چکیده فارسی:عرفا اعتقاد دارند برای رسیدن به قله رفیع معرفت باید منازل و مسالکی را طی نمایند و سلوک طریق عرفان با مقیم شدن در مقامات آغاز می گردد. طی کردن این منازل و مقامات عرفانی قدرت اختیار انسان را نشان می دهد و حاصل نوعی بیداری است.حافظ روش رندانه منحصر به فردی دارد. او به توبه، زهد و ورع نگاهی خاص دارد و دیگر مقامات عرفانی چون صبر، فقر، توکل و رضا را با تکریم می پذیرد. این تحقیق کتابخانه ای بر آن است تا نگاه متفاوت او را به برخی از این مقامات واضح تر بیان نماید، و همچنین با استفاده از داده های مطالعاتی و برداشت های استدلالی به روش توصیفی- تحلیلی به ابهامات و سوالات چندی در این زمینه پاسخگو باشد.
چکیده عربی:الصوفیون نعتقد انه من اجل تحقیق ذروۀ النیبله من الحکمۀ لتمریر منازلهم و مسالک و سلوک السلطات فی التصوف یبدأ. خلال المنازل و القوۀ الغامضۀ من ید الانسان تظهر النتیجۀ هو نوع من الصحوۀ. طرقه غیر شریف فریدۀ من نوعها لالتوبۀ و الزهد و التقوی و قال انه یری السخریۀ و النقد لکن مسؤولین آخرین مثل الصبر و الفقر و الثقۀ و الارتیاح مع تقدیس باطنی یقبل. هذه المکتبه البحوث سوف تبدو مختلفۀ له لشرح بعض من اکثر وضوحا.