با توجه به مشکلات فراوان ناشی از حمل و نقل موتوری در شهر های بزرگ و به و یژه تهران، یکی از گزینه های مناسب برای مرتفع ساختن این مشکلات استفاده از دوچرخه می باشد. فرهنگ سازی استفاده از دوچرخه و یاد آوری مزایای آن پیش از فراهم آوردن ساختارهای لازم، گامی مهم در راستای عملی کردن این شیوه حمل و نقلی می باشد. چرا که صرف کردن هزینه های بسیار و ایجاد زیربناهای مناسب بدون فرهنگ سازی، جز اتلاف سرمایه نتیجه ای دیگر در پی نخواهد داشت .طرحی که با وجود گذشت چندین سال از اجرایی شدن آن در منطقه 8 شهرداری تهران و صرف هزینه های بسیار، همچنان با عدم استقبال از طرف کاربران مواجه می باشد.هدف ما در این مقاله بررسی عوامل موثر در میزان استفاده از دوچرخه اشتراکی در محدوده منطقه 8 شهر تهران می باشد .روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی با تاکید بر پیمایش میدانی و تهیه و تکمیل پرسشنامه می باشد. بررسی هانشان می دهد، از دید شهروندان مهمترین عوامل عدم استفاده از دوچرخه باب نبودن فرهنگ استفاده،پایین بودن شان اجتماعی و کوتاهی مسیر های دوچرخه می باشد و در مقابل ترافیک شهری، اتلاف وقت در ایستگاه های عمومی و وجود مسیرهای مناسب، پتانسیل لازم برای افزایش استفاده شهروندان از این طرح را فراهم خواهدنمود.