یادگیری عددی یکی از اجزای اساسی آموزش است و نقص در ادراک ریاضی نه تنها عملکرد در مدرسه بلکه عملکرد زندگی روزمره را آسیب می رساند. مطالعات تجربی کمی در زمینه فاکتورهای شناختی موثر بر مهارت ریاضی به ویژه در میان کودکان دبستانی انجام شده است. لذا لازم است فاکتورهای شناختی زیر بنایی در رشد توانایی ریاضی در جنبه های مختلف مورد بررسی قرار بگیرد و از آنجاییکه در حل مسایل این حوزه تحصیلی از پردازش صداهای گفتاری استفاده می شود، آگاهی واج شناختی می تواند از جمله این فاکتورها باشد.مواد و روشها: این مطالعه توصیفی تحلیلی و مقطعی بود و 70 دانش آموز پایه اول که دارای هوش طبیعی بوده و سابقه مردودی در پایه اول و مشکلات شنوایی و زبانی نداشتتند به صورت تصادفی انتخاب شدند و تحت آزمون آگاهی واجی و آزمون ریاضات ایران کی مت قرار گرفتند. پس از اجرای آزمون برطبق دفترچه راهنما امتیازهای آن در برگه های مربوطه ثبت شد و اطلاعات حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: مهارت کل آگاهی واجی و کل عملکرد ریاضی با یکدیگر ارتباط دارند (ضریب همبستگی 0.947) و همچنین بین نمره هر یک ا ز خرده آزمونهای مهارت آگاهی واجی و نمره هر یک از خرده آزمونهای عملکرد ریاضی در نمونه مورد بررسی ارتباط معناداری وجود دارد و بیشترین ارتباط مربوط به حذف واج میانی و شمارش با ضریب همبستگی 0.74 و کمترین ارتباط مربوط به تجزیه واجی و هندسه با ضریب همبستگی 0.42 می باشد.بحث: نتایج پژوهش حاضر با سایر پژوهش های انجام شده همخوانی دارد ضریب همبستگی میان دو متغییر در پژوهش های انجام شده متفاوت است که می توان علت را به تفاوت در تعداد متغییرهای مورد پژوهش، تقسیم بندی متفاوت از مهارت آگاهی واجی و عملکرد ریاضی، آزمون های متفاوت استفاده شده در پژوهش ها نسبت داد.