مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

969
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

585
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: واکاوی مناسبات علم و دین در نگاه هانس کونگ (عنوان عربی: تحلیل علاقة العلم بالدین من منظار هانس کونح)

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 49

کلیدواژه

تعارض (کلیدواژه عربی: هانس کونجQ2
التوافق)Q2

چکیده

 چکیده فارسی:نوشتار حاضر در پی آن است که ضمن بررسی اثر یکی از صاحب نظران مطرح در این حوزه, با رویکرد توصیفی تحلیلی, به بررسی مناسبات علم و دین از منظرهانس کونگ به عنوان یکی از نظریه پردازان معاصر, بپردازد. به نظر می رسد که هانس کونگ ضمن آنکه خود یک مسیحی معتقد به شمار می رود ودلبستگی او همواره به سمت تلاش در بهینه سازی رابطه میان علم و دین بوده است که مهمترین آرا ء اوبصورت پراکنده و نوشته هایش بیان گردیده است. کونگ به فراخور ممکن, در این مبحث ورود نموده است.هرگاه فرضیه ای در علوم مختلف مطرح می گردد و پس از مدتی فرضیه های تازه تری آن را کنار می زنند و یا بعضا به صورت قانون مقبولیت عام پیدا می کنند در حالی که ادیان همه برای اجرای دستورهای یک منبع متعالی قیام کرده اند و حال که علم را پیامبری نیست پس هر لحظه بشر در انتظار فرضیه و نظریه تازه ای است, در واقع با ابزار علم امروزی دین منطقا قابل نفی نیست. چنانکه از کلام وی نیز چنین استنباط می گردد. بر این اساس, این نوشتاربرآن است تا با ارائه کلیتی از مباحث مطروحه در این حوزه چگونگی رابطه این دو مقوله مهم را از نگاه این فیلسوف بویژه در برخی حوزه های کاربردی مانند آغاز جهان, خلقت و غیره بررسی نماید. کونگ را میتوان یکی از حامیان نظریه سازگاری بلکه همکاری و تعاضد قلمداد کرد. چکیده عربی:إن مع ملاحظة تطور الأبحاث وتوسعها الناتج عن توسع العلماء فی هذا المجال, وما طرحت من اسئلة لهم وللمستفیدین من هذین المصدرین, یعتبر التعرض لهذه الأسئلة من ضروریات عصرنا الحاظر.إن بحثنا فی هذه المقالة إضافة الی بحث احدی آثار المنظرین فی هذا المجال, یتمحور بمنهج وصفی تحلیلی حول تحلیل علاقة العلم بالدین من منظار احد المنظرن المعاصرن وهو: هانس گوتک. وکما یبدو من اعتقاد هانس کونج بالمسیحیة فإنه کان فی صدد توطید العلاقة بین العلم والدین, حیث یتبین ذلک من خلال أهم آراه فی کتبه. متطرقا الی أنه کلما طرحت فرضیة فی علم من العلوم تطرح فرضیة مستجدة أقوی مناقضة لها رافعة لموضوعها, لکن الأدیان السماویة نابعة من مصدر متحد متعال, وبما أن لا مصدر تشریع للعلم فلا ضیر من توقع تجدد الفرضیات العلمیة فی کل آن, وعلیه فلا منافاة منطقیة بین العلم الحاظر والدین.وعلی هذا الأساس فإن هذه المقالة فی صدد بیان کلی للأراء المطروحة فی هذا المجال, وکیفیة علاقة هذین المقولتین من منظار هذا الفیلسوف, مع التأکید علی أهم المجالات التطبیقیة کحدوث العالم, والخلقة, وغیرها. کما یعد هانس کونج من احد المدافعین عن نظریة التوافق والتجانس, بل التعاون والتعاضد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضانیا، حمید. (1394). عنوان فارسی: واکاوی مناسبات علم و دین در نگاه هانس کونگ (عنوان عربی: تحلیل علاقة العلم بالدین من منظار هانس کونح). پژوهش های اعتقادی کلامی (علوم اسلامی)، 5(17)، 29-49. SID. https://sid.ir/paper/167677/fa

    Vancouver: کپی

    رضانیا حمید. عنوان فارسی: واکاوی مناسبات علم و دین در نگاه هانس کونگ (عنوان عربی: تحلیل علاقة العلم بالدین من منظار هانس کونح). پژوهش های اعتقادی کلامی (علوم اسلامی)[Internet]. 1394؛5(17):29-49. Available from: https://sid.ir/paper/167677/fa

    IEEE: کپی

    حمید رضانیا، “عنوان فارسی: واکاوی مناسبات علم و دین در نگاه هانس کونگ (عنوان عربی: تحلیل علاقة العلم بالدین من منظار هانس کونح)،” پژوهش های اعتقادی کلامی (علوم اسلامی)، vol. 5، no. 17، pp. 29–49، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/167677/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button