سابقه و هدف: در این تحقیق با توجه به افزایش میزان مصرف و تقاضای انواع فرآورده های کاغذ و مقوا در ایران و نقشی که شرکت چوب و کاغذ مازندران می تواند به عنوان قطب فعال عرضه کننده محصولات و فرآورده های کاغذی داشته باشد، به اندازه گیری کارایی نسبی و آشکار سازی عملکرد خطوط تولیدی این شرکت با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها پرداخته شد.مواد و روش ها: برای انجام تحقیق مزبور، داده های یک دوره 6 ساله (1384 تا 1389) و برای 6 واحد تولیدی از ترازنامه مالی شرکت مذکور جمع آوری گردیدند. با توجه به اهمیت شرکت مذکور برای ارزیابی عملکرد و ارائه واحدهای الگو از مدل های ثانویه ورودی محور تحلیل پوششی داده ها استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که این شرکت در برخی از خطوط تولیدی (کاغذ روزنامه، کرافت لاینر سفید و فلوتینگ خط 1) مورد مطالعه دارای کارایی خوبی (100 درصد کارا یا امتیاز 1) بوده است. اما با توجه به الگوی ورودی محور مدل ها و کارایی مقیاس (SE) سایر خطوط تولیدی ناکارا اعلام گردیدند.نتیجه گیری: بنابراین شرکت باید میزان مصرف منابع و ورودی های مالی خود را با راهکارهای صحیح مدیریتی تا حد امکان (همانند واحدهای الگو کارا) کاهش دهد تا سبب افزایش کارایی همه واحدها در مقیاس بهینه و درنتیجه سودآوری کل شرکت شود.