این مقاله، به دلیل گستردگی پژوهش اصلی تنها به عوامل محدود کننده و تسهیل کننده استقرار نظام آموزش ضمن خدمت مجازی می پردازد. هدف اصلی در انجام کار، بررسی و شناسایی عوامل محدود کننده و همچنین عوامل تسهیل کننده استقرار نظام آموزش ضمن خدمت مجازی از دیدگاه متخصصان آموزش مجازی و نیز کارشناسان آموزش ضمن خدمت وزارت آموزش و پرورش است. تحقیق حاضر، توصیفی از نوع پیمایشی است. تجزیه و تحلیل نتایج مشخص کرد، آشنایی ناکافی مدیران ارشد نسبت به ICT از مهم ترین عوامل محدود کننده استقرار نظام آموزش ضمن خدمت مجازی و داشتن برنامه مدیریت توسعه ICT در سطح وزارت آموزش و پرورش از مهم ترین عوامل تسهیل کننده استقرار نظام آموزش ضمن خدمت مجازی به شمار می روند.