Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

حدیث پژوهی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    7-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1332
  • دانلود: 

    777
چکیده: 

چکیده فارسی:روایات معصومین (ع) در مسیر نقل، در قالب نسخه های متعدد و نقل های متفاوتی درآمده است. گاه یک روایت در یک یا چند کتاب به صورت مکرر نقل شده و در برخی از موارد، نقل های متفاوت یک روایت، در متن یا سند با یکدیگر تفاوت هایی دارد. هر چند مصادر ثانویه حدیث شیعه (برخلاف مصادر اولیه) برای شناسایی این روایات متحد تلاش فراوانی را شکل داده اند، ولی متاسفانه هیچ گاه متعرض مبانی نظری و مشکلات و مسایل آن نشده اند. در این مقاله، تلاش شده تا مباحثی از قبیل تعریف اتحاد و تعدد در روایات، فواید شناخت روایات متحد، معیارهای شناخت روایات متحد و مشکلات موجود در این مسیر به اجمال معرفی گردد. همچنین عملکرد دو کتاب وسایل الشیعه و جامع احادیث الشیعه در این باره مورد بررسی و مقایسه قرار خواهد گرفت. چکیده عربی:إن روایات المعصومین (ع) فی مسار نقلها وصلت الینا علی شاکلة النُسخ المتعدّدة و الاستشهادات المختلفة. إذ نری أحیاناً أنّ الروایة الواحدة نقلت من غیر مرّة فی کتاب أو کتب، فی حین نری بعض الأحیان أن الاستشهادات المختلفة للروایة الواحدة یختلف بعضها عن بعضٍ نصّاً أو سنداً. و مع أنّ المصادر الثانویة للحدیث الشیعی (علی النقیض من المصادر الأولی) بذلت قصاری جهودها لمعرفة هذه الروایات المتّحدة، غیر أنهما لم تتعرّض قطّ للأصول النظریة و مشاکلها. تأسیساً علی ذلک حاولنا أن نعرّف باختصارٍ بعض هذه المباحث منها تعریف الاتحاد أو التعدد فی الروایات، فوائد معرفة الروایات المتحدة، مقاییس معرفة الروایات المتحدة و المشاکل المتوافرة فی هذا المسار. مضافاً الی هذا قُمنا بمعالجة فاعلیة الکتابین وسائل الشیعة و جامع أحادیث الشیعة و موازنتهما.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1332

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 777 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

حدیث پژوهی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    37-66
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3219
  • دانلود: 

    778
چکیده: 

چکیده فارسی:راویان و جامعان روایی، احادیثی را به پیامبر (ص) نسبت می دهند که درون مایه آن، به نوعی به فضیلت و برتری اهل فارس اشاره دارد تا حدی که می گوید اگر علم در ستاره ثریا هم باشد، اهل فارس بدان نایل خواهند شد. این فضل و برتری در روایات، حداقل با سه واژه «ایمان»، «علم» و «دین» آمده است. این احادیث را می توان در مجامع حدیثی، کتاب های تاریخی و تفاسیر شیعه و اهل سنت جستجو کرد. در این مقاله، نخست، گستره انعکاس روایات اهل سنت که از بسامد بیشتری برخوردار است، مورد بررسی قرار گرفته، سپس به نقل های امامیه پرداخته می شود. آنگاه محتوای آن ها بررسی و دیدگاه های گوناگون درباره مصادیق آن ها مورد بحث قرار خواهد گرفت. در ارزیابی این روایات، چند دیدگاه اساسی مطرح شده است، به این صورت که گروهی با اعلام صحت و یا سکوت، موافقت خود را با آن ها ابراز داشته و برخی دیگر که تماما از متاخران هستند، مخالف این احادیث اند و تمام آن ها را جعلی می پندارند. در این میان، دیدگاه بینابینی وجود دارد که برخی از این احادیث را صحیح و برخی را تحریف شده می داند. در پایان، با بررسی رجالی و سندی روایات، به این نتیجه دست یافتیم که این احادیث از دید اهل سنت، صحیح و مطابق علم الحدیث شیعیان، ضعیف است. چکیده عربی: هناک من الرواة و جامعی الأحادیث مَن ینتسب أحادیث الی النبی (ص)، تشیر فحواها الی فضل أهل الفارس الی أن تعتقد أنهّ لو کان العلم فی الثریا لتناوله رجالٌ من أهل الفُرس، و هذه الفضیلة قد عبّرت بالمفردات الثلاث (الایمان و العلم و الدین) حیث یمکن البحث عن هذه الأحادیث فی الأوساط الحدیثیة و الکتب التاریخیة و تفاسیر الفریقین (الشیعة و اهل السنة). و فی هذا المقال نتعرّضُ لدراسة رحاب صدی روایات أهل السنة الکثیرة الاستعمال، ثم نتعاطی ما نقله الشیعة الامامیة، و نسلّط الضوء علی ما تحتویه هذه الروایات و الرؤی المنوّعة عن مصادیقها. و تقدّم آراء أساسیة فی تقدیر هذه الروایات، حیث أعلن جماعة صحّتها أو سکتوا عنها موافقین لها، و أظهر جماعة أخری متأخّرة مخالفتهم مع هذه الاحادیث، و قالوا بکو مختلقة. مضافاً الی ذلک یوجد رأی آخر جنب الرأیین اعتقاداً بأنَّ قسماً من هذه الاحادیث صحیحة و قسماً منها مختلقة. و أخیراً إستنبطنا أن هذه الاحادیث صحیحة من منظر اهل السنة و ضعیفة من منظر الشیعة، مستندین الی التقصّی فی رجال هذه الاحادیث و أسانیدها.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3219

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 778 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

حدیث پژوهی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    67-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3368
  • دانلود: 

    857
چکیده: 

چکیده فارسی:تفصیل وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه، تالیف شیخ حر عاملی، دایره المعارفی از روایات فقهی شیعه است که از زمان نگارش مورد توجه فقها و حدیث پژوهان بوده است. مولف در این کتاب با گردآوری روایات هم مضمون، راه فهم سنت معصومان (ع) را به عنوان یکی از اساسی ترین منابع و متون دینی اسلام فراهم کرده است. شیخ حر پس از اثبات صحت صدور روایت از معصوم (ع) و حجیت آن، با بهره مندی از منابع مختلف حدیثی و نسخه های متعدد از هر منبع و اشاره به سهو راوی و کاتب حدیث، امکان شناخت حدیث را فراهم آورده است؛ همچنین با تبیین معنای واژگان و اصطلاحات دشوار و اشاره به معانی لغوی و اصطلاحی، فهم متن روایت را تسهیل کرده است. ضمن اینکه توجه به تقطیع های صورت گرفته در این کتاب نیز به عنوان یک پیش فرض در شناخت حدیث و در نتیجه فهم صحیح آن حایز اهمیت است. شیخ با دقت در قراین لفظی و غیر لفظی، زمینه را برای فرا رفتن از معنای ظاهری روایات و رسیدن به مقصود اصلی معصوم (ع) مهیا کرده است. وی با توجه به قراین غیر لفظی، مجازها و کنایه های موجود در کلام معصوم (ع) را آشکار کرده و به کمک قراین لفظی منفصل که همان روایات هم مضمون با روایت اصلی اند، به تبیین رابطه تخصیص، تبیین و تقیید میان احادیث اشاره کرده است، ضمن اینکه از دلالت های غیر ظاهری صیغه های امر و نهی نیز غافل نمانده و استحباب و کراهت را از معانی غیر ظاهری آن ها دانسته است. چکیده عربی:یعتبر « تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشّریعة » للشیخ الحرّ العاملی موسوعة من روایات الشیعة الفقهیّة، و هذا ما جعله عرضة انتباه الفقهاء و دارسی الحدیث من زمن تألیفه. و قد هیّأ المؤلف أحد المصادر و النصوص الدینیة الاسلامیة المحوریة بجمعه للروایات المترادفة المتقاربة، کطریق لاستیعاب سنن الائمة المعصومین(ع). و الشیخ بعد ما یثبت صحة صدور الروایة من المعصوم (ع) و حجیتها، قد أعدّ امکان معرفة الحدیث مستمداً من مصادر الحدیث المختلفة و روایات متعدّده من کل مصدر، ثم یشیر الی سهو راوی الحدیث و کاتبه، فضلاً عن أنّه سهّل إدراک نص الروایة بما یبین مفهوم المفردات و المصطلحات الصعبة دالّاً الی المعانی اللغویة و الاصطلاحیّة. و ما یتخذ هنا بعین الاعتبار هو أنّ الاعتناء بالتقسیمات الجاریّة فی هذا الکتاب یزید من اهمیته کمدخل فی معرفة الحدیث و ادراکه الصحیح. و قد مهّدَ الشیخ الجمال للتعدّی عن معانی روایات الظاهرة إلی غایة المعصوم الرئیسة مع الترکیزعلی القرائن اللفظیة و غیرها و قد کشف المجازات و الکنایات الموجودة فی کلام المعصوم بما یکترث بالقرائن غیراللفظیة، و بین العلاقة الموجودة بین التخصیص و التبیین و التقیید مستمداً من الق رائن اللفظیة المنفصلة التی هی نفس الروایات المترادفة مع الروایة الأصلیة، ناهیک عن أنهّ لم یغفل عن دلالات الأمر و النهی المکتومة و اعتبر النّدب و الکراهة من معانیها الثانویة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3368

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 857 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

حدیث پژوهی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    99-112
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1159
  • دانلود: 

    579
چکیده: 

چکیده فارسی:رابسون (Robson) خاورشناس انگلیسی در جلد سوم دایره المعارف اسلام، مدخلی را به معرفی حدیث اختصاص داده است. وی در این مدخل به موضوعاتی از قبیل واژه شناسی حدیث در لغت و اصطلاح، تدوین حدیث، معرفی جوامع حدیثی فریقین، نقد حدیث، تبیین اقسام و درجات احادیث صحیح، ذکر و تعریف اصطلاحات مختلف حدیثی مربوط به ماهیت سند، مرتبط با متن حدیث و سرانجام به طرق تحمل حدیث می پردازد.این مقاله به نقد و بررسی دیدگاه های او در خصوص «تدوین حدیث» اختصاص دارد که می نویسد سنت در آغاز جز منابع دین نبوده و به تدریج از منابع دین شمرده شده است، ضمن آنکه در برخی از بلاد اسلامی، در آغاز، متن حدیثی وجود نداشته و تدوین حدیث به همراه سند به قرن های بعد برمی گردد؛ نگارندگان در این مقاله، با بررسی های تاریخی، نادرستی این ادعا را نشان داده اند. چکیده عربی:لقد اختصّ المستشرق الإنکلیزیً رابسونً فی المجد الثالث من الموسوعة الاسلامیة مدخلاً لتعریف الحدیث و عالج فیه القضایا المتعدّدة منها التعرف الی کلمة الحدیث لغة و اصطلاحاً، تد وین الحدیث، تعریف جوامع الفریقین الحدیثیة، نقد الحدیث، تبیین أشکال الأحادیث الصحیحة و درجاتها، البیان و التعریف لمختلف المصطلحات الحدیثیة المرتبطة بماهیة سندٍ یرتبط بنص الحدیث، و أخیراً طرُق تفسیر الحدیث. غیر أننا قمنا بمعالجة آرائه حول « تدوین الحدیث » إذ یری أن السنة ما کانت بدایة الامر جزءاً من مصادر الدین، لکنها اعتبرت جزءها فیما بعد. مضافاً الی ذلک یری أنّ النص الحدیثی ما کان بدایة الامر متوافراً فی بعض البلاد الاسلامیة و یعود تدوینه مع سنده الی القرون التالیة؛ اذاً قمنا فی هذا المقال ببیان عدم صحة هذا الادعاء مستعیناً بدراسات تاریخیة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1159

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 579 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

حدیث پژوهی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    113-140
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    889
  • دانلود: 

    532
چکیده: 

چکیده فارسی:از مهم ترین بایسته های پژوهش در علوم حدیث، ارایه روش هایی برای بررسی و پژوهش در میراث حدیثی است. نقد و بررسی عنوان کتاب ها و ابواب حدیثی، یکی از این روش هاست. این نوشتار به معرفی و بررسی میزان کارآمدی این روش در علوم حدیث می پردازد، و به منظور رسیدن به این هدف، کارآمدی آن را در دو حوزه نقد بیرونی (انتساب و تصحیح متن) و نقد درونی (فهم و ارزیابی متن) نشان داده است. پس از اثبات کارآمدی این روش، به چگونگی تعیین عنوان متونی که در تعیین عنوان آن ها اشتباهی رخ داده، پرداخته شده و در همین راستا، دو روش درون متنی و برون متنی در تعیین عنوان ارایه شده است. در معرفی و تبیین جوانب مختلف این روش، از آثار محمدتقی شوشتری-حدیث پژوه معاصر-استفاده شده است. چکیده عربی:من أهم واجبات التحقیق فی علوم الحدیث هو تقدیم مناهج تعالج التراث الحدیثی، فالنقد و الدراسة لعنوان الکتب الحدیثیة و أبوابها أحدٌ من هذه المناهج. لذلک تتعاطی هذه المقالة التعریف بهذا المنهج و دراسة مدی إفادته فی علوم الحدیث. و للوصول الی هذه الغایة قد بیّن إفادته فی المجالین: النقد الخارجی (انتساب النص و تصحیحه) و النقد الداخلی (فهم النص و تقیمه). و بعد أن تمّ اثبات أفادة هذا المنهج، درّسنا کیفیة اختیار العنوان للنصوص التی حدث التباس فی إختیار عنوانها. اضافة الی ذلک قدّمنا المنهجینِ فی إختیار العنوان: منهج النص الداخلی و منهج النص الخارجی. و لا یفوتنا أن نقول إننا استفدنا لتعریف الجوانب المختلفة لهذا المنهج و دراسته من مؤلفات الباحث المعاصر فی الحدیث محمدتقی الشوش تری.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 889

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 532 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
نشریه: 

حدیث پژوهی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    141-158
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1598
  • دانلود: 

    836
چکیده: 

چکیده فارسی:احمدبن علی نجاشی، یکی از متخصصان برجسته علم رجال و کتابشناسی است و رجال او در میان چهار کتاب اصلی علم رجال شیعه، مهم ترین کتاب به شمار می رود. او نزد استادان زیادی که برخی از آنان از برجسته ترین دانشمندان فن رجال و کتابشناسی بودند، تلمذ کرد. علاوه بر این، با دسترسی به منابع و کتاب های متعدد دانشمندان امامی و بعضا غیر امامی و مطالعه دقیق آن ها، زمان طولانی را صرف به دست آوردن شناخت ژرف نسبت به دانشمندان شیعه و کتاب های آنان کرد. سابقه توثیق عام نجاشی از مشایخ خود به زمان علامه حلی برمی گردد؛ هر چند این دیدگاه آن گاه از سوی سید بحرالعلوم به طور جدی تر مطرح گردید. نجاشی ملتزم بوده است تنها از استادانی روایت کند که «ثقه» باشند. این التزام او با تجزیه و تحلیل عبارات نجاشی درباره شماری از مشایخ، مشهود است. دلالت این عبارات، ظاهر و بلکه در مواردی صریح است، اما این توثیق فقط شامل آن عده از مشایخ نجاشی است که او از آنان استماع کرده است، حال آنکه گروهی از محققان دلالت این عبارات را ناقص و ناکافی برشمرده اند و وثاقت مشایخ نجاشی را به دلیل التزام او به عدم روایت بدون واسطه از ضعفا، و عدم آگاهی او از وضعیت رجالی گروهی از استادان خود در برهه ای از زمان، و وجود برخی از ضعفا در میان مشایخ او انکار کرده اند. اما با توجه به آشنایی نزدیک نجاشی با استادان خود و مصاحبت طولانی با آنان می توان چنین استظهار کرد که نجاشی صرفا یا از طریق حس و یا بر اساس شهادت حسی دیگر استادان خود، از تمامی مشایخی که مستقیما از آنان استماع کرده، شناختی کافی داشته است و روایت نجاشی از برخی ضعفا در مطاوی کتاب رجال، متعلق به دوره پیش از ضعف آنان بوده است. چکیده عربی:یعتبر احمد بن علی النجاشی أحداً من المتخصصین البارعین فی علم الرجال و التعرّف علی الکتب، و یعدّ رجاله أهمّ کتاب رجالیّ بین کتب الشیعة الأربعة الأصلیة فی علم الرجال. و تخرّج علی ید أساتذة کثیرین، بعضهم من أبرز علماء فن الرجال و معرفة الکتب، علاوة علی انهّ قضی مدة طویلةً لیتعرّف الی علماء الشیعة و کتبهم تعرفاً عمیقاً، و قد تسنّی له هذا الامر بما عثر علی منابع عدیدة العلماء الامامیین و کتبهم طوراً و طوراً آخر من غیرهم، و تقصّیها أعمق تقصّ. و ترجع خلیفة توثیقه العلم من مشایخه الی زمن العلامة الحلّی(ره)؛ رغم أن سید بحر العلوم قد أظهر هذه الرؤیة بصورة جادة فیما بعد. و تعهّد النجاشی أن تروی من أساتذة یوثق بهم فقط و یلوح هذا التعهد و الالتزام من دراسة عبارات النجاشی عن عدد من المشایخ، تلک تعبیرات التی تکون واضحة الدلالة علاوة علی صراحتها أحیاناً، لکن هذا التوثیق یشمل اولئک المشایخ الذین استمع الیهم، ناهیک عن أن جماعة من الباحثین اعتبروا دلالة هذه العبارات ناقصة غیر کافیة، و أنکروا ثقة مشایخ النجاشی لالتزامه فی عدم روایته عن الضعفاء دون واسطة و عدم معرفته لمواقع بعض من اساتذته الرجالیة فی حقبة من الزمن و وجود جماعة من الضعفاء. لکننا نستظهر معرفة النجاشی لأساتذته من قریب و مخالطته الطویلة ایاهم، بأنّه کان علی جناح کبیر من المعرفة لمشایخة الذین استمعهم مباشرة، اما من طریق حسه أو شهادة الآخرین الحسیة، و ترجع روایة النجاشی من جماعة من الضعفاء فی طیّات کتاب الرجال ألی تلک البرهة التی لم تکونوا ضعفاء.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1598

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 836 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

اسعدی محمد

نشریه: 

حدیث پژوهی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    159-184
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    710
  • دانلود: 

    901
چکیده: 

چکیده فارسی:در مقاله حاضر، روش استفاده اصحاب جریان تفسیری روایت گرا از روایات نقد و بررسی می شود. از نگاه نگارنده، آسیب های اساسی رویکرد تفسیری این جریان از بعد روشی، به دو امر باز می گردد: یکی، پرهیز از بررسی سندی روایات و دیگری پرهیز از تحلیل دلالی آن ها. مهم ترین موارد ضعف در موضوع دوم نیز تطبیق غیر دقیق روایات بر آیات، خلط حوزه های مختلف زبانی قرآن و سطحی نگری در گزینش احادیث تفسیری در حد رابطه لفظی است. ساختار تازه بحث، نوع تحلیل ها و نمونه های تطبیقی از ویژگی های این نوشتار است. چکیده عربی:تتوخّی هذه المقالة أن تدرّس منهج اصحاب الاتجاه الروائی للتفسیر، و الباحث یری أن المشاکل المحوریة لهذا الاتجاه من منظور منهجی یعود الی الأمرین: الأوّل الاجتناب مِن دراسة سندیّة الروایات، و الثانی الاجتناب من تحلیلها الدلالی. و أهمّ الضعف فی الأمر الثانی هو تطبیق غیر علمی للروایات علی القرآن، لُبس المجالات اللغویة المختلفة للقرآن، و السطحیة فی اختیار الاحادیث التفسیریة علی حدّ العلاقات اللفظیة. و من میزات هذه الدراسة هی البنیة الجدیدة للبحث، کیفیة التحلیل و النماذج التطبیقیة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 710

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 901 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فهیمی تبار حمیدرضا

نشریه: 

حدیث پژوهی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    185-206
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    962
  • دانلود: 

    764
چکیده: 

چکیده فارسی:در پاره ای از منابع روایی اهل سنت از جمله صحیح مسلم، مسند احمد بن حنبل، سنن ابن ماجه، صحیح ابن حبان و مجمع الزواید هیثمی، روایتی مشهور به «تابیرالنخل» آمده، و این روایت مستند دیدگاه های اهل سنت قرار گرفته است. نگارنده در این نوشتار ابتدا به نقد سندی این روایت پرداخته و نشان داده است که برخی راویان این حدیث، در نگاه علمای رجالی و حدیثی اهل سنت ضعیف اند و آن گاه به نقد داخلی و اشکالات محتوایی روایت پرداخته و نشان داده است که پذیرفتن اجتهاد به عنوان یکی از منابع علم پیامبر (ص)، هم به عقیم ماندن رسالت و بعثت می انجامد و هم با قواعد عقلی هم خوانی ندارد. در خلال این نوشتار، به تناسب موضوع، اختلاف اهل سنت و شیعه در عصمت و علم پیامبر (ص) نیز مورد بررسی قرار گرفته است. چکیده عربی:قد وردت روایة معروفة «تأبیرالنخل» فی بعض مصادر اهل السنة الروائیة منها الصحیح للمسلم و المسند لأحمد بن الحنبل و السنن لابن ماجه، و الصحیح لابن حبان و مجمع الزوائد للهیثمی، حیث أصبحت سنداً لرؤی أهل السنة. لذلک ابتدأنا بنقد سند لهذه الروایة و أثبتنا أنّ بعضاً من رواة الحدیث هذا من الضعفاء، من منظر علماء أهل السنة الرجالیین و أهل الحدیث، ثم توخینا الی نقد الروایة الداخلی و مشاکلها المفهومیة، و رأینا أن قب ول الاجتهاد باعتباره احداً من مصادر علم النبی (ص) یؤدّی الی عقم الرسالة و البعثة من جهة، و من جهة أخری الی عدم تناسقه و انطباقه علی القواعد العقلیة. فضلاً عن أننا تقصّینا حیثما اقتضی فی اختلاف اهل السنة و الشیعة تجاه عصمة النبی(ص) و علمه.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 962

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 764 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button