چکیده فارسی:متکلمان اسلامی، تردیدی در تحریف شده بودن تورات و انجیل موجود، روا نداشته اند. از سویی دیگر، اصطلاح تحریف در قرآن به صورت جدی مطرح شده است. مراجعه به عهدین صرف نظر از ناسازگاری های درونی - وجود نمونه های فراوانی از ناسازگاری های مطالب آن با عقل را آشکار می سازد. این رویکرد کلامی، زمینه طرح مفهومی از تحریف را فراهم آورده است که به نظر می رسد کاملا با مفهوم قرآنی آن هماهنگی نداشته باشد. بررسی آیات قرآن نشان می دهد که قرآن کریم، قصد جدی برای ورود به حوزه تحریف عهدین مصطلح، نداشته است و عهدین، به عنوان یک ماهیت نوشتاری خاص، مورد نظر آیات قرآن و روایات نبوده اند. بنابراین اساسا انتظار اینکه آیات قرآن یا روایات به نقد مطالب عهدین بپردازند، انتظاری غیر عالمانه و ناشی از عدم درک صحیح گفتمان فرهنگی حاکم است. مبنای کلامی تحریف بر بررسی متن عهدین و نقد متنی آن و مشاهده انبوه نااستواری های متنی، شکل گرفته است. آنچه که قرآن کریم، در طرح مساله تحریف، به آن تمرکز پیدا کرده است، مساله کتمان حقانیت پیامبرصلی اله علیه و آله و سلم است.
چکیده عربی:لا یوجد ای شک بین علماء المسلمین فی تحریف التوراة والإنجیل المتناول الیوم بین یدی تابعیهما. من ناحیة أخری، قد صرح القرآن بالتحریف فی مواضع عدیدة. بسط النظر فی الکتاب المقدس - بغض النظر عن الصراعات المتنیة - یکشف عن العدید من الأمثلة علی تناقض محتویاته مع العقل السلیم. هذا و قد یبدو ان هذا المنهج الکلامی غیر منسجم تماما مع فکرة القرآن. دراسه الآیات القرآنیة تظهر أنه لم یوجد ایة نیة جادة فی القرآن للاشاره الی تحریف الکتاب المقدس و الکتاب المقدس لیست مقصودة فی القرآن الکریم باعتباره نسخة مکتوبة مضبوطة. أساسا لا یمکن ان نتوقع القرآن أن تدفع نقدا الی الکتاب المقدس بما انها توقعات غیر واقعیة ناشئه عن عدم ادراک الخطاب القرآنی. یعتمد المنهج الکلامی للتحریف علی التشوهات المتنیة فی الکتاب المقدس. اما ان الذی قد رکز القرآن علیها فی مسألة التحریف هو کتمان الحقیقة لرساله النبی الاعظم صلی الله علیه و آله و سلم.