سازماندهی تولید و ایجاد ارزش افزوده یکی از چالش های کلیدی شرکتها در فضای رقابتی می باشد. این مقاله در صدد است تا ضمن بررسی راهکارهای مدیریت زنجیره ارزش افزوده در سازمانهای تولیدی، استراتژیهای شرکتها را در مدیریت زنجیره با توسعه کاربردهای تکنولوژی اطلاعات و تقسیم کار تولیدی در کشورهای در حال توسعه مدلسازی نماید. چارچوب ارائه شده به تصمیم گیران این تحلیل را ارائه می کند که در تجربه جهانی چه بخشی از فعالیتها برون سپاری می شود. نقش صنعت و اندازه شرکتها در تعیین استراتژی موثر سازمانها برای تولید بدون کارخانه بخشی از ماهیت فضای رقابتی صنعت مورد مطالعه است. چارچوب ارائه شده در این مقاله نقش شرکتهای مادر و شرکتهای کوچک و متوسط را بر حسب نوع استراتژی صنعتی تشریح نموده و الگوی هم سویی و ارتباط در جهت ایجاد جایگاه رقابتی شبکه تولید بدون کارخانه را ارائه می کند. بر اساس الگوی پیشنهادی به منظور تحقق استراتژی تنوع، کیفیت و تنوع در حالت هزینه رقابتی، همکاری با شرکت های چابک توصیه می شود و برای تحقق کیفیت و تنوع با هزینه رقابتی همکاری با شرکت های دارای ویژگی هزینه پیشنهاد می شود.