طومار، مجموعه منثورِ مدونی است که ماخذ اصلی نقالان برای داستان گویی آنها به شمار می آید. حدود داستانی این متون غالبا از آغاز کار گیومرث تا پایان شهریاری بهمن، همای یا داراب است و نقالان پیش کسوت برای تدوین آنها، افزون بر روایات شاهنامه، از اخبار منظومه های پهلوانی پس از فردوسی، بعضی منابع تاریخی، طومارهای کهن تر و نیز اندوخته ها و برساخته های ذهنی خویش هم بهره گرفته اند. طومارهای نقالی و داستان های متعدد و پرشاخ و برگ آنها از نظر ساختاری و موضوعی، ویژگی هایی دارد که مهم ترین آنها عبارت است از: 1. ساختن داستان های تازه و تغییر و تصرف در روایات منابع پیشین؛ 2. الگوبرداری از داستان های شاهنامه، منظومه های پهلوانی و منابع تاریخی برای ساختن روایات جدید؛ 3. تکمیل نواقص و روشن کردن مبهمات داستانی ادب پهلوانی ایران؛ 4. عناصر سامی و اسلامی؛ 5. تاثیر زمان و مکان نقل و نگارش بر آنها؛ 6. آشفتگی ترتیب و نظم روایی داستان ها؛ 7. جا به جایی اشخاص و داستان ها؛ 8. کم دقتی، نادرستی و تناقض داستانی؛ 9. تغییر و تفاوت نام ها؛ 10. شخصیت های نوظهور؛ 11. کسر / پراکندگی شخصیت؛ 12. تکرار یک بن مایه در روایات گوناگون؛ 13. تکرار یک داستان؛ 14. بازگویی یک موضوع در داستانی واحد؛ 15. وجه تسمیه سازی و ریشه تراشی برای نام ها؛ 16. انتساب گفتار کسان شاهنامه به اشخاص دیگر. در این مقاله هر یک از موارد یاد شده با آوردن نمونه هایی از متون مختلف نقالی، بررسی شده است.