سردبیر محترم: در مباحث نیروی انسانی، رضایت شغلی کارکنان هر سازمان به عنوان یک معیار اساسی در میزان بهره وری فردی و تحقق اهداف سازمانی همواره مورد تاکید بوده است. پژوهش ما به منظور تعیین میزان رضایت مندی و عوامل موثر بر آن در پزشکان عمومی شاغل در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و در راستای ارایه راه کارهای افزایش رضایت شغلی و انگیزه خدمتی طراحی شده است.در این مطالعه توصیفی - تحلیلی که به روش مقطعی انجام دادیم، از میان پزشکان عمومی شاغل در دانشگاه علوم پزشکی در سطح شهرستان کرمانشاه، 145 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و در گردآوری داده ها، علاوه بر اطلاعات جمعیت شناختی، سنجش میزان رضایت مندی شغلی بر اساس پرسشنامه های استاندارد و در قالب عوامل موثر بر آن یعنی عوامل سازمانی، محیطی، ماهیت کار و عوامل فردی با طرح 5 سوال برای هر یک از عوامل و محاسبه مجموع امتیازات در دامنه نمره 80-20 انجام شد. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی اسپیرمن و چوپروف و آزمون کای دو استفاده شد.51 درصد پزشکان مذکر و از نظر نوع فعالیت، 4/63 درصد بهداشتی - درمانی، 9/26 درصد بیمارستانی، 8/2 درصد مدیریتی و 9/6 درصد ستادی و محل خدمت 1/62 درصد در شهرکرمانشاه، 3/8 درصد بخش های تابعه و 7/29 درصد روستاهای تابعه بودند. کم ترین و بیش ترین میانگین نمره رضایت مندی شغلی بر حسب ویژگی های شغلی به ترتیب مربوط به پزشکان شاغل در بخش های تابعه شهرستان (36.33±6.8) و شاغل در واحدهای ستادی دانشگاه (47.60±6.08) به دست آمد و کم ترین و بیش ترین میانگین نمره رضایت مندی بر اساس عوامل مورد مطالعه نیز به ترتیب مربوط به عوامل سازمانی (8.79±2.23) و عوامل فردی (11.85±2.43) بود. همچنین بیش ترین و کم ترین شدت همبستگی به دست آمده از مجموع عوامل رضایت مندی با هر یک از عوامل، در ماهیت کار (r=0.77) و عوامل محیطی (r=0.71) بوده و شدت همبستگی بین هر یک از عوامل رضایت مندی با یکدیگر معنادار به دست آمد.در این پژوهش، میانگین نمره رضایت مندی به دست آمده 44.10±7.72 می باشد که نشان می دهد پزشکان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به شغل و حرفه خود علاقه داشته و رضایت شغلی ایشان خوب است. از طرفی نتایج حاصل از این مطالعه نشان دهنده وجود رابطه مثبت و معنادار بین مسوولیت پذیری و رضایت شغلی و همچنین داشتن همبستگی گروهی بیش تر با رضایت مندی بالاتر می باشد که این موضوع با مطالعات انجام شده در این زمینه (4-2) هم خوانی داشته و در رابطه با میزان رضایت مندی از عوامل سازمانی نیز با مطالعات انجام شده در رابطه با اعضا هیات علمی (5) و کارکنان شاغل در بیمارستان (2) مطابقت دارد.