Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

بهین بهرام

نشریه: 

نقد ادبی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    7-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    741
  • دانلود: 

    606
چکیده: 

راندن شاعران از جمهوریت افلاطون برای ایجاد جامعه ای عاری از مسوولیت گریزی، نخستین گام در نوشته های فلسفی نظرورزانه غربی در انتقاد از هنر و ادبیات است. از دیدگاه افلاطونی، نگارش «غیرمسوولانه» غیرعقلایی - که شعر به دلیل ماهیت الهامی تبلور جدی آن است - نظام اجتماعی ایده آل یونانیان را می آشوبد و باید از آن به نفع نوشتار فلسفی نظرورزانه - که عقلایی و حقیقت جوست - دوری کرد. با وجود ممکن نبودن تعیین دقیق درستی و نادرستی این نظریات، آن ها در طول تاریخ به شکل های مختلف بیان شده و هنرمندان مسببان اصلی بحران های جوامع بشری تلقی شده اند. در این مقاله، با توجه ویژه به دوره مدرن، درباره این موضوع بحث می شود که به دلیل نقصان در «گفتمان فلسفی» غرب، نوشته های فلسفیِ به ظاهر «مسوولانه» آن ها، خود خطرناک و عامل بحران های سیاسی و اجتماعی بوده اند؛ شاید نگارش برآمده از «گفتمان ادبی» بتواند نقش «مسوولانه تری» داشته باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 741

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 606 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نقد ادبی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    29-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2060
  • دانلود: 

    1014
چکیده: 

در دهه های نخست سده بیستم، مکتب کوبیسم در هنرهای تجسمی انقلابی پدید آورد و بر ادبیات نیز تاثیرات تعیین کننده ای داشت تا آنجا که بسیاری، کوبیسم را «شیوه بیان قرن بیستم» می دانند. این مقاله می کوشد تا تاثیر این جریان هنری را بر شعر حجم به مثابه یکی از جریان های آوانگارد شعر معاصر ایران بررسی کند. با توجه به اینکه جهان بینی واحدی بر هر دو جریان حاکم است، پرسش اصلی مقاله این است که به کارگیری اصول زیبایی شناختی مکتب تجسمی در هنرِ اساسا زبانی، یعنی شعر، چگونه ممکن است و استفاده از چه تمهیداتی را در پی خواهد داشت؟ مقاله به سه بخش تقسیم شده و در هر بخش یکی از مفاهیم بنیادین مشترک میان کوبیسم و حجم گرایی معرفی شده است. این مفاهیم عبارت انداز: ذات شی و بازنمایی واقعیت، تصویر سه بعدی و خلق حرکت تصویری، برجسته سازی فرایند آفرینش اثر از طریق توجه به مادیت رسانه هنری (در شعر، زبان). هر یک از این مفاهیم به کارگیری تمهیداتی را در شعر موجب می شود که با تکنیک های تصویری نقاشان کوبیست متناظر است.این تمهیدات عبارت اند از: تعریف فرم بر اساس شرایط ادراک واقعیت، تعویض جایگاه زمینه و موضوع، حذف زاویه دید و روایت از شعر، بسامد کم واژگان حسی همچون اسم خاص و صفت، و حذف کارکرد رسانه ای زبان از راه توجه به ویژگی های مادی آن. به کارگیری این تمهیدات در هنرهای زبانی همان تاثیر تابلو های کوبیستی را به وجود می آورد؛ تاثیری که مهم ترین پیامد آن، به چالش کشیده شدن اصل «بازنمایی» در هنر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2060

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1014 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

هاشمی زهره

نشریه: 

نقد ادبی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    49-72
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1296
  • دانلود: 

    852
چکیده: 

تمثیل از اصطلاحاتی است که با وجود کاربرد گسترده و قدمتش در بلاغت غرب، به سبب برخی اشتراک ها و اختلاط هایی که با دیگر آرایه های بلاغی مانند استعاره، نماد، رمز، کنایه و... داشته، منتقدان ادبی و بلاغی ها را در ارایه تعریف دقیق و تعیین حدود و کارکرد هایش با سردرگمی رو به رو کرده است؛ از این رو در دوره های مختلف و براساس مکتب های فکری موجود، اهمیت و اعتبارش دچار افت و خیزهای فراوان شده است.نظریه پردازان مکتب رمانتیسم برای اولین بار ویژگی ها و کارکردهای تمثیل را در مقایسه با نماد بررسی کردند. آن ها سعی کردند با ارایه تعریف دقیق و مشخص کردن ویژگی های هریک، مرزهای این دو اصطلاح را روشن کنند. در واقع معنای مدرن تمثیل مدیون نظریات کسانی چون گوته، شلینگ، اگوست ویلهلم شلگل و کالریج است. این نظریه پردازان اولین تلاش های نظام مند را در تبیین و تعریف اصطلاح تمثیل به معنای امروزی انجام دادند. بنابراین هدف نگارنده در این جستار، ارایه گزارشی از کارکردها و ویژگی های تمثیل در مکتب رمانتیسم از رهگذر مرور نظریات منتقدان صاحب نظر در این حوزه مانند گوته، شلینگ، شلگل و کالریج است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1296

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 852 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نویسندگان: 

غفاری سحر

نشریه: 

نقد ادبی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    73-89
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1309
  • دانلود: 

    681
چکیده: 

شگردهای چاپی و نوآوری در شیوه روایت، رمان بیوتن(1387)  نوشته رضا امیرخانی را به یک فراداستان شبیه کرده است. فراداستان، یکی از شایع ترین انواع داستان های پسامدرن، داستانی است خود - ارجاع که با فنون گوناگون نحوه برساخته شدن خود را آشکار می کند. بیوتن در نگاه اول دارای چنین فنونی است؛ ولی با بررسی دقیق تر شگردهای این داستان معلوم می شود که این رمان چندان با قلمرو پسانوگرایی همسو نیست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1309

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 681 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

نقد ادبی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    91-113
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    936
  • دانلود: 

    629
چکیده: 

روایت شنو یکی از چهار نقش اصلی در روایت (نویسنده واقعی، خواننده واقعی، راوی و روایت شنو) است؛ از این رو آگاهی از آن به شناخت ویژگی های متن روایی منجر می شود. پرسش مقاله حاضر این است که تاثیر علایق و واکنش های مخاطب در بسط داستان و نحوه گسترش پیرنگ چگونه است؟ و روایت شنو چه نقش های دیگری در روایت دارد؟ روایت شنو در مثنوی بسیار آشکار است؛ راوی مستقیم او را مورد خطاب قرار می دهد و مخاطبی است که اقتدار دارد و از راه نظرها و پاسخ های واقعی ادراک می شود. بنابراین، نقشی تعیین کننده در روایت دارد تا جایی که سوال ها، پاسخ ها و کنش هایش حتی می تواند مسیر پیرنگ را تغییر دهد. به طور کلی، چهار نقش منحصربه فرد و مهم را می توان برای روایت شنوی مثنوی برشمرد که در این مقاله به بررسی این نقش ها می پردازیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 936

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 629 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نقد ادبی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    115-139
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    2140
  • دانلود: 

    1189
چکیده: 

هدف از نگارش این مقاله، بررسی زبان شناختی استعاره جهتی در قرآن با توجه به رویکرد نظریه معاصر استعاره است. اهمیت این تحقیق در اینجاست که استعاره بخش مهمی از ارتباط های گفتاری و کلامی را تشکیل می دهد و آن قدر طبیعی وارد زندگی ما می شود که ممکن است در عمل جلب توجه نکند. استعاره در زبان دین نیز کمتر از سایر صورت‏ های زبانی نیست. در استعاره های جهتی، نظامی کلی از مفاهیم با توجه به مفاهیمی از نظامی دیگر سازمان بندی می شود. استعاره های جهتی، مفاهیم را با اعطای صورت مکانی در جهات متقابل به یکدیگر مرتبط می کنند. این جهت های مکانی، قراردادی یا دلبخواهی نیستند؛ بلکه بر مبنای تجربه های فیزیکی و فرهنگی انسان ‏ها شکل می گیرند. وظیفه این نوع استعاره ها بیش از هر چیز، برقراری انسجام در نظام مفهومی ماست. تقابل های «بالا یا پایین، جلو یا پشت، راست یا چپ، مرکزی یا حاشیه ای، درون یا بیرون» همه از این دست است. این جهت های فضایی یا مکانی با تصویر فضای هندسی ای که در ذهن به وجود می آورند، مفهومی جدید و در نتیجه درکی جدید می آفرینند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2140

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1189 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

نقد ادبی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    141-162
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    3892
  • دانلود: 

    1240
چکیده: 

«درد و رنج» به عنوان یکی از وجوه برجسته تراژیک زندگی، از مسایلی است که هر انسانی در زندگی خود با آن روبه روست. این مساله در هنر و ادبیات به طور عام، و به طور خاص در ادبیات معاصر به ویژه شعر زنان به گونه ای منعکس شده که بررسی و تحلیل آن، نیازمند تحقیق وسیع و جامعی است. موضوع این مقاله، بررسی اشعار دو شاعر برجسته زن معاصر یعنی فروغ فرخزاد و سیمین بهبهانی با توجه به ماهیت، مفهوم و مصادیق مختلف درد و رنج و با تاکید بر مساله وجودشناسی درد و رنج (انواع، علل و نتایج آن) است. نویسندگان در این پژوهش ضمن اشاره به ماهیت و نتایج درد و رنج به مقایسه جنبه های وجودشناسی درد و رنج در اشعار این دو شاعر می پردازند؛ گفتنی است زمینه اصلی بحث، تمرکز بر فلسفه وجودی درد و رنج در حوزه های انواع درد و رنج، علل درد و رنج و راه های رهایی از آن است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3892

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1240 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

سنگی نرجس السادات

نشریه: 

نقد ادبی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    165-170
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    477
  • دانلود: 

    163
کلیدواژه: 
چکیده: 

در نخستین نگاه به مقاله «ژرف ساخت اسطوره ای رمان رود راوی» بین چکیده و اصل مقاله گسست و نا هماهنگی به چشم می خورد. عنوان مقاله مدعی بررسی ژرف ساخت اسطوره ای رمان است و چکیده از نقل رمان یا رویکرد پساساختارگرایی سخن می گوید؛ اما متن مقاله همسو با عنوان و مطالب چکیده نیست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 477

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 163 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

هاشمی زهره

نشریه: 

نقد ادبی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    171-175
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    456
  • دانلود: 

    160
کلیدواژه: 
چکیده: 

در چند سال اخیر، به یمن رواج مطالعات زبان شناسی در ایران، نقد و تحلیل متون ادبی بر اساس نظریه های زبان شناسی، یکی ار شیوه های جالب توجه و نوعا کارآمد در میان پژوهش های ادبی است. این رویکرد به دو دلیل قابل توجه و ارزشمند است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 456

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 160 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

وفایی محمدافشین

نشریه: 

نقد ادبی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    177-179
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    870
  • دانلود: 

    682
کلیدواژه: 
چکیده: 

بررسی دقیق پیشینه پژوهش از الزامات کار پژوهشگر است. منتقدی با تلاش بسیار نکته ای را در انتساب اثر به یک مولف کشف و منتشر می کند؛ اما پس از اندک زمانی در می یابد که اگر دایره بررسی هایش را گسترده تر می کرد. پاسخ مساله تحقیقش را می یافت و خود را از جست و جو و تلاش بی نیاز می دید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 870

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 682 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button