مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,318
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

634
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سطح تکامل اخلاقی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز

صفحات

 صفحه شروع 5 | صفحه پایان 14

چکیده

 مقدمه: پرستاران هرروزه در محیط کار خود با موقعیت های زیادی روبرو می شوند که مستلزم تصمیم گیری اخلاقی می باشد. بنابراین, دانشجویان پرستاری باید در طول دوران تحصیل خود به سطح مناسبی از تکامل اخلاقی برسند. مطالعاتی تاکنون که در رابطه با تکامل اخلاقی دانشجویان پرستاری در ایران انجام شده است محدود است. لذا, هدف این مطالعه تعیین سطح تکامل اخلاقی دانشجویان پرستاری می باشد.مواد و روشها: این مطالعه توصیفی - همبستگی در سال 1389 انجام شد. نمونه پژوهش عبارت بود از 115 دانشجوی پرستاری سال سوم و چهارم دانشگاه علوم پزشکی تبریز که با روش سرشماری انتخاب شدند. جهت تعیین سطح تکامل اخلاقی از پرسشنامه آزمون معمای پرستاری (NDT) استفاده شد. در این پرسشنامه 6 سناریو ارایه می گردد و با توجه به جواب دانشجویان سطح تکامل اخلاقی آنان تعیین می گردد. در این پرسشنامه نمره تفکر اخلاقی پرستاری (NP) که حاصل جمع نمرات سطح پنجم و ششم تکامل اخلاقی کلبرگ است نیز محاسبه می گردد که نمره آن از 18 تا 66 متغیر است. شاخص دیگر نمره ملاحظات بالینی (PC) است که در نظر گرفتن قوانین اداری در تصمیم گیری اخلاقی را مورد بررسی قرار می دهد و نمره آن از 6 تا 36 متغیر است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت.یافته ها: بررسی داده ها نشان داد که 13 دانشجو (11.3%) در سطح تکامل اخلاقی دوم, 8 دانشجو (7درصد) در سطح سوم, 25 دانشجو (21.7%) در سطح چهارم, 55 دانشجو (47.8%) در سطح NP و 14 دانشجو (12.1%) در سطح PC قرار داشتند. همچنین, بررسی نشان داد که میانگین نمرهNP  برای دانشجویان 48.9±6.5 و میانگین نمره PC  برای آنان 20.0±4.4 بود. بین سطح تکامل اخلاقی دانشجویان با مشخصات آنان ارتباط معنی دار آماری یافت نشد.بحث و نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که اگرچه حدود نصف دانشجویان در سطح NP بودند ولی هنوز تعداد قابل توجهی از آنان در سطوح پایین تکامل اخلاقی قرار داشتند. این امر نشان می دهد که مسوولین آموزش پرستاری باید به امر تربیت اخلاقی دانشجویان پرستاری توجه بیشتری داشته باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زیرک، محمد، مقدسیان، سیما، عبداله زاده مهلانی، فرحناز، و رحمانی، آزاد. (1389). سطح تکامل اخلاقی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز. مجله پرستاری و مامایی، 5(18)، 5-14. SID. https://sid.ir/paper/166876/fa

    Vancouver: کپی

    زیرک محمد، مقدسیان سیما، عبداله زاده مهلانی فرحناز، رحمانی آزاد. سطح تکامل اخلاقی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز. مجله پرستاری و مامایی[Internet]. 1389؛5(18):5-14. Available from: https://sid.ir/paper/166876/fa

    IEEE: کپی

    محمد زیرک، سیما مقدسیان، فرحناز عبداله زاده مهلانی، و آزاد رحمانی، “سطح تکامل اخلاقی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز،” مجله پرستاری و مامایی، vol. 5، no. 18، pp. 5–14، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/166876/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button