در تاریخ ایران، سلسله صفویه نقطه عطفی در ایران دوره اسلامی محسوب می گردد. در این عصر با توجه به اینکه مذهب شیعه در کشور رسمی شد، پادشاهان صفوی به ترویج علوم شیعی پرداختند و در راستای این تفکر به تشویق دانشمندان برای گسترش منابع شیعی اقدام نمودند. با توجه به علاقه پادشاهان صفوی به مذهب شیعه، ساخت نهادهای آموزشی رونق یافت، زیرا آن ها در جامعه ای بودند که اکثریت مردم را سنی مذهبان تشکیل می دادند و آگاه بودند که برای ترویج مذهب شیعه باید نهادهایی وجود داشته باشد که منابع شیعی در آن به آسانی در دسترس همگان قرار گیرد و همچنین از مدرسانی استفاده نمایند که مطابق میلشان به تدریس بپردازند. در دوره صفویه مدارس فراوانی در شهرهای مختلف ایران از جمله در شهر اصفهان بنا گردید، به طوری که این شهر به نوعی مرکز علمی ایران نیز محسوب می شد. در آن زمان توجه به نهادهای آموزشی و مساله آموزش افزایش پیدا کرد و صاحب منصبان و شاهزادگان و افراد ثروتمند جامعه به ساخت بناهای آموزشی اقدام نمودند. دانشمندان و علمای بسیاری به دعوت شاهان صفوی وارد ایران شدند؛ مانند محقق کرکی؛ همچنین دانشمندان در ایران، مجال پیشرفت یافتند و شرایط برای رشد آن ها فراهم گردید، که از جمله آن ها می توان به شیخ حر عاملی، شیخ بهایی، ملاصدرا، مجلسی اول، میرفندرسکی و دیگران اشاره کرد که به سهم خود شاگردانی پرورش دادند و کتاب های زیادی تالیف نمودند و برخی از آنان به مناصب مهم دولتی نیز دست یافتند. این که پادشاهان صفوی در ساخت مدارس و تعیین برنامه های آموزشی نقش تاثیرگذاری داشتند و بانیان مدارس با توجه به نفوذ خود سبب گسترش معارف شیعی می شدند، موضوعاتی است که در حد امکان در این مقاله بررسی شده است.