چکیده فارسی:
با توجه به اینکه خانواده و استحکام بنیان آن جهت تأمین کارکردهای بایسته، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از طرفی احتمال تزلزل و فروپاشی آن بوسیله عوامل و رفتارهای مختلف نیز قابل تصور می باشد، جرم انگاری رفتارهای علیه خانواده در فقه امامیه و حقوق موضوعه مورد توجه قرار گرفته است و در این میان، احکام فقهی حاکی از اجتناب از جرم انگاشتن اغلب تخلفات خانوادگی است. برخی حکومت ها با به رسمیت نشناختن محیط خصوصی و همچنین گروهی از نظام های دموکراسی، با توجیه تقدم رستگاری افراد بر آزادی آنان، جرم انگاری در حوزه خانواده را امری ممکن دانسته اند و در مقابل گروهی از حقوقدانان و برخی از حکما با استناد به خصوصی بودن حریم خانواده و جدایی اخلاق از حقوق، جرم انگاشتن در این حوزه را مخالف با طبیعت خانواده و اقتضائات آن می دانند. بر اساس یافته های این تحقیق، اسلام نیز جرم-انگاری در حوزه خانواده را جز در قلمرو روابط جنسی، تأیید نمی کند و بر حل معضلات خانوادگی از سایر طرق مثل تشکیل محکمه خانوادگی، صلح و. . . اهتمام دارد.
چکیده عربی:
بالنظر إلی أنَّ الاُسرة و تعزیز أسسها تحظی بأهمیة بالغة لتحقیق المهامّ و الوظائف الضروریة لها،و من جهة اُخری یمکن انهیارها بعوامل متعدّدة و مسالک مختلفة فاهتمَّ فقه الإمامیة و القوانین الموضوعة اهتماماً کبیراً بتجریم المسالک المضادّة للاُسرة,و فی هذا النطاق تدلُّ الأحکام الفقهیة علی تجنّب تجریم معظم الانتهاکات الاُسریة,و یری بعضُ الحکومات من خلال عدم الاعتراف بالحرمة الخصوصیة و کذلک مجموعة من الأنظمة الدیمو قراطیة مِن خلال تبریر أولویة فوزا الأشخاص و فلاحهم علی حریّتهم أنّ التجریمَ فی صعید الاُسرة أمر ممکن,و تُجاهَ هذا الرأی هناک بعضُ رجال القانون و الحکماء استناداً إلی الحرمة الخصوصیة للأسرة و الفصل بین الاخلاق و الحقوق یرون أنّ التجریم فی صعید الاُسرة یعارض طبیعتها و مقتضیاتها,و تدلُّ نتائج الدراسة إلی أنَّ الاسلام لا یؤیّد التجریم فی صعید الاسرة إلّا فی العلاقات الجنسیة،کما یهتمُّ بحلّ الخلاقات الاسریة عن طریق إنشاء المحاکم الاُسریة و المصالحة و غیرهما,