Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    49
  • صفحات: 

    67-77
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1830
  • دانلود: 

    1485
چکیده: 

توانایی تشخیص و طبقه بندی محرک های شنیداری و ردگیری الگوهای معنی دار آنها و تشخیص تفاوت بین اصوات در زبان محاوره ای به تقویت ادراک شنیداری بستگی دارد. به نظر می رسد کودکان مبتلا به بیش فعالی / نقص توجه، به دلیل نقص در فرایندهای حسی (شنیداری و دیداری) و دامنه محدود توجه درزمینه های تحصیلی، شناختی به ویژه عملکردهای اجرایی، اجتماعی، رفتاری و هیجانی با مشکلات عدیده ای مواجه اند. هدف این پژوهش مقایسه شاخصهای عملکرد دیداری و شنیداری در بین سه گروه اختلال بیش فعالی، نقص توجه، بیش فعالی-نقص توجه بود. برای این منظور طی یک پژوهش علی مقایسه ای، 69 دانش آموز با تشخیص اختلال بیش فعالی/ نقص توجه به شیوه ی نمونه گیری دردسترس انتخاب و از نظر عملکرد پیوسته دیداری-شنیداری مورد آزمون قرار گرفتند. این بررسی، آزمودنی ها را در سه گروه اختلال بیش فعالی (9 نفر)، نقص توجه (30 نفر)، اختلال توام بیش فعالی-نقص توجه (30نفر) قرار داد. نتایج حاصل از تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که شاخصهای عملکرد شنیداری و دیداری در دانشآموزان مبتلا به بیش فعالی، نقص توجه، بیش فعالی-نقص توجه دارای تفاوت معناداری است و عملکرد شنیداری و دیداری گروه بیش فعالی بهتر از گروه های نقص توجه و بیش فعال نقص توجه است. این پژوهش از وجود نقصهایی در آزمونهای مرتبط دیداری و شنیداری افراد مبتلا به ADHD حمایت می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1830

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1485 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    49
  • صفحات: 

    7-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2439
  • دانلود: 

    1526
چکیده: 

تظاهر اصلی اختلال شخصیت وسواسی جبری، اشتغال ذهنی با نظم و ترتیب، کمال طلبی و کنترل ذهنی بین فردی است که به بهای از دست دادن انعطاف پذیری، سعه ی صدر و کارایی بین فردی تمام می شود. علی رغم این که در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، ویراست پنجم، دو اختلال شخصیت وسواسی جبری و اختلال وسواسی جبری در دو طبقه مجزا طبقه بندی شده اند، برخی محققان معتقدند رویکردهای پیوستاری، مفهوم پردازی دقیق تری از دو اختلال دارند. هدف از مطالعه حاضر بررسی رابطه اختصاصی بین اختلال وسواسی جبری و اختلال شخصیت وسواسی جبری بر اساس زیرگروه های اختلال وسواسی جبری بود. برای این منظور، طی یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی، ابتدا 400 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه های تهران از نظر وسواس و علایم شخصیت وسواسی جبری مورد آزمون قرار گرفتند. در مرحله ی دوم، 57 نفر فرد مبتلا به اختلال وسواس اجباری به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد، فقط بین زیرگروه «وسواس تردید» مقیاس اختلال وسواسی جبری و اختلال شخصیت وسواسی جبری در سطح رابطه ی معنادار وجود دارد. نتایج حاکی از عدم ارتباط اختصاصی بین اختلال شخصیت وسواسی جبری و اختلال وسواسی جبری است. هر چند تلویحات تحقیقاتی و نظری زیادی در مورد رابطه میان دو اختلال وجود دارد که نیازمند توجه ویژه ای است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2439

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1526 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    49
  • صفحات: 

    17-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1172
  • دانلود: 

    770
چکیده: 

تحلیل رویا فنی است که از دیرباز و از روزگاران کهن همواره در باورها و اعتقادات مردم جایگاه بسیار ویژه ای داشته است. رویا با فرآیندی درونی در تلاش است تا به سمت التیام تنش ها و آسیب های روانی پیش رود. در حال حاضر تفسیر رویا یکی از روش های درمانی روان پویایی به حساب می آید. هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش تحلیل رویا (مبتنی بر نظریه های تلفیقی رویا پژوهی) بر استرس ادراک شده و توانایی حل مساله ی زنان بود. جامعه آماری شامل دانشجویان زن رشته روان شناسی واحد رودهن بود که در فاصله سنی 30 تا 45 سال قرار داشتند. از این جامعه60 نفر به صورت نمونه ی در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل کاربندی شدند. آزمودنی ها قبل و بعد از انجام مداخله، از نظر استرس ادراک شده و مهارتهای حل مساله مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایش در 5 جلسه ی 3 ساعته برنامه ی آموزش تحلیل رویا (مبتنی بر نظریه های تلفیقی رویا پژوهی) را دریافت کردند. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که آموزش مهارتهای تحلیل رویا مبتنی بر نظریه های تلفیقی رویا پژوهی برمیزان استرس ادراک شده در زنان موثر است اما در توانایی حل مساله گروهها تاثیر معناداری ایجاد نکرده است. به نظر می رسد آگاهی از معانی رویاها و افزایش دانش و توجه اشخاص به فضای حاکم بر خواب ها، می تواند در کاهش استرس ادراک شده موثر باشد. این پژوهش از نقش تحلیل رویا در کاهش ادراک استرس مراجعان حمایت می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1172

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 770 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    49
  • صفحات: 

    27-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1660
  • دانلود: 

    1095
چکیده: 

اختلالات طیف دوقطبی، بین اختلالات افسردگی و اختلالات روان پریشی قرار داده شده است. افسردگی دوقطبی به میزان بیشتری با برخی علایم همچون افسردگی غیرمعمول؛ کندی روانی-حرکتی؛ بی قراری حرکتی همراه است. هدف پژوهش حاضر مقایسه ی کارکردهای شناختی بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی نوع I و افراد عادی بود. برای این منظور طی یک پژوهش پس رویدادی، 50 بیمار زن مبتلا به اختلال دوقطبی نوع I، از میان بیماران بستری در بیمارستان رازی تبریز، پس از رسیدن به سطح باثبات و کاهش علایم مرضی، به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و بر اساس جنسیت، سن و هوش با 50 نفرفرد عادی همتا شدند. هر دو گروه با استفاده از آزمون هوشی ریون بزرگ سال، آزمون استروپ ساده، آزمون حافظه بالینی وکسلر، آزمون کارت های ویسکانسین و آزمون برج هانوی مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که اختلاف آماری معنادار بین کارکردهای شناختی بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی نوع I و افراد عادی در حیطه های کارکرد توجه، حافظه (شامل اطلاعات شخصی، جهت یابی، کنترل ذهنی، حافظه اعداد، حافظه بینایی و یادآوری کلمات دوتایی)، انعطاف پذیری شناختی و مهارت حل مساله وجود داشت. به نظر می رسد چون بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی نوع I کارکرد شناختی ضعیف تری نسبت به افراد عادی دارند، نیاز بیشتری به حمایت های توان بخشی دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1660

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1095 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    49
  • صفحات: 

    37-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    751
  • دانلود: 

    728
چکیده: 

اختلالات اسکیزوفرنیا و دوقطبی با اختلال در عملکردهای شناختی همراهند و پروفایل شناختی این دو اختلال به هم شبیه است. با این حال، نقایص شناختی در این بیماران ممکن است مسیر های متفاوتی را دنبال کنند. هدف پژوهش حاضر، بررسی و مقایسه سرعت شناختی و زمان واکنش و تصمیم گیری در بیماران اسکیزوفرنیا و دوقطبی بود. برای این منظور طی یک پژوهش مقایسه ای، چهل بیمار مبتلا به اختلال اسکیزوفرنیا، 40 بیمار مبتلا به اختلال دوقطبی و 40 نفر از افراد سالم به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و از نظر علایم مثبت و منفی اسکیزوفرنیا، مانیا، افسردگی، ایفای نقش، زمان واکنش، و هوش عمومی مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج آزمون توکی نشان داد که سرعت شناختی و زمان واکنش واکنش و تصمیم گیری در اختلال اسکیزوفرنیا پایین تر از اختلال دوقطبی و افراد سالم است، همچنین معلوم شد که سرعت شناختی و زمان واکنش و تصمیم گیری در هر دو اختلال اسکیزوفرنیا و دوقطبی به شکل معناداری پایین تر از افراد سالم است. این پژوهش نشان داد که عملکردهای شناختی در اختلالات اسکیزوفرنیا و اختلال دوقطبی تخریب شده اند و این بیماران در سرعت شناختی و زمان واکنش و تصمیم گیری عملکرد ضعیف تری نسبت به افراد سالم نشان می دهند. یافته ها نشان داد که، سرعت شناختی و زمان واکنش واکنش و تصمیم گیری در بیماران دوقطبی ضعیف تر از بیماران اسکیزوفرنیا است. به نظر می رسد بررسی عملکردهای شناختی مانند سرعت شناختی و زمان واکنش و تصمیم گیری در بیماران اسکیزوفرنیا و دوقطبی می تواند به فهم آسیب شناسی این اختلالات کمک کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 751

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 728 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    49
  • صفحات: 

    47-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    944
  • دانلود: 

    842
چکیده: 

در رویکرد ترکیبی روان درمانی با دارو درمانی، اثرات روان درمانی توسط داروها تقویت می شود. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی درمان فعال سازی رفتاری با داروی پاروکستین بر نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی، افسردگی، ترس از ارزیابی منفی و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بود. برای این منظور، طی یک پژوهش نیمه تجربی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری، 24 نفر از مراجعان مراکز خدمات روان شناسی و روانپزشکی با تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی در سطح شهر مشهد، به شیوه نمونه در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل کاربندی شدند. گروه ها قبل، بعد از مداخله و 3 ماه بعد از پس آزمون از نظر اضطراب اجتماعی، افسردگی، کیفیت زندگی و پیامدهای رویدادهای منفی اجتماعی مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر، نشان داد که درمان ترکیبی فعال سازی رفتاری با داروی پاروکستین در نمرات ترس، اجتناب، ناراحتی فیزیولوژیک، افسردگی، روان شناختی، روابط اجتماعی، ترس از ارزیابی منفی خود و دیگران در پس آزمون و پیگیری تفاوت معنادار ایجاد کرده است. این تغییر معنادار در متغیر سلامت جسمانی فقط در پس آزمون مشاهده شد. به نظر می رسد رویکرد ترکیبی روان درمانی با دارو درمانی بر نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی، افسردگی، ترس از ارزیابی منفی موثر است و از این شیوه می توان در مداخلات بالینی با بیماران مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 944

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 842 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    49
  • صفحات: 

    57-66
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1562
  • دانلود: 

    904
چکیده: 

پریشانی روانی نوعی برای توصیف دوره ای کوتاه مدت اما حاد از یک آشفتگی خاص روانی به کار می رود که ابتدا با مشخصه های افسردگی یا اضطراب تظاهر می کند. پریشانی روانی می تواند نوعی نابهنجاری تلقی شود که مسوول تفکر و رفتار ناسازگارانه بوده و نیازمند مداخله ی تخصصی است. در این شرایط شور و شوق زندگی کاهش یافته، احساس دلشکستگی و ناامیدی به حاکمیتی غالب تبدیل می شود. هدف این پژوهش مقایسه ی نشانگان جسمانی سازی در افراد با پریشانی روانی بالا و پایین بود. برای این منظور طی یک پژوهش مقطعی، هزار نفر از والدین دانشجویان واحد رودهن انتخاب و از نظر پریشانی و نشانگان جسمانی سازی مرد ارزیابی قرار گرفتند. سپس 28 درصد بالاترین و پایین ترین نمرات پریشانی مجزا و به عنوان گروه با پریشانی بالا و پایین از نظر مولفه های جسمانی سازی مورد مقایسه قرار کرفتند. نتایج تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که دو گروه در جسمانی سازی و مولفه های آن (درد بدنی؛ درد کمر؛ درد در دستها و بازوها؛ سردرد؛ درد سینه، گیجی؛ از حال رفتن؛ طپش قلب؛ نفس نفس زدن؛ درد یا مشکل در حین رابطه ی جنسی؛ یبوست، اسهال، روده شل؛ تهوع، نفخ، سوهاضمه؛ خستگی و انژی کم؛ مشکلات خواب) تفاوت معناداری با یکدیگر نشان می دهند. یافته ها از با لا بودن پریشانی در افراد مبتلا به مشکلات رواتنی حمایت می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1562

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 904 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2018
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    49
  • صفحات: 

    67-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    199
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The ability to recognize and categorize audio stimuli and track their meaningful patterns and recognition of the difference between sounds in a colloquial language depends on the enhancement of auditory perception. It seems that children with hyperactivity / attention deficit disorder face several difficulties due to lack of sensory processes (audio and visual) and limited scope of attention in educational, cognitive, and cognitive fields, especially executive, social, behavioral and emotional functions. The purpose of this study is to make a comparison between visual and auditory performance indexes among the three groups of hyperactivity disorder, attention deficit disorder and attention deficit/ hyperactivity disorder. To achieve this, in a causal-comparative study, 69 students with the diagnosis of hyperactivity/attention deficit disorder were selected according to the Convenience sampling method and tested for visual-auditory continuous performance. The study grouped the subjects under three headings of hyperactivity disorder (9 people), attention deficit (30), hyperactivity / attention deficit disorder (30 people). The results of one-way analysis of variance showed that auditory and visual performance indexes in students with hyperactivity, attention deficit, hyperactivity-attention deficiency have a significant difference and the auditory and visual performance of the hyperactivity group is better than the attention deficit and hyperactivity / attention deficit group. This research supports deficiencies in visual and auditory related tests of people with ADHD.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 199

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    49
  • صفحات: 

    77-85
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1274
  • دانلود: 

    1257
چکیده: 

اختلال بیش فعالی و نقص توجه یکی از شناخته شده ترین اختلالاتی است که در کودکان تشخیص داده می شود. به طوریکه این اختلال شایع ترین اختلال روانی تشخیص داده شده در کودکان به شمار می آید. درصورتیکه این اختلال مورد درمان قرار نگیرد مشکلات قابل توجهی برای فرد در دوران کودکی و بزرگسالی ایجاد می کند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر برنامه بازی درمانی اکوسیستمیک بر کاهش نشانه های اختلال نقص توجه-بیش فعالی کودکان انجام شد. برای این منظور طی یک پژوهش از نوع تک آزمودنی و به شیوه ی خط پایه، از جامعه ی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعالی در شهر تهران، 6 کودک 7 تا 10 ساله که دارای نشانه های نقص توجه-بیش فعالی بودند با شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب و در ابتدا و انتهای مداخله و سه ماه بعد از اتمام آخرین جلسه ی مداخله، با سیاهه رفتاری کودک مورد ارزیابی قرار گرفتند. شرکت کنندگان به مدت 10 جلسه برنامه ی بازی درمانی اکوسیستمیک را دریافت کردند. تحلیل درون موقعیتی و بین موقعیتی نشان داد بازی درمانی اکوسیستمیک در کاهش نشانه های بیش فعالی و نقص توجه موثر است. مطابق با نتایج پژوهش بازی درمانی اکوسیستمیک می تواند به عنوان مداخله ای مناسب در کاهش نشانه های اختلال بیش فعالی و نقص توجه بکار رود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1274

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1257 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button