اگرچه در سال های نخستین هجوم مغولان، بسیاری از عناصر و شاخصه های فرهنگی ایران در معرض انهدام قرار گرفتند، ولی مدتی بعد شاهد نوعی بازتولید فرهنگی در این دوران هستیم. حمایت مادی و معنوی از دانشمندان و پژوهشگران و به وجود آمدن مراکز بزرگ علمی، از جمله رصدخانه ها، درپوشش نهادهای بزرگ وقفی، اسباب این مهم را فراهم می کرد. در مقاله حاضر، منظور از توسعه فرهنگی، در حقیقت گسترش روز افزون ارزش ها و مظاهر فرهنگی ایران در دوران حاکمیت مغولان و ایلخانان از طریق اقدامات خواجه نصیرالدین طوسی و شاگردانش می باشد. نگارنده کوشیده است با برقرار نمودن تعادل بین شاخص های توسعه فرهنگ ایرانی، مانند میزان گسترش کمی و کیفی تعلیم و تربیت، ایجاد فضای مناسب برای تحقیقات علمی و آفرینندگی فرهنگی، گسترش علائم و نمادهای خصوصی فرهنگ ایران از طریق آلات رصدی، استنساخ کتب و تولیدات علمی گوناگون در حوزه مورد مطالعه، نشانه های فرهنگ ایرانی را بیابد؛ بنابراین، با استفاده از روش تاریخی، منابع تحقیقی و پژوهش های صورت گرفته را با منابع اصلی مقایسه کرده و در صورت وجود اختلاف، به بررسی و نقد آن ها پرداخته است. در این پژوهش، گذشته از معرفی حوزه علمی نصیریه و تولیدات علمی آن ها بر معرفی و ردیابی فعالیت های علمی شاگردان خواجه نصیر و نقش مهمی که در حفظ زنجیره احیای فرهنگ ایرانی ایفا نمودند، تاکید گردیده است.