مقدمه: پرستاران هرروزه در محیط کار خود با موقعیت های زیادی روبرو می شوند که مستلزم تصمیم گیری اخلاقی می باشد. بنابراین، دانشجویان پرستاری باید در طول دوران تحصیل خود به سطح مناسبی از تکامل اخلاقی برسند. مطالعاتی تاکنون که در رابطه با تکامل اخلاقی دانشجویان پرستاری در ایران انجام شده است محدود است. لذا، هدف این مطالعه تعیین سطح تکامل اخلاقی دانشجویان پرستاری می باشد.مواد و روشها: این مطالعه توصیفی - همبستگی در سال 1389 انجام شد. نمونه پژوهش عبارت بود از 115 دانشجوی پرستاری سال سوم و چهارم دانشگاه علوم پزشکی تبریز که با روش سرشماری انتخاب شدند. جهت تعیین سطح تکامل اخلاقی از پرسشنامه آزمون معمای پرستاری (NDT) استفاده شد. در این پرسشنامه 6 سناریو ارایه می گردد و با توجه به جواب دانشجویان سطح تکامل اخلاقی آنان تعیین می گردد. در این پرسشنامه نمره تفکر اخلاقی پرستاری (NP) که حاصل جمع نمرات سطح پنجم و ششم تکامل اخلاقی کلبرگ است نیز محاسبه می گردد که نمره آن از 18 تا 66 متغیر است. شاخص دیگر نمره ملاحظات بالینی (PC) است که در نظر گرفتن قوانین اداری در تصمیم گیری اخلاقی را مورد بررسی قرار می دهد و نمره آن از 6 تا 36 متغیر است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت.یافته ها: بررسی داده ها نشان داد که 13 دانشجو (11.3%) در سطح تکامل اخلاقی دوم، 8 دانشجو (7درصد) در سطح سوم، 25 دانشجو (21.7%) در سطح چهارم، 55 دانشجو (47.8%) در سطح NP و 14 دانشجو (12.1%) در سطح PC قرار داشتند. همچنین، بررسی نشان داد که میانگین نمرهNP برای دانشجویان 48.9±6.5 و میانگین نمره PC برای آنان 20.0±4.4 بود. بین سطح تکامل اخلاقی دانشجویان با مشخصات آنان ارتباط معنی دار آماری یافت نشد.بحث و نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که اگرچه حدود نصف دانشجویان در سطح NP بودند ولی هنوز تعداد قابل توجهی از آنان در سطوح پایین تکامل اخلاقی قرار داشتند. این امر نشان می دهد که مسوولین آموزش پرستاری باید به امر تربیت اخلاقی دانشجویان پرستاری توجه بیشتری داشته باشند.