Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

نقش مایه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    7-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2364
  • دانلود: 

    715
چکیده: 

هنر معماری همواره در تمدن و فرهنگ های گوناگون از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است. از معماری دینی به عنوان هنر مقدس یاد می شود، چرا که دنیای خاکی را از زمین به عالم افلاک و به سوی بلندی و آسمان متصل می نماید. از آنجا که معماری دینی با فلسفه ای خاص و نگرش به معنایی ماورایی به عنوان تجلی و نشانه ای از یک فلسفه دینی مطرح می گردد می توان هنر معماری و به گونه خاص در این پژوهش معماری دینی را به عنوان پیشآهنگ دیداری دینی دانست که می بایست در مجموع جوهره قدسی را به ظهور رسانیده و آن را در معرض دید قرار دهد. در دو کیش زرتشت و بودا، معماری مقدس اصول آیین و سنت های دو دین را در معرض دید قرار می دهد به ویژه در آیین بودایی، شیوه و نحوه اجرای مناسک آیینی توسط انواع هنرها به نمایش گذارده می شود، که از آن می توان به هنر مذهب دیداری یاد کرد. این پژوهش با روش اسنادی انجام پذیرفته است، و هدف آن مطالعه وجوه اشتراک و اختلاف معماری دینی آتشکده های زرتشتی و استوپاهای بودایی متاثر از دو آیین زرتشت و بودا به روش تطبیقی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2364

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 715 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نقش مایه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    21-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2133
  • دانلود: 

    946
چکیده: 

تصور بشر اولیه از روز و شب جهان، در اساطیر آفرینش و رستاخیزش بازتاب یافته است. این اساطیر، شایع ترین شکل اسطوره در میان فرهنگ های بشری هستند که به عنوان حقایقی والا در نظر گرفته شده و دیدگاه و نگرش افراد آن جامعه را نسبت به جهان نشان می دهند. در ریگ ودا با دو دیدگاه درباره آفرینش روبرو می شویم، که یکی زایش و دیگری آفرینش است و آفرینش خود به دو دسته آفرینش از هیچ و آفرینش از تن غول خدای نخستین (پوروشا) تقسیم می شود. در اسطوره آفرینش هند و سخن از تثلیث اساطیری خدایان است. «برهما»، «ویشنو» و «شیوا» از لحاظ جهانشناسی مقامی هم طراز یکدیگر دارند. برهما اصل آفرینش و ایجاد، ویشنو اصل همبستگی موجودات و بقای آنها و شیوا اصل فنا و بطلان موجودات و کائنات است. برخی ویژگی ها و نمادها در این اساطیر، در میان ملل مختلف یکسان است که در بازنمایی تصویری آنها نیز، قابل شناسایی است. هدف از این مقاله بررسی اساطیر آفرینش و تصاویرسازی های مرتبط با آنها در هند است. در جریان این بررسی، نمادهای موجود در این اساطیر و تصاویر شناسایی شده شرح داده شده اند. نتیجه به دست آمده حاکی از اهمیت حضور خدایان در هنر آنهاست؛ چرا که بیشتر از تصویرسازی روایت این اسطوره، ایزدان به تصویر کشیده شده اند. همچنین نمادهایی همچون نیلوفر آبی به کرات در این بازنمایی ها وجود دارند که حاکی از تقدس این گل در هنر و باورهای هند است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2133

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 946 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نصری امیر

نشریه: 

نقش مایه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    29-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1038
  • دانلود: 

    570
چکیده: 

اوکی یو - ئه بازتاب زندگی روزمره در هنر است. این هنر، تفریحات و سرگرمی های را برای مخاطبان شهرنشین بازنمایی می کند و خاستگاه آن نیز زندگی شهرنشین و طبقات آن است. در این نوشتار پس از مروری بر مختصات اوکی یو - ئه که برخاسته از نگرش زیبایی شناسانه ژاپنی هاست، در ابتدا به نگرش ذن - بودیستی به طبیعت پرداخته می شود. در این نگرش انسان جزئی از طبیعت و در مقام اتحاد با آن است. سپس اشاره می شود که فهم ماهیت طبیعت در گرو فهم حرکت و صیرورت موجود در طبیعت است. همچنین درک زیبایی شناسانه طبیعت به مثابه امری آیینی مورد بررسی قرار می گیرد. این مقاله در ادامه بازتاب این دیدگاه در باب طبیعت را در باسمه های ژاپنی نشان می دهد و با مقایسه منظره پردازی موجود در اوکی یو - ئه و منظره پردازی غربی بیان می کند که منظره پردازی موجود در اوکی یو - ئه بیش از هر چیز وامدار تلقی آیینی ژاپنی ها به طبیعت است. در پایان نتیجه گیری می شود که منظره پردازی در اوکی یو - ئه تلفیق هوشمندانه هنر، طبیعت و مراسم آیینی است و منظره پردازی در آن به هیچ وجه نه یک امر حاشیه ای، بلکه بازتاب امر واقعی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1038

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 570 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نقش مایه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    37-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3717
  • دانلود: 

    1040
چکیده: 

«نیروانا» بالاترین مرتبه سلوک عرفانی در آیین بودا محسوب می شود. در واقع، شاید بتوان نیروانا را مهمترین و کلیدی ترین مفهوم در تفکر بودایی دانست. اما به طور معمول پژوهش ها و بررسی های انجام شده در مورد هنر بودایی بدون توجه به این مفهوم انجام می شود.اگر بپذیریم که هنر در جوامع سنتی وسیله ای برای بیان و توضیح اندیشه ها و عقاید دینی آن جوامع بوده است، بی تردید می توان معماری بودایی را یکی از بهترین جلوه های تجسم نیروانا به عنوان مهمترین هدف آیین بودایی دانست. در مقاله حاضر پس از مروری کوتاه بر زندگی و عقاید بودا، به چیستی «نیروانا» پرداخته و پس از آن به چگونگی تجسم نمادین این مفهوم در معماری بودایی می پردازیم. آثار معماری در این مقاله با رویکرد «نشانه شناسی» بررسی خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3717

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1040 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مبینی مهتاب

نشریه: 

نقش مایه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    43-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4356
  • دانلود: 

    2000
چکیده: 

دو تمدن کهن ایران و هند، همواره در طول تاریخ در ارتباط با هم و دارای اشتراکات فرهنگی و هنری فراوانی می باشند. با بررسی اساطیر حیوانی این دو تمدن نقاط مشترک بسیاری، از فرهنگ اعتقادی مردمان آنها بر ما روشن می گردد. این پژوهش به روش کتابخانه ای نقش شیر را در اساطیر و به روش تطبیقی در هنر دو تمدن ایران و هند بررسی می کند و در روشن نمودن وجوه اشتراک و تفاوت اساطیر و هنر این دو تمدن کمک می نماید.شیر در نقوش ایران نماد قدرت شاهان و نیز نماد میترا، خورشید، آتش و گرما است. همچنین شیر مرکب الهه زمین و در نقوش برجسته هخامنشی به عنوان نماد خیر و شر مجسم شده است. در هند، شیر مرکب الهه دورگا و گاه مرکب خدای گانشا است. همچنین شیر نماد بودا و از تجلیات ویشنو (خدای هندی) در زمین است. شیر در هنر ایران و هند با دیو اهریمن می ستیزد. در ایران نبرد شیر و شاه نماد قدرت شاه و شرارت شیر می باشد اما در هند شیر مرکب شاهان و خدایان است. نقش اسفنکس (ترکیب شیر با سر انسان) در هنر ایران و هند نماد مراقبت و پاسداری از مضامین مذهبی و معابد (در هند) و کاخ ها (در ایران) از ارواح شرور و پلیدی ها است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4356

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2000 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نقش مایه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    49-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    6644
  • دانلود: 

    2158
چکیده: 

گل نیلوفر آبی یکی از شاخص ترین نمادهای گیاهی و باستانی است و با توجه به بررسی های انجام شده، در کشورهای ایران، مصر و هند بیشتر از سایر کشورها مورد توجه قرار گرفته است. نظر به اینکه اکثر مقالات و کتب به زبان فارسی شامل پژوهش در حیطه گل نیلوفر در ایران است، بررسی این گل در کشورهای دیگر ضروری به نظر می رسد. از طرف دگر بیان دقیق مفاهیم گل نیلوفر در ایران نیز می تواند به زنده نگاه داشتن این نقوش در هنرهای معاصر کمک کند. مطالعه نقوش گل نیلوفر آبی در کنار مفاهیم نمادین آن حائز اهمیت است که می تواند به طور مجزا یا همزمان بررسی شود. هدف از این مقاله بررسی جنبه های مختلف این نماد در اقوام مختلف و ارتباط آن با ادیان و آداب مذهبی کشورها و مشاهده ارتباط این گل با مفاهیم باز زایی، فراوانی و صلح است. همچنین می توان به ارتباط این گل با عناصر طبیعی مانند خورشید، آب و خاک نیز اشاره کرد. با توجه به مطالب به دست آمده، به اهمیت گل نیلوفر آبی به خصوص در کشورهای مورد بحث بالاخص در مصر و هند پی برده شد. در مصر باستان از این گل برای آیین تدفین و زندگی پس از مرگ استفاده می شد و در کشور هند با الهه گان و خدایان ارتباط داشته است. در ایران نیز با توجه به پیوند آن با آفتاب و آب، معمولا همراه با الهه های میترا و آناهیتا معرفی می شود. اشکال گل نیلوفر در مصر باستان اغلب به صورت نیمه باز و در هند به طور شکفته و در ایران به هر دو صورت نیمه باز و شکفته دیده می شود. در ایران این گل جایگاه خاصی نزد پادشاهان پارسی داشته و به طور کلی می توان گفت که در تمام کشورهای مذکور رد پای گل نیلوفر در فرهنگ و ادیان و آداب و رسوم آنها وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 6644

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2158 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ملکی مهدیه

نشریه: 

نقش مایه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    59-68
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2930
  • دانلود: 

    1701
چکیده: 

باورهای دینی انسان با اسطوره شکل می گیرد و با ظهور ادیان به بار می نشیند. اسطوره واکنشی از ناتوانی انسان در مقابل درماندگی هاست، ضعف او در برآوردن آرزوها و ترس از حوادث غیر مترقبه. تجسم احساسات آدمیان است به گونه ای ناخودآگاه، و نشانه ای از عدم آگاهی بشر از علل واقعی حوادث. او به پیروی از تخیل خود، برای رویدادها علت و انگیزه می تراشد؛ و تخیل را با واقعیت پیوند می زند. اسطوره ها صرفا بیانگر اندیشه های انسان در خصوص مفاهیم اساسی زندگی نمی باشند، بلکه منشورهایی هستند برای مطابقت بشر در زندگی روزمره؛ و توجیهی در جهت کسب اعتبار اجتماعی. منشورهایی اخلاقی و دینی، در راستای تبیین و تدوین عقاید و سرچشمه های قدرت مافوق بشری. از اینرو هنگامی که ما بر اسطوره شناسی نظر می کنیم، تنها بر روایات ساختگی و شاعرانه نمی نگریم، بلکه بر جهان بینی و دریافت گذشتگان از آفرینش، انسان، جامعه و خدا نظر می کنیم.پژوهش حاضر، ضمن نگاهی گذرا به موقعیت جغرافیایی و تاریخی ایران و هند در عهد باستان و بیان ویژگی های فرهنگی و مذهبی، به بررسی اسطوره ها و موجودات ترکیبی در این دو سرزمین پرداخته و در نهایت با مقایسه ای تطبیقی بر مضامین فوق، به قضاوت و نتیجه گیری می پردازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2930

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1701 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شفیعی سمیه

نشریه: 

نقش مایه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    69-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    825
  • دانلود: 

    334
چکیده: 

بررسی و مشاهده سیر مجسمه سازی در کشور هند از دیرباز تا عصر حاضر، گویای این واقعیت است که هنرمندان هندی، در گذر از هنر سنتی و گام نهادن در عرصه گسترده هنر مدرن و پس از آن، عناصر فرهنگی سرزمین هندوستان را به کار گرفته اند و با استفاده از زبان بین المللی هنر، در جهت ارائه این فرهنگ در سطحی جهانی، به موفقیت های چشمگیری دست یافته اند.در واقع هنرمند معاصر هندی نیز چونان هنرمندان گذشته، سعی در ایجاد ارتباطی عمیق با اصل جغرافیایی و هویت خویش ولی با گزینش زبانی قابل فهم برای جهانیان، از طریق خلق اثر هنری دارد. مقاله حاضر می کوشد که با معرفی و بررسی وجوه اشتراک و افتراق موجود در میان رویکردهای مجسمه سازی تعدادی از هنرمندان معاصر هند به جستجوی مصادیق این مهم و چگونگی آن بپردازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 825

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 334 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

کریمی نازنین

نشریه: 

نقش مایه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    87-94
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1851
  • دانلود: 

    396
کلیدواژه: 
چکیده: 

مبحث زمان، موضوع فلسفه پردازی های بسیاری از گذشته تا به حال بوده است. اما از آن جا که دنیای شرق بیشتر به تفکرات و آیین های درونی، رمزی و معرفتی پرداخته است، کمتر نوشته ای را می توان یافت که به طور خاص به این مهم پرداخته باشد. از آن جا که نحوه درک و دریافت از این مفهوم، جلوه های معیشتی و فرهنگی خاصی را در پی خواهد داشت، این مقاله کوشیده است تا به جست و جوی مفهوم زمان، در آیین ذن با تکیه بر تئوری دوگن بپردازد. علاوه بر آرای این استاد بزرگ ذن، آیین ها و هنرهای ذن راه گشای این مقوله بوده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1851

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 396 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عرب سارا

نشریه: 

نقش مایه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    95-102
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    738
  • دانلود: 

    363
چکیده: 

از دوران باستان تولید ابریشم و ابریشم بافی از هنرهای شاخص سرزمین چین بوده و پارچه های ابریشمی علاوه بر تولید پوشاک برای تزیین دیوارها و معابد استفاده می شده است. در این میان تاثیر آیین ها به ویژه آیین بودا که در این سرزمین رشد به سزایی داشته است، بر روی این بافته ظریف به روشنی مشهود است. این مقاله که به شیوه توصیفی - تحلیلی به نگارش در آمده، به تحلیل نمودها و تصاویر بودایی و شیوه اجرای آنها بر روی بافته های ابریشمی چین پرداخته است. بررسی نمود آیین بودا بر روی ابریشم بافی های چین آشنایی بیشتر با بخش مهمی از آیین و هنر چین است که بنیان اصلی این مقاله را شکل می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 738

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 363 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

رعیتی زاده فاطمه

نشریه: 

نقش مایه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    103-110
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1765
  • دانلود: 

    1009
چکیده: 

ژاپنی ها همواره علاقه بسیاری به طبیعت از خود نشان داده اند. هر چند که این گرایش ریشه در ادیان و آیین های متفاوت در این کشور دارد، ولی طبیعت دوستی چینی ها نیز در این امر تاثیرگذار بوده است. از مصادیق این تعلق خاطر ژاپنی ها به طبیعت، جایگاه ارزنده ای است که گل ها و شکوفه ها در این تمدن دارند. تاکنون تحقیقات متعددی در رابطه با فرهنگ و هنر ژاپن بخصوص در سال های اخیر در رابطه با نقش طبیعت در هنر ژاپن صورت گرفته است. این مقاله نیز می کوشد تا از زاویه دیگر که همانا جایگاه شکوفه ها و بخصوص شکوفه آلو و گیلاس در فرهنگ و هنر ژاپن است بپردازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1765

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1009 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نقش مایه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    111-120
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2839
  • دانلود: 

    1463
چکیده: 

بررسی تطبیقی هنر ملل گوناگون برای دستیابی به اطلاعات نو، از جمله روش های مطالعاتی می باشد که مدت زمانی است مورد توجه پژوهندگان قرار گرفته است. کشورها و تمدن هایی در حیطه این روش تحقیقاتی قرار می گیرند که در ادوار گذشته به گونه ای دارای ارتباط با یکدیگر بوده اند. چین و ایران در زمره این ملل می باشند. زمینه های ارتباطی چین و ایران شامل؛ مبادلات اقتصادی و تجاری، فرهنگی، هنری و صنعت بوده است. از جمله مواردی که بسیاری از این راه های ارتباطی را در گذشته محیا کرده، شئای با عنوان سفال آبی و سفید بوده. حضور سفال آبی و سفید در اعصار پیشین برای ملل گوناگون از جمله چین و ایران، همچون طلا با اهمیت بود. درخشانی این گونه از سفال به دلیل توجهی بود که از طریق بازار و تجارت جهان آن روزگار به این محصول هنری مبذول می شد. نقش چین به عنوان تولید کننده اصلی این اثر هنری و ایران به عنوان دیگر مرکز تولیدی و شاهراهی برای تبادل آن با غرب و دیگر بازارهای جهانی، در تاریخ هنر مطرح می باشد. اوج چنین عملکردهایی از هر دو کشور در محدوده زمانی سده های 14 تا 18 میلادی که بخشی از آن مصادف با سلطنت پادشاهان مینگ بر چین و بخش دیگر همزمان با عصر صفوی در ایران بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2839

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1463 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0