گردشگری پدیده ای است که از گذشته های دور موردتوجه جوامع انسانی بوده و برحسب نیازهای متفاوت اجتماعی و اقتصادی به پویایی خود ادامه داده است و رشد این صنعت در هر کشور نیازمند راهبرد مناسب و برنامه ریزی مدیریتی موثر است. این پژوهش باهدف تدوین برنامه راهبردی طبیعت گردی در دریاچه سدر دز در سال 1392-1393 صورت پذیرفت. بدین منظور در نخستین گام به شناسایی عوامل داخلی (نقاط ضعف و قوت) و عوامل خارجی (فرصت ها و تهدیدات) پرداخته شد. سپس عوامل داخلی و خارجی در قالب جداول ارزیابی عوامل داخلی (IFE) و ارزیابی عوامل خارجی (EFE) نمره دهی و وزن دهی شدند. جهت وزن دهی عوامل داخلی و خارجی از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و نرم افزار Super decision استفاده گردید. ماتریس IFE با امتیاز 2.793 بیانگر این بود که توسعه اکوتوریسم دریاچه سد دز دارای نقاط قوت بیشتری نسبت به ضعف های موجود و EFE با کسب امتیاز 2.582 بیانگر وجود فرصت های بیشتری نسبت به تهدیدها بود. نتایج به دست آمده موید آن است که ﻣﺤﺪﻭﺩﻩ ﺗﺤﺖﺑﺮﺭﺳﯽ به منظور توسعه طبیعت گردی ﺩﺭ ﺟﺪﻭﻝﺑﺮﻧﺎﻣﻪﺭﯾﺰﯼﺭﺍﻫﺒﺮﺩﯼ ﺩﺭﺷﺮﺍﯾﻂ ﺗﻬﺎﺟﻤﯽ (ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﮋﯼ SO) ﻗﺮﺍﺭ میﮔﯿﺮﺩ و بر اساس تحلیل QSPM، استراتژی (SO2) معرفی توانایی و پتانسیل بالای گردشگری دریاچه سد دز جهت افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی با امتیاز 0.028 بهترین استراتژی جهت اجرای استراتژی تهاجمی در نظر گرفته شد. در ادامه ماتریس فرامن بر اساس اولویت های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اکولوژیکی منطقه موردمطالعه تکمیل و پس از بارگذاری هر یک از گزینه های توسعه، راهبرد بهره گیری بهینه و هدفمند از افزایش انگیزه در افراد جوامع محلی و NGO ها جهت مشارکت با سازمان های مسوول در امر گردشگری، جهت جلب گردشگر طبیعت و راهنمایی گردشگران داخلی و خارجی با امتیاز ماخوذه 90+ به عنوان مهم ترین راهبرد پیشنهادی توسعه طبیعت گردی در منطقه موردمطالعه پیشنهاد گردید. درنهایت با توجه به برخورداری منطقه از توانمندی ها و قابلیت های طبیعت گردی، جهت پیاده کردن هر راهبرد مدیریتی در راستای توسعه پایدار نیازمند تعیین چارچوب برنامه ریزی، نظارت و حمایت مستمر می باشد. هم چنین برای نیل به تحقق اهداف و توسعه گردشگری دریاچه سد دز، تلاش برای جذب همکاری همه جانبه ادارات و سازمان های دولتی و خصوصی مرتبط با طبیعت گردی منطقه پیشنهاد می گردد.