مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,031
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

602
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: اندیشه مشیت و اراده الهی و تبیین مدرسه قم از آن (عنوان عربی: ظریة المشیئة والإرادة الإلهیة و تعریف مدرسة قم لها)

صفحات

 صفحه شروع 105 | صفحه پایان 135

کلیدواژه

ذات (کلیدواژه عربی: المشیئةQ2
الذات)Q2

چکیده

 چکیده فارسی:اسماء و صفات الهی هر یک فصلی از معرفت را به روی جویندگان حقیقت می گشایند. از جمله صفاتی که قرآن و روایات بر آن تاکید و می توان گفت عقل بر آن حکم می کند, صفت اراده است. نوشتار پیش رو به تحلیل داده های نقلی و عقلی در تبیین صفت مشیت و اراده الهی در حوزه شیعه تا پایان مدرسه قم پرداخته است. سعی شده است با چینشی تاریخی تطور سیر دریافت از این مساله در این دوره زمانی نشان داده شود. از این رو نخست بررسی معنای لغوی و قرآنی آن انجام و آنگاه دیدگاه های اهل حدیث, معتزله و اشعری را مرور نموده است و سپس به دیدگاه متکلمین دوره حضور بویژه هشام بن حکم و محدثین کلامی مکتب قم با محوریت و مقایسه سه کتاب محاسن, کافی و توحید پرداخته است و در نگاهی کلان به این مطلب رهنمون شده است که تنظیم مدار صفت اراده در منظومه کلامی با توجه به پرسشهای جدید, تبیین از چیستی اراده و مشیت را دست خوش دگرگونی و تحول و در رفتار محدثین زمینه ساز گزینش و چینش خاص روایات نموده است.   چکیده عربی:تفتح کل من الأسماء والصفات الإلهیة بابا جدیدا فی المعرفة أمام طلاب الحقیقة. صفة الإرادة من جملة الصفات التی قد نص علیها القرآن الکریم والروایات ویمکن القول بأن العقل هو الذی یحکم الإرادة. یتعرض البحث الحاضر إلی تحلیل المعطیات العقلیة والنقلیة فی تعریف صفة المشیئة والإرادة الإلهیة عند الشیعة حتی نهایة أیام مدرسة قم. ویحاول البحث عبر ترتیب تأریخی, تبیین مراحل تطور هذه المسئلة فی الفترة الزمنیة تلک. وعلیه تطرق البحث أولا إلی دراسة المعنی اللغوی والقرآنی لهتین الصفتین ثم استعرض آراء أهل الحدیث والمعتزلة والأشاعرة حولهما و بعد ذلک تطرق إلی آراء متکلمی فترة حضور الأئمة (علیهم السلام) (ما قبل الغیبة الکبری) خصوصا هشام ابن الحکم والمحدثین المتکلمین من مدرسة قم من خلال ثلاثة کتب هی محاسن البرقی والکافی للکلینی وتوحید الصدوق والمقایسة بینها. فتوصل البحث خلال رؤیة شاملة إلی أن تعریف صفة الإرادة ضمن المنظومة الکلامیة عبر طرح التساؤولات الجدیدة, قد أدی إلی تغییر الرؤیة حول حقیقة الإرادة والمشیئة ومهد الأرضیة لاعتماد طریقة خاصة فی انتقاء وتبویب الأحادیث من قبل المحدثین.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شاکر، محمدتقی، و موسوی، سیدمحمود. (1392). عنوان فارسی: اندیشه مشیت و اراده الهی و تبیین مدرسه قم از آن (عنوان عربی: ظریة المشیئة والإرادة الإلهیة و تعریف مدرسة قم لها). پژوهش های اعتقادی کلامی (علوم اسلامی)، 3(11)، 105-135. SID. https://sid.ir/paper/167589/fa

    Vancouver: کپی

    شاکر محمدتقی، موسوی سیدمحمود. عنوان فارسی: اندیشه مشیت و اراده الهی و تبیین مدرسه قم از آن (عنوان عربی: ظریة المشیئة والإرادة الإلهیة و تعریف مدرسة قم لها). پژوهش های اعتقادی کلامی (علوم اسلامی)[Internet]. 1392؛3(11):105-135. Available from: https://sid.ir/paper/167589/fa

    IEEE: کپی

    محمدتقی شاکر، و سیدمحمود موسوی، “عنوان فارسی: اندیشه مشیت و اراده الهی و تبیین مدرسه قم از آن (عنوان عربی: ظریة المشیئة والإرادة الإلهیة و تعریف مدرسة قم لها)،” پژوهش های اعتقادی کلامی (علوم اسلامی)، vol. 3، no. 11، pp. 105–135، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/167589/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا