Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

احمدی محمدحسن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    7-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1598
  • دانلود: 

    315
چکیده: 

چکیده فارسی:متکلمان اسلامی، تردیدی در تحریف شده بودن تورات و انجیل موجود، روا نداشته اند. از سویی دیگر، اصطلاح تحریف در قرآن به صورت جدی مطرح شده است. مراجعه به عهدین صرف نظر از ناسازگاری های درونی - وجود نمونه های فراوانی از ناسازگاری های مطالب آن با عقل را آشکار می سازد. این رویکرد کلامی، زمینه طرح مفهومی از تحریف را فراهم آورده است که به نظر می رسد کاملا با مفهوم قرآنی آن هماهنگی نداشته باشد. بررسی آیات قرآن نشان می دهد که قرآن کریم، قصد جدی برای ورود به حوزه تحریف عهدین مصطلح، نداشته است و عهدین، به عنوان یک ماهیت نوشتاری خاص، مورد نظر آیات قرآن و روایات نبوده اند. بنابراین اساسا انتظار اینکه آیات قرآن یا روایات به نقد مطالب عهدین بپردازند، انتظاری غیر عالمانه و ناشی از عدم درک صحیح گفتمان فرهنگی حاکم است. مبنای کلامی تحریف بر بررسی متن عهدین و نقد متنی آن و مشاهده انبوه نااستواری های متنی، شکل گرفته است. آنچه که قرآن کریم، در طرح مساله تحریف، به آن تمرکز پیدا کرده است، مساله کتمان حقانیت پیامبرصلی اله علیه و آله و سلم است.   چکیده عربی:لا یوجد ای شک بین علماء المسلمین فی تحریف التوراة والإنجیل المتناول الیوم بین یدی تابعیهما. من ناحیة أخری، قد صرح القرآن بالتحریف فی مواضع عدیدة. بسط النظر فی الکتاب المقدس - بغض النظر عن الصراعات المتنیة - یکشف عن العدید من الأمثلة علی تناقض محتویاته مع العقل السلیم. هذا و قد یبدو ان هذا المنهج الکلامی غیر منسجم تماما مع فکرة القرآن. دراسه الآیات القرآنیة تظهر أنه لم یوجد ایة نیة جادة فی القرآن للاشاره الی تحریف الکتاب المقدس و الکتاب المقدس لیست مقصودة فی القرآن الکریم باعتباره نسخة مکتوبة مضبوطة. أساسا لا یمکن ان نتوقع القرآن أن تدفع نقدا الی الکتاب المقدس بما انها توقعات غیر واقعیة ناشئه عن عدم ادراک الخطاب القرآنی. یعتمد المنهج الکلامی للتحریف علی التشوهات المتنیة فی الکتاب المقدس. اما ان الذی قد رکز القرآن علیها فی مسألة التحریف هو کتمان الحقیقة لرساله النبی الاعظم صلی الله علیه و آله و سلم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1598

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 315 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حبیبی تبار حسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    23-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1030
  • دانلود: 

    422
چکیده: 

چکیده فارسی:از جمله مباحث بین المذاهبی که فرقه های مختلف اسلامی پیرامون آن دیدگاه های متفاوتی ارادئه داده اند، موضوع رجعت است، از آنجا که سوالات و شبهات چندی در این خصوص مطرح شده و مصادیق مختلفی در این حوزه عنوان گردیده است، موضوع رجعت و اشخاص رجعت کننده اهمیت زیادی پیدا کرده است. مشخص نمودن مرز بین رجعت و واژه های دیگری چون تناسخ و اینکه آیا رجعت با معاد همخوانی و هماهنگی هایی دارد یا خیر؟ سوال اساسی و مهمی است که باید واکاوید و حقیقت آن را روشن ساخت.موضوع اساسی دیگر رجعت کنندگان است، آیا رجعت کنندگان تنها افراد صالح هستند، یا افراد غیرصالح هم امکان رجعت دارند؟ آیا لازم است رجعت کنندگان از دین و مذهب خاصی باشند یا از مذاهب وادیان مختلف هم ممکن است افرادی رجعت کنند وهمچنین اینکه رجعت کنندگان با اسم وعنوان مشخصی باید باشند یا اصل دربرگشت دوباره به دنیا بر اساس رفتار واقعی و اعتقاد درونی است؟.مقاله حاضر با بهره گیری از منابع کتابخانه ای و روش مطالعاتی به بررسی این موضوعات و مسائل پرداخته و به ابهامات و سوالات مهمی در این زمینه پاسخ داده است.   چکیده عربی:بما فی ذلک مناقشات مختلفه بین الطوائف الاسلامیه و بما قدموا حول اختلاف النظریات فی موضوع الرجعه، و من هنا طرحوا اسئله وشبهات شتی فی هذا الخصوص والحالات مختلفه فی هذا المجال، وموضوع الرجعه والاشخاص الراجعون القوا اهتماما کبیرا.تشخیص الحدود بین الرجعه والکلمات الاخری مثل الاستنساخ وایضا هل الرجعه له علاقه واتحاد بالمعاد او لا؟ سؤال اساسی و فی غایة الاهمیه ولا بد وضوح الحقیقه.الموضوع الاساسی الاخر عن الراجعین، هل الراجعین هم اشخاص صالحین او الاشخاص الغیر صالحین ایضا یوجد عندهم صلاحیة الرجوع؟ هل من الازم للراجعین ان یکون لدیهم دین او مذهب خاص اوهل من الممکن ان یکونون الاشخاص الراجعون من مذاهب او ادیان مختلفه؟ او هل یجب للراجعون ان یکون لهم اسم وعنوان معین او الاصل من الرجعه الی الدنیا هو مبنی علی اساس العمل الواقعی او اعتقادات باطنیه؟.المقال الحاضر مستنتج من منابع المکتبات و توجهت طریقة استکشاف الدراسات الی هذه القضایا وردت علی الشکوک والاسئله المهمه فی هذا السیاق.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1030

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 422 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    51-75
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    611
  • دانلود: 

    160
چکیده: 

چکیده فارسی:مساله عقلانیت باورهای دینی در بین اندیشمندان دینی تاریخ پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. ناکارآمدی رویکردهای افراطی در حوزه های ایمان گرایی و عقل گرایی، سبب ظهور نگرش های متعدل تری در تفسیر و توجیه عقلانیت باورها و گزاره های دینی شده است. در این پژوهش ضمن اشاره ای اجمالی به جریان های افراطی عقل گرایی و ایمان گرایی و نمایندگان فکری هر کدام، سایر نگرش های معتدلی که در این زمینه وجود دارد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در پایان نیز به برخی از راه ها یا دلایلی که تبیین کننده پذیرش عقلانیت باورهای دینی است، اشاره خواهد شد.   چکیده عربی:موضوع عقلانیة الإعتقادات الدینیة بین المفکرین الدینیین ترک تاریخا ملیئا بالتقلبات و قد تسبب عدم فعالیة الإتجاهات الرادیکالیة فی المجالات الإیمانیة والعقلانیة، ظهور مواقف أکثر إعتدلا فی تفسیرو تبریر عقلانیة المعتقدات والمصطلحات الدینیة. فی هذه المقالة سوف تکون لنا مراجعة موجزة علی التیارات الرادیکالیة العقلانیة والإیمانیة و ممثلوا الفکریة لهم، علاوة علی سائر المناهج المعتدلة فی هذا المجال. و فی النهایة سنشیر إلی الطرق أو الأدلة التی تبین موافقة عقلانیة المعتقدات الدینیة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 611

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 160 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    77-103
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1109
  • دانلود: 

    550
چکیده: 

چکیده فارسی:معنای لغوی استطاعت قدرت است و به همین معنا در قرآن استعمال شده است. از همان ابتدای نیمه نخست قرن اول هجری از استطاعت سوال می شده و روایتی از حضرت علی (ع) به دست ما رسیده که ایشان به تبیین استطاعت پرداخته اند. در پی گذشت زمان اصطلاح استطاعت کلامی به وجود آمده و طبق گزارش های تاریخی زراره بن اعین از جمله کسانی است که در این مساله دست به تالیف زده است. دو قول اصلی استطاعت مع الفعل و استطاعت قبل از فعل در بین فرق اسلامی طرفدارانی دارد. در درون شیعه نیز هر دو قول طرفدار داشته و دو جریان اصلی را به وجود آورده است. در مکتب حدیثی - کلامی قم، شیخ صدوق طرفدار استطاعت قبل از فعل و ثقه الاسلام کلینی استطاعت مع الفعل را قائل بوده است.   چکیده عربی:معنی الإستطاعة فی اللغة القدرة و قد استعمل فی القرآن بهذا المعنی. یسأل عن الإستطاعة من بدایة النصف الأول من القرن الأول الهجری و فی تراثنا الحدیثیة، روایة عن علی علیه السلام یبین معنی الإستطاعة. بعد مضی الایام صار الإستطاعة اصطلاحا کلامیا و وفاقا للسجلات التاریخیة، زراة بن اعین من المصنفین الذین تألف فی الإستطاعة کتابا. فی هذه المسألة قولان أصلیان، الإستطاعة مع الفعل و الإستطاعة قبل الفعل ولکل منهما اصحإب بین الفرق الاسلامیة. و فی مدرسة قم الحدیثیة و الکلامیة ذهب الصدوق الی الإستطاعة قبل الفعل و ثقة السلام الکلینی الی الإستطاعة مع الفعل.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1109

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 550 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    105-135
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1030
  • دانلود: 

    568
چکیده: 

چکیده فارسی:اسماء و صفات الهی هر یک فصلی از معرفت را به روی جویندگان حقیقت می گشایند. از جمله صفاتی که قرآن و روایات بر آن تاکید و می توان گفت عقل بر آن حکم می کند، صفت اراده است. نوشتار پیش رو به تحلیل داده های نقلی و عقلی در تبیین صفت مشیت و اراده الهی در حوزه شیعه تا پایان مدرسه قم پرداخته است. سعی شده است با چینشی تاریخی تطور سیر دریافت از این مساله در این دوره زمانی نشان داده شود. از این رو نخست بررسی معنای لغوی و قرآنی آن انجام و آنگاه دیدگاه های اهل حدیث، معتزله و اشعری را مرور نموده است و سپس به دیدگاه متکلمین دوره حضور بویژه هشام بن حکم و محدثین کلامی مکتب قم با محوریت و مقایسه سه کتاب محاسن، کافی و توحید پرداخته است و در نگاهی کلان به این مطلب رهنمون شده است که تنظیم مدار صفت اراده در منظومه کلامی با توجه به پرسشهای جدید، تبیین از چیستی اراده و مشیت را دست خوش دگرگونی و تحول و در رفتار محدثین زمینه ساز گزینش و چینش خاص روایات نموده است.   چکیده عربی:تفتح کل من الأسماء والصفات الإلهیة بابا جدیدا فی المعرفة أمام طلاب الحقیقة. صفة الإرادة من جملة الصفات التی قد نص علیها القرآن الکریم والروایات ویمکن القول بأن العقل هو الذی یحکم الإرادة. یتعرض البحث الحاضر إلی تحلیل المعطیات العقلیة والنقلیة فی تعریف صفة المشیئة والإرادة الإلهیة عند الشیعة حتی نهایة أیام مدرسة قم. ویحاول البحث عبر ترتیب تأریخی، تبیین مراحل تطور هذه المسئلة فی الفترة الزمنیة تلک. وعلیه تطرق البحث أولا إلی دراسة المعنی اللغوی والقرآنی لهتین الصفتین ثم استعرض آراء أهل الحدیث والمعتزلة والأشاعرة حولهما و بعد ذلک تطرق إلی آراء متکلمی فترة حضور الأئمة (علیهم السلام) (ما قبل الغیبة الکبری) خصوصا هشام ابن الحکم والمحدثین المتکلمین من مدرسة قم من خلال ثلاثة کتب هی محاسن البرقی والکافی للکلینی وتوحید الصدوق والمقایسة بینها. فتوصل البحث خلال رؤیة شاملة إلی أن تعریف صفة الإرادة ضمن المنظومة الکلامیة عبر طرح التساؤولات الجدیدة، قد أدی إلی تغییر الرؤیة حول حقیقة الإرادة والمشیئة ومهد الأرضیة لاعتماد طریقة خاصة فی انتقاء وتبویب الأحادیث من قبل المحدثین.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1030

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 568 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    137-160
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    826
  • دانلود: 

    160
چکیده: 

چکیده فارسی:بحث «بداء» یکی از مباحث کلامی و فلسفی است که خاستگاه آن قرآن و سنت است. علمای شیعه بیش از دیگر فرق اسلامی به آن پرداخته اند و با تعریفی روشن و روشی منطقی و با الهام از مستندات نقلی (قرآن و سنت) و ادله عقلی ابعاد گوناگون آن را تبیین نموده اند. به همین رو «بداء» را از مختصات شیعه امامیه بر شمرده اند.از دیرباز بحث »بداء» بدلیل تاثیر آن بر حوزه معارف دینی (علم الهی، تقدیرات، و اختیار انسان) و غامض بودن فهم آن محل چالش و ایجاد پرسش ها و شبهاتی از سوی مخالفین آن بوده است.در عصر حاضر، آقای ناصر قفاری در کتاب «اصول مذهب الشیعه عرض و نقد» شبهاتی را در مساله «بداء» ایجاد نموده است، و ما در این مقاله به روش گذشتگان نیک خود، و به دور از تعصبات غیر منطقی و در فضایی علمی و معقول به تییین «بداء» در مکتب تشیع پرداخته و پاسخی مناسب به شبهات و توهمات وی خواهیم داد و از اعتقادات حقه شیعه دفاع خواهیم کرد.در این تحقیق ما نیز، بر اساس ترتیب مطالب کتاب یاد شده، مهم ترین شبهات آن را در پنج محور برشمرده ایم،1. عدم ذکر «بداء» در قرآن و سنت پیامبر (ص). 2. «بداء» مستلزم جهل در علم الهی. 3. «بداء» تفکری اسلامی یا پدیده ای غیر اسلامی. 4. ادعای علم غیب برای امامان (ع)..5  «بداء» در جانشینی امامان شیعه.   چکیده عربی:یعد مبحث «البداء» من المباحث الکلامیة والفلسفیة التی لها منطلقات فی القرآن الکریم والسنة الشریفة. قام علماء الشیعة - أکثر من الدیانات الأخری وسائر الفرق الإسلامیة - بإثباته مستلهمین من المستندات النقلیة (القرآن الکریم والسنة) والأدلة العقلیة و قدموا تعریفا واضحا بمنهج منطقی وبینوا أبعاد «البداء» المختلفة. ولذلک، الاعتقاد بالبداء یختص بالشیعة الإمامیة.کان مبحث «البداء» منذ القدم بسبب تأثیره علی المعارف (العلم الإلهی والتقدیرات واختیار الإنسان) و صعوبة فهمه، مثیرا للتحدی والأسئلة ویورد المنکرون إشکالات علیه.و قد طرح فی عصرنا هذا، ناصر القفاری شبهات حول مسألة «البداء» فی کتابه«أصول مذهب الشیعة عرض ونقد». فحاولنا فی هذا المقال أن نرد علی هذه الشبهات والتوهمات بعیدین عن التعصبات ومتبعین منهج القدماء المحمود بأسلوب علمی ومنطقی وباتجاه شیعی، لکی ندافع عن الاعتقادات الحقة لدی الشیعة الإمامیة.لقد تطرقنا - علی أساس المباحث المذکورة فی الکتاب - إلی أهم الشبهات المطروحة فی خمسة محاور کالتالی: عدم ذکر «البداء» فی القرآن الکریم و سنة الرسول الأعظم (ص)، یستلزم «البداء»، جهل الله، «البداء» فکرة إسلامیة أو ظاهرة غیر إسلامیة، ادعاء علم الأئمة (ع) بالغیب، «البداء» فی خلفاء الأئمة الأطهار.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 826

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 160 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    161-174
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1107
  • دانلود: 

    563
چکیده: 

چکیده فارسی:قاعده لطف یکی از قواعد کلامی است که مورد توجه متکلمان مسلمان واقع شده است و آنان در حل و فصل برخی از مسائل کلامی از این قاعده سود جسته اند. در حوزه مطالعات کلامی در میان متکلمان شیعی، می توان دو رهیافت از این قاعده را مشاهده کرد. برخی از متکلمان قلمرو آن را در امر تکوین و تشریع دانسته و از آن در تثبیت و تبیین مسائل مهم کلامی مانند، ضرورت بعثت، وجوب تکلیف ابتدائی، ضرورت عصمت در نبی و امام (ع)، ضرورت امامت، توجیه آلام... استفاده نمودند. بعضی دیگر، این قاعده را از منظر خاص مورد توجه قرار داده و آن را از متعلقات تکلیف دانسته اند. این پژوهش ابتداء به رویکردهای متکلمان شیعی درباره قاعده می پردازد و به دنبال آن، این مساله در اندیشه های کلامی سیدمرتضی از متکلمین سده چهارم و پنجم هجری قمری مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. در این پژوهش معلوم شده است، لطف در منظر سیدمرتضی، یک نوع امداد و مداخله الهی در حوزه تکلیف است که به قصد تشویق به اطاعت و دوری از معصیت صورت می گیرد که این عنایت الهی از یک سو با اصل آزادی انسان منافات نداشته و از سوی دیگر از جنس افعال تکوینی است که بعد از ثبوت تکلیف در حق بنده ارزانی می شود. این مهم ترین یافته پژوهش است.   چکیده عربی:احد قواعد الکلامیة التی اهتم بها المتکلمون المسلمون هی قاعدة اللطف وقد یستفاد منها فی حل بعض المسائل الکلامیة. یشاهد النهجان من هذه القاعده بین المتکلمین الشیعی. بعض المتکلمین یعتقدون ان اقلیمها یعم عالم التکوین والتشریع ویستخدمونها فی القضایا الهامه مثل، وجوب البعثه، وجوب التکلیف الابتدائی، ضرورة العصمة فی النبی و الامام (ع)، وجوب الامام (ع) و، تبریرالآلام.... یرکزون بعض الآخر علی جوانب محددة وجعلها من متعلقات التکلیف فقط. هذه التحقیق توضح أولا النهج المتبع من قبل متکلمین الشیعی عن القاعده وتلیها الفکر الکلامی الذی علیه سیدمرتضی من المتکلمین من القرنین الرابع والخامس الهجری القمری. واهم معطیات هذا البحث هوان اللطف من وجهة نظر سیدمرتضی هو نوع من دخالة الإلهی و امداده فی مجال التکلیف التی تهدف بعثه الی الامتثال وتجنب الخطیئة وان عنایة اللهی من ناحیه لا تتعارض حریه الانسان ومن ناحیه الاخری هی من افعال تکوینی التی یعطی فی حق عباده.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1107

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 563 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0