآنیة فی إثبات مبدأ المشروعیة للقوانین و لیس ذلک إلّا بالجعل الإلهی و المقالة طَرَحت المسألة بدیعاً ضمنَ تبویب الأیات الکریمة تبییناً للمسألة.